Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmie

Medlem
Hej allihopa! Är helt ny i gamet och ska köpa en kamera.Som alla vet så finns det hur många som helst att välja emellan och jag skulle därför behöva lite tips.
Hade tänkt lägga mellan 3-7 tusen. ska man då kanske köpa något begagnat?
Tack på förhand för svar.
 
Jimmie skrev:
Hej allihopa! Är helt ny i gamet och ska köpa en kamera.Som alla vet så finns det hur många som helst att välja emellan och jag skulle därför behöva lite tips.
Hade tänkt lägga mellan 3-7 tusen. ska man då kanske köpa något begagnat?
Tack på förhand för svar.

Läs här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7999

Min rekommendation är om du vill hålla nere priset är att köpa ett lite billigare objektiv. Begagnat hus + nytt objektiv brukar vara fint.
 
Hej Jimmie

För den summan bör du titta på begagnat.

Problemet är att du redan innan bör bestämma dig för vad du vill ha.

Första frågan är enklast.
1 Manuellt eller Autofokus.
2 Känt eller okänt märke.
3 Vilket märke (Hur stor begagnatmarknad finns inom det märke du valde).

4 Vilka brännvidder är du intresserad av.
5 vilken brännvidd är viktigast med en gg.
6 Vilka brännvidder har du råd med i framtiden.
7 Kommer du att gå över till digitalt om 5 år?

Och sist vilken kameramodell inom det märket. (vilka funktioner vill du ha)

En enklare begagnad AF-kamera i känt märke brukar ligga från 1000-3000 med ett eller 2 objektiv.

Och Jimmie titta inte på vad husen kostar, det är optikerna som är dyra.

Kan du låna en äldre kamera av någon som fotar? Det är billigast.

Hoppas att det var till ngn hjälp.
Mvh Erik
 
Det finns mängder med begagnade grejer att välja mellan,antingen paket eller i lösa delar.Väljer du icke autofocus så kan en Canon T90 med 28 och 50 mm objektiv vara en fin början,en kamera som är av hög kvalite,enkel att använda men har finesser att växa med..går löst på ca 5000:-
Väljer du autofocus så finns Minolta 800 si ofta på annons för mellan 4-7000 med några objektiv till..En avancerad kamera som räcker länge men ändå lättfotograferad..kanske räcker det till ett stativ också..
mvh/gunte..
 
Så.. du har bestämt dig för hög kvalité.

Ja då är det väl bara Nikon och Canon kvar.

Glöm bara inte bort att det är linsen som bestämmer korrekta färger, vinjetteringar och upplösning.
Skärpan bestäms också av objektivets konstruktion men här påverkar kameran också i AF sammanhang.

Lägg hellre mycket pengar på kvalitéts objektiv och om man behöver pruta ngn stans så är huset lämpligare. Satsa på zoomarna med fast bländare 2,8 de är fina.

Jag har lite dålig koll på beg. priserna för F90X. Jag har sett begagnade F90X från 7 000 kr med garantin kvar.
En beg. F100 finner du från 7-8 500 upp till 10 000.

Beg. priser för Canon vet jag inget om. Men maila mig gärna om du är intresserad av nytt.

Min personliga uppfattning är att Nikons objektiv håller en högre mekanisk kvalité än Canon, mer metall alltså.

Optiskt verkar dem mer jämlika. förutom att Canon har ett större objektivprogram och därmed fler val. Canon brukar ha ett mellansteg som är mer ekonomiskt, typ en fast blländare 4.

Det som talar till Canons fördel idag är den digitala sidan.
Canon har en sensor utan brännvidsförvrängning.
Nikon verkar satsa på att behålla den mindre sensorn och ge ut en ny matchande objektivserie till sensorn istället.
Nikon har släppt sin objektivfattning till andra tillverkare till exempel Fuji som förra året släppte en 14 Megapixelkamera. Det gör att fler märken utnyttjar Nikonobjektiv och förhoppningsvis sjunker objektivpriserna ngt.
Jag har för mig att Fuji's sensor också var 24*36 mm.

Blev det lättare?
Nä säkert inte, det är mycket att tänka på.
Lycka till Jimmie
/Mvh Erik
 
Erik Schalin skrev:
Min personliga uppfattning är att Nikons objektiv håller en högre mekanisk kvalité än Canon, mer metall alltså.

Optiskt verkar dem mer jämlika. förutom att Canon har ett större objektivprogram och därmed fler val. Canon brukar ha ett mellansteg som är mer ekonomiskt, typ en fast blländare 4.

Min uppfattning är att Canons objektiv är bättre, medan Nikons kamerahus och elektronik är bättre. Möjligen är jag färgad av att ha använt deras professionella videoobjektiv.

Till Jimmie.
Jag hade prioriterat objektivet framför kamerahuset. Det vill säga hellre köpt ett billigare kamerahus och lite dyrare objektiv.

På begagnasidan finns det gott om både Canon och Nikon, troligen lite mer Canon p.g.a. att de äldre objektiven (FD-serien) inte är kompatibla med EOS-kamerorna. Bra gamla Canon-hus är AE-1 (med exponerings automatik) och F-1 (utan exponerings automatik) med fasta FD-objektiv. En F-1, utan automatik, med 28/2.8, 50/1.8 och 85/1.8 går på 5000 - 7000 kronor.

Men visst är det roligare med nytt. Kolla klassen med EOS-300 och ett bra zoom, t.ex. EF28-1055/3.5-4.5 USM (obs finns biligare men ljussvare, rekomenderas ej). Det bör kosta runt 7000 kronor.
 
Att välja kamerasystem har inget med homofobi att göra.

