Annons

Val av kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
EOS 80D är en nyare, dyrare och bättre version av EOS 70D. Det är bara priset som är till fördel för EOS 70D.

Och det är ju inte så bara, på Cyberphoto skiljer det 3.200:- mellan 70D och 80D. För de pengarna får man en bra extern blixt eller t ex ett 85/1.8. Jag vet vilket jag skulle välja om jag fotade porträtt och om budgeten är begränsad.
 
Och det är ju inte så bara, på Cyberphoto skiljer det 3.200:- mellan 70D och 80D. För de pengarna får man en bra extern blixt eller t ex ett 85/1.8. Jag vet vilket jag skulle välja om jag fotade porträtt och om budgeten är begränsad.


Hos Kameradoktorn gäller dessa priser


80D 10.980 kr
70D 8.690kr

Om budgeten för kamerahus är ca 10.000 hade jag försökt att strecha en tusenlapp för att kunna få hem en 80D, nytt är alltid nytt men där är vi alla olika. En del vill ha det bästa o senaste andra gillar att fynda.
 
Och det är ju inte så bara, på Cyberphoto skiljer det 3.200:- mellan 70D och 80D. För de pengarna får man en bra extern blixt eller t ex ett 85/1.8. Jag vet vilket jag skulle välja om jag fotade porträtt och om budgeten är begränsad.



Det är lite så min tankegång går också, som universitetsstudent är motsvarande peng en månadslön 😂🙈
Jag har spenderat kvällen med att läsa så mycket jag mäktat med och just nu känns en 70 d som det mest attraktiva valet plus att jag får en slant över till något mer, som tex en extern blixt!
Skulle gärna vilja ha ett vidbinkelsobjektiv men då stack det lång över budget upptäckte jag ;)

Tack för alla tankar och förslag, har vart till mycket stor hjälp och jag känner mig lite visare 😊
 
Det är lite så min tankegång går också, som universitetsstudent är motsvarande peng en månadslön 😂🙈
Jag har spenderat kvällen med att läsa så mycket jag mäktat med och just nu känns en 70 d som det mest attraktiva valet plus att jag får en slant över till något mer, som tex en extern blixt!
Skulle gärna vilja ha ett vidbinkelsobjektiv men då stack det lång över budget upptäckte jag ;)

Tack för alla tankar och förslag, har vart till mycket stor hjälp och jag känner mig lite visare 😊

Du kommer inte bli ledsen vilken du än väljer. Såväl 400D, 70D och 80D fungerar utmärkt för porträtt och naturbilder. Sillnaden blir väl mest att du kan göra lite större utskrifter om du byter upp dig till 70D. I övrigt tror jag inte du ser mycket skillnad. Så på sitt sätt kanske det hade varit bättre att satsa hela kassan på bättre optik eller belysningsprylar om budget är smal.
 
Du kommer inte bli ledsen vilken du än väljer. Såväl 400D, 70D och 80D fungerar utmärkt för porträtt och naturbilder. Sillnaden blir väl mest att du kan göra lite större utskrifter om du byter upp dig till 70D. I övrigt tror jag inte du ser mycket skillnad. Så på sitt sätt kanske det hade varit bättre att satsa hela kassan på bättre optik eller belysningsprylar om budget är smal.


Tack för responsen!
Jag hade en tanke om att köpa ny optik istället då någon nämnde att det förmodligen skulle göra störst skillnad. Jag känner dock att det finns några finesser på 70d som jag saknar med min nuvarande, får satsa på ny optik vid nästa investering istället 😊
Ett vidbinkelsobjektiv står högt upp på önskelistan, gick med i en köp och säljsida på Facebook idag för kameror och tillbehör, med lite tur kanske det dyker upp något bättre begagnat där 😉
 
Och det är ju inte så bara, på Cyberphoto skiljer det 3.200:- mellan 70D och 80D. För de pengarna får man en bra extern blixt eller t ex ett 85/1.8. Jag vet vilket jag skulle välja om jag fotade porträtt och om budgeten är begränsad.
Jo, jag håller nog med. Jag ville bara påpeka att EOS 80D har allt som EOS 70D har, och lite till, så man vinner ingenting i teknik, prestanda eller finesser genom att välja EOS 70D framför EOS 80D. EOS 70D är dock en riktigt bra kamera som jag använder regelbundet med goda resultat.
 
