Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde inte att min frågeställning skulle leda till osämja i detta forum.
Är för övrigt tacksam för alla inlägg.
 
Jimmie skrev:
Jag trodde inte att min frågeställning skulle leda till osämja i detta forum.
Är för övrigt tacksam för alla inlägg.

Här finns ingen osämja,inte från mig iallafall..men dom flesta trådar brukar byta innehåll efter någon sida,vilket är lite synd..
mvh/gunte..
 
gundj skrev:
[.
PRUTA MYCKET! [/B]

Hmm, kanske inte heller har med tråden att göra, å andra sidan kanske det kan hjälpa den som ska köpa ny kamera. Det är inte alltid helt lätt att pruta, åtminstone inte på Scandinavian Photo. De tycker väl att de redan är så billiga.

I övrigt gäller väl det pris som satts av återfösäljaren, men det finns kanske undantag :)

Någon får gärna komma med exempel!
 
Såg ngt foruminlägg med internetadresser till tyskland.

Deras moms är 16% och den gäller om vi handlar där eftersom vi är med i EU.
Priserna verkar ligga från knappt 10 till runt 20% billigare än Svenska priser.
 
Det var då ett himla tjat om tiltshift gluggar å D60 hit å D30 dit...=) Säkert jättebra grejer, men för en som precis har börjat känna suget av foto så känns det som överkurs av den högre skolan.

Kolla istället på något prisvärt hus typ Dynax5, eos300. Det som känns bäst att hålla i när du har kameran mot ögat är den du ska skaffa dig.

Mitt högst personliga tips är att försöka få tag på enbart kamerahuset och köpa ett normalobjektiv (50mm). Anledningen till detta är att budgetzoomarna inte håller så pass hög kvalitet att det känns motiverat att lägga till 500:-.

Detta skulle ha varit mitt val i prisklassen upp till 7000:-:

Minolta Dynax5:2885:-
Minolta 50mm/1,7:1269:-
Stativ:Något Manfrotto med kulled:ca 1500:-(sök gärna i forumet så finns det en hel del tips)
Minolta trådutlösare:ingen aning men säkert en 500:-

Totalt 6154:- å så får du pengar över till en bra väska och en massa diarullar att öva med.

/Tobbe
 
Erik Schalin skrev:
Att välja kamerasystem ÄR ett tyckande.


Ett EIESA (tror jag det stavas) pris får man inte av ren tur.

Med andra ord har inte Minolta heller haft tur!

Deras Dynax 4 blev nämligen utvald till årets kamera i år av just EISA! (som det stavas)
 
Roypeter, om du läste allt jag skrev så såg du kanske att det gällde begagnade kameror.
Och då finns alltid en prutmån, och särskilt vid privataffärer.
Grundregel 1, vill dom inte pruta, gå till nästa säljare :)
 
Visst låter det flashigt med EISA-awards.. Men vad är kriterierna som dom delar ut priser efter? Ja inte är det hur bra ett objektiv är optiskt iaf (där det verkligen spelar roll)..
Deras 28-300:a-zoom är inte så superbra.. skulle iofs inte säga att den är en katastrof heller.. men värd något pris för optisk kvalitet? Njae, inte i mina ögon..

Den har förövrigt fått ett medel på 2.6 i MTF på photodo.se.. går man in och kikar lite på kurvorna så ser man hur man ska tolka det..

Jag litar mer till photodo än EISA..
 
Jag hittade den här kameran på cyberbörsen:
Nikon F90X kamerahus Mb10 batteripack med vertikalgrepp Nikkor 50mm 1.8 Sigma 75-300+macro 4.5-5.6 Sigma Blixt (TTL,zoom) Lowpro trekkingryggsäck säljes pga falnande intresse mkt bra skick!

Killen vill ha 7500 för den. Är det nåt att satsa på eller?
 
gundj skrev:
Roypeter, om du läste allt jag skrev så såg du kanske att det gällde begagnade kameror.


Ok, fast i mitt fall rörde det sig just om en begagnad glugg. Och jag ville inte helt släppa köpet heller för jag har inte sett en fast 24:a så många gånger innan. (Bara en gång tror jag)

Då hamnar säljaren i ett överläge och det vet han förmodligen om. Och även om man kan få ner priset med ett par hundralappar så kanske det kan kvitta egentligen :) Men visst, man kan ju tycka att det är en principsak.

Någon som vet hur mycket vinst fotoaffärerna gör på begagnage prylar? DVS om de säljer för 3000 kr, vad har de då själva betalt??

MVH/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.