Annons

Val av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.sjogren

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ganska ny inom fotografering men tycker att det är väldigt spännande och intressant. Är nu på jakt efter en digitalkamera med mycket zoom. Vad tror ni om Olympus SP-500 UltraZoom? (http://www.olympus-sverige.com/consumer/29_7520.htm) Har även funderar på Panasonic DMC-FZ5 och Konica Minolta DiMAGE Z6. Vilken skulle ni rekommendera och varför? Ge även andra förslag men den bör inte kosta mer än 4500 kr om ni inte kan motivera att det är värt ett högra pris vill säga.

Tack på förhand!

Hälsningar // Magnus
 
Lyfter tråden.
Fundera med på en av dessa kameror.

Letar efter:
• En kamera som starta ganska fort.
• Inte tar lång tid innan man kan ta nästa kort.
• Gärna lite zoom.
• Manuella instälningar.
• Pris helst inte över 3000-4000:-


När man läser tester och reseintioner så skriver många om brus och ISO tal vad är deta.
Vad bör man tänka på / titta på när man ska köpa kamera? Just nu fota jag lite allt möjligt. Känner att det vore intressant att testa med manuella instälningar. Tiden för kameran mellan korten är detta något minneskortet kan påverka?
 
Panasonic DMC-FZ5 anser jag vara det bästa köpet i den prisklassen och kameratypen.
Det är ett riktigt bra köp.
 
Den kommer säkert vara bra, men den saknar bildstabilisator.
En par andra nackdelar med den är att den har sämre omfång och använder XD minneskort istället för det betydligt vanligare SD-kortet.
 
Okej men som jag fattat det så har den "Anti-Blur" som Fujifilm kallar det i stället för bildstabilisator. Som enligt de få som har kameran idag fungerar mycket bra. (http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=fuji_finepixs5200z) Sen håller jag med dig om att SD-kort är att föredra men å andra sidan har FZ5 ett batteri som är jätte dyrt om du vill ha ett i reserv så då är det bra med vanliga AA som s5600. Men bildkvalitén är iofs. det viktigaste :eek:)
 
Jag har en FZ5 och är väldigt nöjd. Visst, den har ett dyrare batteri men man får ju med det på köpet och sen har jag köpt ett extra på Tradera för några hundralappar bara.

Med Z6 har du möjlighet att sätta på extern blixt,vilket du inte har på de andra.

Du har på Z6 och olympuskameran ett supermacroläge som inte de andra har.

Med fujifilms kamera kan du ta bilder i raw-format, vilket du inte kan med de andra.

FZ5 har en väldigt bra optik. Kan inte de andra så bra men minoltas Z-serie har jag haft innan och jag får bättre bildkvalitet på min panasonic.
Du kan se mina bilder tagna med FZ5 på min sida.

mvh Sandra
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.