Annons

Val av Monopod + tilthuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Vill någon tipsa om en bra monopod och ett väl fungerande tilthuvud, för det är väl tilt som är att föredra?
Jag vill helst inte skaffa det allra fetaste stativet bara för att det råkar vara kraftigast, utan vill hellre göra ett prisvärt val. Kommer som mest slänga på ett 70-200 2.8 på en 5D eller andra L-objektiv med mindre brännvidd.
Visst ja, höjden måste vara tillräcklig så man inte behöver kröka ryggen för att nå sökaren. Jag är 1.80.

Kan Manfrotto 234RC vara huvudet för mig?
 
Jag har ett 234RC och det funkar bra om man har stativfäste på objektivet. Har man inte det är det värdelöst eftersom man får välja mellan att tilta upp/ner eller stående/liggande och hålla på och vrida på snabbplattan för att välja.

Jag har en Manfrotto 679B monopod (3 sektioner) och den räcker gott för mig (185cm), det blir t.o.m. ett par cm högre än jag behöver (iaf med vertikalgrepp på kameran). Fullt utfälld blir det 156cm och huvudet bygger nästan 7cm. Den väger ca 600gr + 270gr för huvudet.
 
Emil-G skrev:
..... är det värdelöst eftersom man får välja mellan att tilta upp/ner eller stående/liggande och hålla på och vrida på snabbplattan för att välja.
....

Hmmm... det är ju liksom just det som är ett tilthuvud - dvs att det "bara" kan vridas i en riktning. Ordet "tilt" betyder just det..
Det används för att ändra kamerans läga från liggande (landskap) till stående (porträtt) format. Övriga justeringer gör man lätt med själva benet. Tror inte att någon har ett kul- eller trevägs-huvud på ett enben.....

Jag har Manfrotto enben med 234RC huvudet. Fungerar kanon. Använder då samma platta till både enben och treben stativ med olika huvuden.
 
Jo, jag vet det Tibor, men du klippte den viktigaste delen i mitt inlägg: "det funkar bra om man har stativfäste på objektivet". I mitt tycke ger tilthuvudet inte speciellt mycket eftersom jag saknar sådana gluggar, jag vill kunna välja om jag skall plåta stående eller liggande likaväl som att kunna tilta kameran ner mot marken.

Med Hasselbladaren fungerar det dock bra, då behöver jag inte bry mig om stående eller liggande format! =)
 
Verkar som jag kikat på rätt huvud då, eller finns andra förslag?
Normalt set komemr jag använda typ 24-70 2.8 eller fast 50mm. Så det blir mest kameran som monteras på stativet, inte ett tele.
 
Bättre ett huvud på monopoden än tio i handen..

Blir kanon. Har själv 24-70 m fl objektiv utan stativhållare. Du växlar läge liggande/stående enkelt o bra. Enda anledningen att välja någon annan tilthuvud är om du vill ha ett annat system för större sttiv så att du har samma fäste monterat på kameran och inte behöver byta.

Jag tycker dock att Manfrotto har tillräckligt stort utbud för att hålla mig till deras plattor.

Många anser annars att Optipos gör de bästa fästena. Vet ej hur de fungerar på tilthuvud.
Används ofta av fåkelfotgrafer med 500mm tele...

Du kan ju kolla in dem också. Dock "liiite" andra priser..
 
Värst vad du är på hugget idag Tibor! :)

Men för att lugna dig så har jag bara två stycken A12:eek:r (kvadratiska).
 
Tja, om du orkar kånka runt på 1,35 kg monopod så duger den säkert. Jag hade inte valt snabbhandtaget då det inte verkar speciellt smidigt kombinerat med min bladare men med en småbildskamera/digitalkamera funkar det nog (då handtaget kommer lite högre upp och blir lättare att nå än under en bladare i midjehöjd).
 
Tack, men den väger under 0.7kg och handtaget tror jag bara är bekvämare i midjehöjd ärligt talat. Har du testat handtaget? Sen tillkommer förstås ett tilthuvud, men det gör det väl alltid, förutom till din bladare.
Om en monopod väger 0.5 eller 0.7 kg tror jag gör detsamma. Det jag i så fall oroar mig för är längden på 0.7 meter istället som en del andra som ligger på 0.4-0.5m.
 
Jag hade möjlighet att låna ett Manfrotto 685B i helgen i samband med några handbollsmatcher.
Upptäckte tyvärr några nackdelar med det stativet.

För det första är det ganska otympligt, dvs. tungt och långt i jämförelse med mitt eget stativ. Om detta är en nackdel kan givetvis bero på hur och hur länge man tänkt bära på det.