Ska man se till rattar och vred för sådant som har med exponering att göra är det väl egentligen bara Pentax K-1 och Leica M-D som designat kontrollerna för exponering på vettigt sätt.
De har nämligen ordentliga rattar för såväl bländare, tid, och iso.
Samt Nikon Df, men den är, liksom de kameror du räknade upp, förmodligen utanför TS budget.
 
Skulle gärna vilja ha ett vidbinkelsobjektiv men då stack det lång över budget upptäckte jag ;)
Ett Canon EF 10-18 får du för drygt 2000 kr, så det spräcker din budget om du väljer EOS 70D som kamerahus, men inte med så jättemycket. Du måste kanske inte köpa båda samtidigt, utan kan vänta med vidvinkelobjektivet?
 
Vilken brännvidd tänker du som vidvinkel?
EF-S 24/2,8 är ett väldigt prisvärt alternativ men det blir inte så mycket brännvidd utan snarare ett lite kortare normalobjektiv.
Ett prisvärt alternativ tycker jag är en begagnad normalzoom Sigma eller Tamron på ungefär 17-50/2,8 alternativt Canon EF-S 17-55/2,8 (jag är mycket nöjd med denna). Med det får du ganska mycket vidvinkel och med bländare 2,8 få trevlig bakgrundsoskärpa vid porträtt. Man brukar kunna hitta begagnade Sigma/Tamron från 1500kr och Canon från 3500kr.

70D är en jättebra kamera (en kollega köpte 70D för 4 månader sen och är supernöjd). Men eftersom 80D ersätter 70D så borde det med lite is i magen gå att hitta bra erbjudande på 70D. Dagens prisskillnad på drygt 2000kr känns i minsta laget (säger en som inte provat 80D utan bara läst de goda omdömena den fått).
 
Samt Nikon Df, men den är, liksom de kameror du räknade upp, förmodligen utanför TS budget.

Inte för att det hjälper TS välja kamera.
Men, nej, Nikon df passar inte in här. Visserligen har den en fysisk ratt för att ändra iso, men det är en ratt med en låsmekanism. Ratten sitter dessutom inte så att den är bekväm att komma åt när man fotograferar med kameran till ögat. Låsmekanismen hade en funktion på filmens tid då man satte i en film med viss känslighet och man ville undvika att ändra iso av misstag. Idag är det lika troligt att vi vill kunna ändra iso, lika ofta och enkelt som vi ändrar slutartid och reglagen borde vara designade därefter. Den har ej heller något TAV läge på programvalsratten a la Pentax utan man får istället ställa in auto-iso och M separat.
 
Inte för att det hjälper TS välja kamera.
Men, nej, Nikon df passar inte in här. Visserligen har den en fysisk ratt för att ändra iso, men det är en ratt med en låsmekanism. Ratten sitter dessutom inte så att den är bekväm att komma åt när man fotograferar med kameran till ögat. Låsmekanismen hade en funktion på filmens tid då man satte i en film med viss känslighet och man ville undvika att ändra iso av misstag. Idag är det lika troligt att vi vill kunna ändra iso, lika ofta och enkelt som vi ändrar slutartid och reglagen borde vara designade därefter. Den har ej heller något TAV läge på programvalsratten a la Pentax utan man får istället ställa in auto-iso och M separat.

Svar i ny tråd.
 
