Annons

Val av ny kamera som ersättning av Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Bl00m

Medlem
Tjenare!

Jag sitter i tankarna på att kanske köpa en ny kamera i julklapp till mig själv.

Just nu så använder jag en Nikon D60, inget fel på kameran i sig men skulle vilja ha en lite snabbare kamera ur Nikons utbud så att jag slipper köpa nya objektiv.

Kanske skall lista min utrustning för att kunna se vad som passar bra.

Kamerahus: Nikon D60
Objektiv:
Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED VR
Nikkor AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Nikkor AF DX 10,5/2,8 ED Fisheye-Nikkor
Blixt: Nikon SB-900

Jag har kollat på lite olika men behöver lite tips från några som provat lite olika kameror.
Dem som jag har kollat på är D90, D5100 och D7000

D90 känns som en prisvärd kamera men är väll lite utdaterad snart eller?

D5100 är väll egentligen ersättaren av D90 eller har jag helt fel där? Är dem snart lika förutom att D5100 har en rörlig display?

D7000 ligger i över kant på vad jag har att lägga på detta men inget är omöjligt om man kan motivera köpet.

Ett annat alternativ jag har är om jag skulle köpa ett Nikkor AF-S 50/1,8G och avvakta lite tills det kommer en ny linje med kameror, om det är så att dem kommer inom en snar framtid?

Hoppas någon kan hjälpa mig att hitta rätt :)

Mvh
Patrik
 
Vad menar du med snabbare?

Jag stör mig även på meningen "så slipper jag köpa nya objektiv".
Objektiv är ofta en bättre investering än nytt hus. Beroende lite på vad du är ute efter... vad gäller andrahandsvärde är det ALLTID en bättre investering.

D7000 är nog mer en ersättar till D90.. D5100 ersätter D5000.
D5100 har samma sensor som D7000 och D5000 samma som D90.

Om det är bättre iso-egenskaper och/eller AF hastighet du är ute efter kan nog D7000 vara ett riktigt bra köp och ett stort kliv upp.

Är det ren hanterbarhet och hastighet på handhavandet som du är ute efter är även D90 ett stort kliv upp med dess snabbknappar och 2 hjul.

Ett ljusstarkt objektiv är dock bättre än bra iso-prestanda och kommer att fungera till den framtida hus också.
 
D5100 har ingen autofokusmotor i huset så den är "en nivå lägre" än D90 och D7000. D7000 är uppdateringen av D90.

Mitt råd är gå till en affär och kläm lite på dem och se vilken som ligger bäst i handen.
 
Vad menar du med snabbare?

Jag stör mig även på meningen "så slipper jag köpa nya objektiv".
Objektiv är ofta en bättre investering än nytt hus. Beroende lite på vad du är ute efter... vad gäller andrahandsvärde är det ALLTID en bättre investering.

D7000 är nog mer en ersättar till D90.. D5100 ersätter D5000.
D5100 har samma sensor som D7000 och D5000 samma som D90.

Om det är bättre iso-egenskaper och/eller AF hastighet du är ute efter kan nog D7000 vara ett riktigt bra köp och ett stort kliv upp.

Är det ren hanterbarhet och hastighet på handhavandet som du är ute efter är även D90 ett stort kliv upp med dess snabbknappar och 2 hjul.

Ett ljusstarkt objektiv är dock bättre än bra iso-prestanda och kommer att fungera till den framtida hus också.

Med snabbare menade jag hastighet i sekvens tagning och autofocus.

Jo det vet jag att objektiv oftast är det som spelar roll, men det jag syftade på va att jag inte är så sugen på att byta till ett annat märke än Nikon just för att jag redan har en liten uppsättning av objektiv, och alltså inte behöva köpa dem på nytt fast för ett annat märke.

Så skillnaden mellan D5100 och D7000 är? med tanke på att dem har samma sensor.

D90 är väll hur som helst ett stort kliv upp från min D60?

Kollade på D7000 hos media market och den låg otroligt bra i handen men så gjorde även D5100.

Men som sagt 8-9000 kr för ett hus är ganska mycket pengar, men det kanske det är värt och att man kan ha kameran i ett par år framöver.

/Patrik
 
Med snabbare menade jag hastighet i sekvens tagning och autofocus.

Jo det vet jag att objektiv oftast är det som spelar roll, men det jag syftade på va att jag inte är så sugen på att byta till ett annat märke än Nikon just för att jag redan har en liten uppsättning av objektiv, och alltså inte behöva köpa dem på nytt fast för ett annat märke.

Så skillnaden mellan D5100 och D7000 är? med tanke på att dem har samma sensor.

D90 är väll hur som helst ett stort kliv upp från min D60?

Kollade på D7000 hos media market och den låg otroligt bra i handen men så gjorde även D5100.

Men som sagt 8-9000 kr för ett hus är ganska mycket pengar, men det kanske det är värt och att man kan ha kameran i ett par år framöver.

/Patrik

Skillnaden mellan D5100 och D7000 borde du ju ha upptäckt rätt snabbt om du kollade på båda hos mediamarkt. Men med undantag för sensorn så är D60 och D5100 rätt lika. Är väl typ att 5100 har en vridbar skärm o vissa andra småfunktioner, men i övrigt är dom väldigt lika i handhavandet.
Men vill du ha en riktig uppgradering men inte vill lägga ut för en D7000 så är en D90 det aboslut bästa du kan få. Visst att D5100 kanske har ltie bättre sensor, men handhavandet på D90n är myyycket bättre. Så ta o leta upp dig en beggad D90 och även en beggad 35mm f1.8. Väldigt bra o prisvärd glugg som alla borde äga!
 
Så skillnaden mellan D5100 och D7000 är? med tanke på att dem har samma sensor.
Allt utom sensorn, skulle man kunna påstå. Det viktigaste imho är att D7000 har en mycket bättre sökare och är enklare att hantera, dvs snabbt och smidigt ändra inställningar när man plåtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.