Såvitt jag vet så finns det inget annat märke än Nikon som kan ta nästan vilket gammalt originalobjektiv som hellst och sätta på dagens moderna hus. Vissa måste man modifiera på Nikon's serviceställe.

Och såvitt jag vet så finns det inget märke som slår Canon's objektivprogram. Har ni någon gång provat ett 24 mm tilt shift? Det är underbart att kunna trolla bort de störtande linjerna. Har jag råd med ett sådant nytt? Nä men ett beg. skulle tvinga mig att köpa ett Canonhus.

Sedan har både Canons D30 och D60 vunnit pris. Canon ligger bättre till i den digitala världen även om det är lättare att ta in ett försprång än att behålla det.

Jag har provat en Dynax 7 en heldag en gg men mitt kvarstående minne är mest plast.

Jag har kompisar som köpte en Dynax 9 och efter två dagars ivrigt pillande, zoomande och intruktionsbokksläsande så tog batteriet slut. (Kan bero på dåligt batteri)

Nä det är inget för mig, och återigen det är objektiven som sätter bildkvalitén.
Mvh Erik
 
Erik Schalin skrev:
Såvitt jag vet så finns det inget annat märke än Nikon som kan ta nästan vilket gammalt originalobjektiv som hellst och sätta på dagens moderna hus.
Njae, Pentax är nog betydligt duktigare på det, speciellt på senare år när Nikon medelst borttagande av bländarringar och avstängning av ljusmäteriet på moderna hus i kombination med gamla objektiv frångåttt sin princip om bakåtkompatibilitet.
 
Erik Schalin skrev:

Sedan har både Canons D30 och D60 vunnit pris.

OCH?
Vad har det för betydelse.
Det är skitprodukter som lyckas få priser i olika länder varje år. Det är väl inte en kvalitetsgaranti.

Jag håller med att Nikon o Canon är bra grejer och att man säkert gör ett bra köp, men att göra en sån tvärsågning av allt annat är inte bara fånigt det är oxå osant.
 
Jag har provat en D60 och tycker den är fantastisk.
Jag är mycket intresserad av att höra vad du tycker är bättre Gunnar.

Det är nog så att om 25 år så kommer vi endast vara några få som går ner i mörkrummet för att göra bilder.

Film kommer vara dyrt som skam.

Det digitala härskar.

Men objektivmässigt spelar det ingen roll hur mycket digitalt det blir för världen är analog. Om man vrider ett välkänt uttryck: Högst upplösning nar man dör vinner.
Bra objektiv med hög upplösning kommer aldrig... Nä aldrig säga aldrig om den digitala världen.
Bra objektiv med hög upplösning kommer att behövas.

För övrigt kan jag säga att bilderna med Dynax 7'an var jättefint exponerade.
 
Jag protesterar inte mot att en D60 är en riktigt bra produkt.
Jag protesterar mot att du utan några andra skäl en eget tyckande och "priser" sågar alla andra produkter.
Att något får ett pris betyder inte ett skit om du vill veta vad jag tycker.
Anledningen är att det inte alltid är så många konkurrerande produkter just det året men priset ska likaväl delas ut och det är inte helt opartiska bedömmare i många av fallen osv.
Tycker du att filmen med flest Oscars är den bästa varje år? eller skivan med flest Grammisar?
 
Brukar inte Tamrons senaste 28-300-zoom alltid få de där priserna? Det säger väl något om dem.
 
Att välja kamerasystem ÄR ett tyckande.

Vad passar mig? Vilken form och vikt ligger bra i min hand?
Vem i branchen garanterar att jag får tillgång till passande produkter om 15 år.
Vilka funktioner vill jag ha?
Tar jag mycket blixtbilder? Trådlösa blixtar? Studio?

Listan är JÄTTElång.

Själv visste jag inte ens att Pentax har bakåtkompabiliteten.

Ett EIESA (tror jag det stavas) pris får man inte av ren tur.

Opartisk? Det är filosofiskt i grunden. För om du har valt så tycker du något. Frågan är om du kan motivera ditt val.

Att bedömma en fysisk produkt och jämföra den med likvärdiga är en sak.
Att bedömma konst är en helt annan sak som bygger på den egna smaken.

Jimmie ber om råd och jag ger min syn på saken.
 
Frågeställaren ville bara ha tips på en utrustning i prisklassen 3-7 tusen....ge passande tips istället för att yra om D 60,Dynax 9 och TS-objektiv...och vad som händer om 15 år är ganska ointressant..

Och vad har detta med saken att göra ??

"Jag har kompisar som köpte en Dynax 9 och efter två dagars ivrigt pillande, zoomande och intruktionsbokksläsande så tog batteriet slut. (Kan bero på dåligt batteri) "

mvh/gunte..
 
OK.
Leta reda på en begagnad Minolta 505si Super med lite trevliga orginalgluggar så får du pengar över till film oxå.
Oavsett vad du bestämmer dig för för modell så tycker jag att du ska titta på begagnade alternativ.
Ofta har dom bara samlat damm i en låda och du får mer för dina pengar.
PRUTA MYCKET!
 
gunte skrev:
Frågeställaren ville bara ha tips på en utrustning i prisklassen 3-7 tusen....ge passande tips istället för att yra om D 60,Dynax 9 och TS-objektiv...och vad som händer om 15 år är ganska ointressant..

Och vad har detta med saken att göra ??

"Jag har kompisar som köpte en Dynax 9 och efter två dagars ivrigt pillande, zoomande och intruktionsbokksläsande så tog batteriet slut. (Kan bero på dåligt batteri) "

mvh/gunte..

Det är bra att du återför diskussionen till ursprungsfrågan, när nu vår forumvärd inte gör det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.