Jag går själv med en fuji xe1 som jag köpte tillsammans med den "beryktade" 35/1,4 för 5000kr. Visst, kameran har några år på nacken men den har samma sensor som tex xt1 och xt10 som kostar betydligt mer och tar därför bilder av samma kvalitet. Jag har själv valt att köpa en äldre spegellös av två anledningar: 1 Den är liten och kompakt. 2 Den var billig i inköp=jag kommer våga att använda den oavsett vart jag är någonstans.
Men om du vill ha mesta möjliga för pengarna så skulle jag titta på Pentax, jag tror du kan köpa ett helt kit från affär för under 10.000kr och deras nya k70 verkar riktigt fin. Deras andrahandsvärde är skrämmande lågt så du kan göra dig en riktigt bra affär om du köper begagnat och allt från dom håller högsta kvalitet så du behöver inte vara orolig för att gå på en nit.
Edit: kolla k-70 här http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/pentax-k-70-2.htm
Pris satt till 650dollar, borde bli ca 6000kr i Sverige.
 
Japp, Pentax kan vara ett alternativ, deras modeller är ju nästan alla vädertätade och med bildstabilisering i huset.
Det sista är inte långt ifrån en dealbreaker för Fuji, med Pentax kan man ju köra alla gamla K-mount och få bildstabilisering.
K-50 finns ju kvar, ligger med vädertätad 18-55 på runt 5 000:-.

-J!
 
Just nu har Rajala 7D II för 9999kr i helgen (även 80D till samma pris). För det priset måste ffa 7DII ses som ett väldigt prisvärt köp. Den närmar sig Nikon D500 i prestanda men för halva priset!
 
Just nu har Rajala 7D II för 9999kr i helgen (även 80D till samma pris). För det priset måste ffa 7DII ses som ett väldigt prisvärt köp. Den närmar sig Nikon D500 i prestanda men för halva priset!

Skulle nog säga att 80D i så fall är ett betydligt bättre köp för TS än 7D mkII. 80D har modernare sensor än 7D mkII som ger bättre dynamiskt omfång och mindre brus vid svagt ljus. 7Dmk II är mer en renodlad kamera för snabba förlopp såsom t.ex. sport. Med de intressen TS angivit är det nog bättre att prioritera bildkvalitet än snabbhet. Det är ju inte heller så att 80D är direkt jättleångsam, så den klarar nog en eller annan flygande fågel även den ifall sådant skulle falla inom TS naturfotointresse.
 
Skulle nog säga att 80D i så fall är ett betydligt bättre köp för TS än 7D mkII. 80D har modernare sensor än 7D mkII som ger bättre dynamiskt omfång och mindre brus vid svagt ljus. 7Dmk II är mer en renodlad kamera för snabba förlopp såsom t.ex. sport. Med de intressen TS angivit är det nog bättre att prioritera bildkvalitet än snabbhet. Det är ju inte heller så att 80D är direkt jättleångsam, så den klarar nog en eller annan flygande fågel även den ifall sådant skulle falla inom TS naturfotointresse.

80D är ffa bättre på sensorsidan med bättre dynamiskt omfång men inget tyder på att TS egentligen behöver det heller. Nu är det visserligen så att 7D är avsedd mer som en sportkamera men den har d u rejälarr byggkvalitet och bättre reglage som är mindre pilliga och detta är ju alltid bra. Med andra ord är det ffa på sensorsidan som 80D är bättre medan på andra punkter vinner 7D. Dessutom betalas ett premium för 80D för att den är lite nyare och Canon tar ut ett premium för det.
 
80D är ffa bättre på sensorsidan med bättre dynamiskt omfång men inget tyder på att TS egentligen behöver det heller. Nu är det visserligen så att 7D är avsedd mer som en sportkamera men den har d u rejälarr byggkvalitet och bättre reglage som är mindre pilliga och detta är ju alltid bra. Med andra ord är det ffa på sensorsidan som 80D är bättre medan på andra punkter vinner 7D. Dessutom betalas ett premium för 80D för att den är lite nyare och Canon tar ut ett premium för det.

Nu var det väl samma pris för båda på Rajala så just nu borde priset inte spela in. 80D är inte direkt pillig att använda den heller, men har finesser som utfällbar skärm som kan vara bra om man t.ex. fotograferar blommor eller annat långt ned på marken. Bättre dynamiskt omfång kan vara till glädje både för porträtt och landskap.

