Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Steg ett är väl att identifiera var bristerna finns i nuvarande utrustning. En 400D är inte modern men ger fina resultat vid de flesta tillfällen, och 10MP räcker till större utskrifter än man tror.

Men finner du vad som saknas kan du använda det som basis för att leta efter ny kamera. Annars skulle jag rekommendera att du lägger budgeten på en rolig fotoresa eller bra kurs då det brukar ge mer än ny utrustning! :)

Ja, eller kanske en ännu bättre och modernare RAW-konverterare om behov för det finns. Ger ofta
mer effekt än en ny kamera.
 
Ted Viera 29 saker han ölskar med fuji
https://youtu.be/Nu__3Uy639w
Gick över till fuji nydligen och kan säga att det är riktigt skoj! Ser begagnade x-t1 med tillbehövs för ca 5000kr nu, sjukt prisvärt och det dyker hela tiden upp objektiv mm på begagnat sidan till bra praiser.

Vill du köra pentax kan du köpa mitt pentax k5 system men en jäkla massa objektiv, du kan få hela systemet för 10000kr (annaos finns på FS). Jag skulle hävda att det är ett mycket prisvärt paket..
 
Både 70D och 80D kan microjusteras

Ja Per, Uno och Erik, jag tänkte väl att det lät lite konstigt när jag läste vad Erik skrev:


"Erik X
(Erik Åström)
Lite trist att tvåsiffriga Canon (50D undantagen) inte har AFMA (Auto Focus Micro Adjustment), denna funktion finns numera bara på de ensiffriga. ".

70 och 80D är väl ändå ett steg upp från de rena instegsmodellerna och där brukar det ju normalt finnas mikrojustering. Men som sagt, det löser ju normalt ändå inte problemen med zoomar som inte fungerar korrekt med AF. Har man dock någon av de nya Sigma-zoomarna för Canon, så kan man även fixa de problemen själv om man är noggrann och lägger ner lite tid själv.

Jag har inte själv sett någon annan tillverkare ge dessa möjligheter direkt ut till användarna.
 
70 och 80D är väl ändå ett steg upp från de rena instegsmodellerna och där brukar det ju normalt finnas mikrojustering. Men som sagt, det löser ju normalt ändå inte problemen med zoomar som inte fungerar korrekt med AF.
Med en zoom gör man en justering för kortaste brännvidd och en justering för längsta.
 
Just nu har Rajala 7D II för 9999kr i helgen (även 80D till samma pris). För det priset måste ffa 7DII ses som ett väldigt prisvärt köp. Den närmar sig Nikon D500 i prestanda men för halva priset!

Även 6D är 9999:- Tål att funderas på. 70D var 6999:- tror jag.

Själv har jag en 7DII och är grymt nöjd, för det priset tycker jag det är ett bra val. Att det är en kamera som är riktad mot sport/djur gör den ju inte oanvänd bar för porträtt och natur... Nu är jag väll inte helt insatt på sensordiskussionen mellan 80D och 7DII men 80Ds fördel är väll endast på låga iso-värden om jag inte har helt fel?

Av de alternativen så skulle jag välja mellan 7DII och 6D.
 
Med en zoom gör man en justering för kortaste brännvidd och en justering för längsta.

Ja OK låt gå för det då men i jämförelse med vad Sigma gör så är det rätt trubbigt det med. Jag har inte Sigmas grejor för näsan nu men där har du alltså fyra justeringsmöjligheter per brännvidd med zoomarna och för varje zoom är det fyra brännvidder man kan justera mot. Alltså 4 brännvidder X 4 fokusavstånd vad jag drar mig till minnes och det gör alltså totalt 16 värden som kan justeras.

Denna typ av upplösning när det gäller justering har Canon självfallet också men den är inte tillgänglig i kamera eller för allmänheten normalt för de jobben gör verkstäderna. Men det finns säkert de som spridit dessa serviceprogram på nätet också.
 
Även 6D är 9999:- Tål att funderas på. 70D var 6999:- tror jag.

Själv har jag en 7DII och är grymt nöjd, för det priset tycker jag det är ett bra val. Att det är en kamera som är riktad mot sport/djur gör den ju inte oanvänd bar för porträtt och natur... Nu är jag väll inte helt insatt på sensordiskussionen mellan 80D och 7DII men 80Ds fördel är väll endast på låga iso-värden om jag inte har helt fel?

