Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av kompaktkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej,

Jag har letat efter min första kompaktkamera de senaste dagarna men problemet är att jag inte förstår mig på denna typ av kameror. Det känns som att jag aldrig kommer lära mig. Därför vill jag fråga er om hjälp.

Jag skulle vilja ha en kamera som kostar mellan 1500-3000 kr som kan ta bilder i .raw. Vidare skulle det vara ett stort plus om det går att bilder med den när det regnar (detta är inget krav). Om ni har ett tips på en bra kompakt, snälla tipsa mig då! :)

Cheers!
 
Ett bra sätt att få hyfsad överblick på marknaden är att gå in på en webbshop och kolla. Själv brukar jag använda www.cyberphoto.se som har bra utbud och bra söksystem. Tittar man på kompaktkamerorna kan man klicka i olika villkor, t ex raw-format.

Tyvärr kommer du att ha svårt att hitta det du söker; kompakter med raw-möjlighet (t ex Canon S90 och Samsung EX1) brukar kosta en bit över 3000 kr.
 
tack för svaret! vad tråkigt att det är så dyrt. Raw format är faktiskt ganska viktigt... aja får se hur allt går. Tack!
 
Hur är det generellt... måste man ha en kamera som är vattentät (dvs så man kan dyka med den) för att kunna fota när det regnar? eller finns det regntäta kompaktkameror?

Mvh
 
Om du tar upp en kamera i regn, tar en bild eller några, och sedan stoppar undan den igen skall den tåla det utan problem. Ett bekymmer kan vara att det kommer droppar på objektivet vilket kommer att synas på bilden men det går ju att torka bort försiktigt. Det fina med kompakter är att du kan ha dem i fickan och skyddade på det sättet.

/FW
 
Jag har hittat en Canon s90 för 3000 kr i Holland där jag bor (flyttar till sthlm 1juli). Kanske köper den, antar att den är lite bättre an Casio. Eller har jag fel?
 
Lite svårt att jämföra kamerorna. Casion har större zoomomfång, vidare vidvinkel och mer tele. Detta gör den mer mångsidig rent motivmässigt. Canonen har högre ljusstyrka och större bildsensor, vilket mer gör den till en entusiastkamera. Mina söner har en Casio av annan modell och den är speckad med finesser och har hittills varit till belåtenhet. Båda är säkert bra kameror. Jag gissar att S90 har bättre bildkvalitet, speciellt i svagare ljus. Det är ju också en dyrare kamera om man jämför samma inköpsställe. S90 ser helt enkelt ut att vara en mycket bra och kompetent kompakt. Jag skulle nog ändå köpa Casion själv, men rekommenderar hellre Canonen till en fotoentusiast. Jag skulle gå på Casion av den anledningen att den blir mångsidigare genom sitt zoomomfång. Jag vet också av erfarenhet att jag klarar mig med den ljusstyrka och sensorstorlek Casion har, bilderna blir helt enkelt tillräckligt bra för mig. Köp Canonen, du blir nog inte besviken.
 
Jao kan ge lite förslag på en med raw format kanske ?

Samsung WB2000 ?

Den kan nog säkert tas ut i regnet bara för några bilder ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.