Det stämmer att 7D mk ii har bätte byggkvalitet men om TS inte är proffsfotograf kommer hon att ha bytt kamera för att den tekniska utvecklingen medger bättre bildkvalitet åtminstone en gång innan hon slitit på sin 7Dmk ii så mycket att den bättre byggkvaliteten gör någon skillnad.
 
Det man inte tycker sig behöva i dag, kan man behöva i morgon, 7DMKII är en tung kamera, 80D är smidigare och lättare. vem är bäst om 5 år 70D eller 80D.
 
Lite trist att tvåsiffriga Canon (50D undantagen) inte har AFMA (Auto Focus Micro Adjustment), denna funktion finns numera bara på de ensiffriga. Har man otur så kan man råka köpa objektiv som får kameran att konstant sätta fokus fel och utan AFMA kan man inte trimma bort detta själv.. Problemet blir större ju längre brännvidd man har, icke-canonobjektiv verkar oftare ställa till problem. Så personligen skulle jag hellre titta på en begagnad 5, 6 eller 7D för att slippa bekymret. Beror förstås på hur höga krav man har.. :)
Mvh Erik

Först vill jag backa bandet lite till sid 1.
Är det så att XX-modellerna saknar mikrojustering av AF? Känns ju lite förvånande med tanke på den historia Canon haft med fokusproblemen även om mikrojustering i kamerahusen som den oftast varit utformad inte alls löser alla problemen. Zoomobjektiven är väl det vanligaste exemplet på problem mikrojustrering i kamerahusen inte kan lösa eftersom denna är av enklare typ och oftast enbart ger möjlighet till en enda kompensering per objektiv. Har zoomen icke linjära problem så tvingas man välja en enda brännvidd att kompensera. Ser problemet ut så så måste objektiven in till verkstad om det inte råkar vara så att man har ett nytt Sigma ur global vision-serien.

Sigma har möjlighet till mikrojustering på ett antal brännvidder även på en zoom och på flera olika fokusavstånd med både fasta och zoomar. Man måste dock köpa ett tillbehör - en USB-docka för ca 400 för att få tillgång till det. Justeringsprogrammet är gratis.

Jag har själv haft mängder av hus/objektiv med fokusproblem då jag hade DSLR:er som ju har tre olika strålgångar som måste vara i synk - OVF - AF-sensor och mot sensorn. De som förfäktar spegellös Fuji här har ju inte samma problem då dagens spegellösa bara har fokus mot huvudsensorn att förhålla sig till.

Tycker Canon skjuter sig själva i foten här när man inte skickar med mikrojustering i sina 80D och 70D. Det är bara dunsnålhet som i värsta fall bara drabbar dem själva när kunderna kommer tillbaka för garantireparationer. Jag tycker nog annars som PMD-Per att TS rent naturligt gör bäst i att köra vidare på Canon-spåret då hon ju redan har Canon-grejor och är van vid dessa. Bildkvalitetsmässigt tycker jag inte alls att man entydigt kan säga att den skulle bli bättre med en 6D som föreslagits. Jag har själv flera FF-hus och kör trots det ofta APS-C. Det beror ju helt på vad man är ute efter. Båda har sina kvaliteter. Just i Canons fall kan det ju vara en på en särskild poäng i att välja en nyare produkt då Canons äldre sensorer har ännu lite sämre dynamiskt omfång på låga ISO än både konkurrenter och egna äldre modeller.
 
Steg ett är väl att identifiera var bristerna finns i nuvarande utrustning. En 400D är inte modern men ger fina resultat vid de flesta tillfällen, och 10MP räcker till större utskrifter än man tror.

Men finner du vad som saknas kan du använda det som basis för att leta efter ny kamera. Annars skulle jag rekommendera att du lägger budgeten på en rolig fotoresa eller bra kurs då det brukar ge mer än ny utrustning! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.