För det andra, när jag panorerade med kameran för att följa spelet, så sjönk stativet och jag fick ofta justera upp höjden igen (står man stilla så håller det förstås).

För det tredje, när jag lyfte upp stativet för att förflytta mej, så gled det ut och blev längre av sin egen tyngd (såg ingen möjlighet att justera trögheten i det), då fick jag alltså justera ner höjden igen...

Snabbjusteringen var dock suverän och fungerade mycket bra.
Det var bra att få testa det "in action", för nu vet jag att för mej funkar en "vanlig" enbenare i alla fall bättre.
 
Det måste ha varit fel på ditt ex. Jag testade ett igår, om än inte in action. Men att det skulle sjunka ihop när det ska klara 8 kg tvivlar jag lite på. När man släppt handtaget så är det verklige nlåst och kan varken bli kortare eller längre. Tvåhundra gram tyngre, men annars klagar vi oftast inte på tunga L-objektiv och batterigrepp. Jag tar era synpunkter i beaktande, men det ser ändå ut som jag kommer betala för mig i morgon.
Jag ser också att jag kommer kunna använda det i min studio. Vissa kör med tripod i studion, det skulle jag aldrig ens tänka på när det gäller modellfoto, men detta stativ kan jag troligen jobba mycket snabbt med.

Var det ett 684 eller 685? 685 har ett extra lås som öppnas med lillfingret så att man ine ovasiktligt frigör låset.
 
Senast ändrad:
Testa att belasta det och samtidigt vrida den övre delen fram och tillbaka några gånger.
Så länge det är stilla så är det verkligen stumt och klarar säkert sina utlovade 8kg, men vid vridning...? Tveksamt.
Skulle vara intressant att veta om det kan vara nå´t fel, eller någon skillnad mellan individer.

Skall du plåta modeller i studio, så tvivlar jag dock på att du någonsin kommer att lida av det (eventuella) problemet. Där kommer du att ha nytta av det som stativet är suveränt på, nämligen att justera höjden snabbt och enkelt. Den funktionen gillade jag verkligen, särskilt varje gång det hade sjunkit en bit ;-)

Edit: Det var ett nyligen inköpt 685B, med lillfingerspärren.
 
Ser nu att din pod bara väger 360g och är 530mm långt hopskjutet. Det är bra!
Ok, så det var det nya. Jo, jag kommer använda det för bröllop och i studion. Så det är sällan riktigt tunga objektiv på och vridningen sker knappast på samma sätt som för dig. Tacksam för dina synpunkter! :)

PS. kanske du skulle ha kört med spiken istället för sugfoten mot golvet? kan det ha varit problemet?
 
MWPhoto skrev:
PS. kanske du skulle ha kört med spiken istället för sugfoten mot golvet? kan det ha varit problemet?

Jag hade sugfoten mot golvet, men den gängade spiken snurrar lätt och fint så det är inte där problemet ligger. Problemet är snarare att jag stor del av tiden hade en fot på "fotflärpen" vilket gör att den nedre sektionen inte roterar, utan rotationen skedde i de övre sektionerna.
Kanske det hade hållt höjden om jag låtit det rotera i skruven i stället (men då måste man ju leta fotgrejen när man vill justera upp höjden).

Jo, själv har jag ett billigt och lätt stativ från Kaffebrus. Funkar utmärkt faktiskt, men hade jag förstått hur välanvänt mitt enbensstativ skulle bli hade jag nog satsat på ett lite rejälare från Manfrotto i stället. Kaffestativet känns lite klent även om det som sagt funkat bra hittils.
 
Väcker denna tråd med en egen fråga;

Jag har ett Manfrotto 790B (till min Canon G9), som jag är väldigt nöjd med, då det är mycket smidigt att ha med. Men jag planerar att skaffa ett tilthuvud till den och funderar mellan Manfrotto 234 och Manfrotto 234RC.

Hade först bestämt mig för ett 234 pga. att det verkar litet och smidigt. Men kanske skulle ett snabbfäste vara praktiskt? Vad har ni för erfarenheter utav snabbfästen? T.ex. hur tjocka är plattorna, blir det svårare att stoppa ned kameran i väskan?

Vilket tilthuvud skulle ni rekommendera? Manfrotto 234, 234RC eller annat märke/modell?
 
Lånar denna tråd lite ska ha endast en monopod inget tiltfäste, det ska klara av en 30d och en 80-200/4,5-5,6 några bra tips?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.