Av de alternativen så skulle jag välja mellan 7DII och 6D.

Ja det ökade dynamiska omfånget lär man bara ha glädje av vid låga iso, men ska vi tro dxo är D80 även en liten aning bättre vad det gäller brus på höga iso.

http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...D-Mark-II-versus-Canon-EOS-70D___1076_977_895

Håller med dig om att det är ett bra pris för 7D mk II, men 80D är mer av en allroundkamera medan 7D mkII är det självklara valet om man står vid en sportarena dagarna i ända. Jag är inte så säker på att TS tillhör den kategorin

6D är förstås också bra alternativ men den har inte alls lika avancerad autofokus som 80D och 7D mk II. Den större sensorn ger både bättre dynamik och bättre lågljusprestanda så den är lämplig för sådant som porträtt och landskap men kanske inte så lämplig för fågel eller sport. Den större sensorn är en fördel för det mesta, men om TS naturbilder ofta har inslag av macro eller närbildsfoto är 80D bättre eftersom mindre sensor ger större skärpedjup. Även den vikbara skärmen kan vara bra för macro.
 
I varje fall för stillbildsfoto (video kan jag lite om) är D80 kamerans enda fördel lite bättre dynamiskt omfång vid lägre ISO och en liten skillnad i brus vid högre ISO på allt annat är 7DII lika bra eller bättre. Jag ser 7D som det självklara valet dememellan. Är det max max dynamiskt omfång man skall ha är det lika bra att köpa ett annat system då Canons sensorer ändå inte matshar konkurrenternas i dynamiskt omfång vid lägre ISO och då verkar skillnaden vara större mellan t ex Nikon D7200 och D80 än mellan D80 och 7DII.

Själv uppskattar jag nyttjandet av högt DR för mina fotobehov men då är det en markant skillnad i DR i råformat mot Canon. För JPEG direkt ur kameran är ju skillnaden mindre och Canon har en prisvärd objektivuppsättning ffa begagnad som är tilltalande. Man kan inte få allt.
 
Ett stort problem med af i 6D, även vid t ex porträtt, är att de få af-punkterna är koncentrerade till bildens mitt.

Onekligen ett problem som inte skall underskattas.

Dessutom kommer en 6D spränga budgeten ordentligt eftersom TS då måste skaffa en ny normalzoom.
 
Hej igen alla och tusen tack för alla intressanta kommentarer!

Jag har beslutat mig för att satsa på en 70 d och tänker att jag i framtiden när studierna är avklarade kanske kan satsa på en dyrare variant.
Var och kikade på den och tyckte den kändes bra, dessvärre fanns den Ej på lager.

Hursom så har jag fått min tidigare kamera såld med 18-55 objektivet så jag funderar på att beställa någon av paketen från denna sida

https://www.rajalaproshop.se/canon-eos-70d-kamerahus-svart.html

Har sett att några av tidigare nämnt rajala så jag förmodar att det är en seriös sida? 😊
Har ni några åsikter på vilket paket med objektiv som skulle kunna passa till naturbilder?
 
https://www.rajalaproshop.se/canon-eos-70d-kamerahus-svart.html

Har sett att några av tidigare nämnt rajala så jag förmodar att det är en seriös sida? 😊
Har ni några åsikter på vilket paket med objektiv som skulle kunna passa till naturbilder?

Rajala är ett seriöst företag, du kan lugnt handla där.

Jag skulle välja något av de två sista paketen.

Den med Sigma zoomen 17-50 2.8 är kanske bästa alternativet. Att ha 2.8 på normalzoomen är verkligen trevligt.

Det sista paketet med 55-250 zoomen är intressant om du gillar att fota djur i naturen. Att ha en telezoom tycker jag är trevligt även när man fotar porträtt, barnlek mm. Om du senare kompletterar det paketet med en billig 50/1.8 och en extern blixt har du näst intill en "komplett" utrustning för vettiga pengar.

Lycka till!
 
Rajala är ett seriöst företag, du kan lugnt handla där.

Jag skulle välja något av de två sista paketen.

Den med Sigma zoomen 17-50 2.8 är kanske bästa alternativet. Att ha 2.8 på normalzoomen är verkligen trevligt.

Det sista paketet med 55-250 zoomen är intressant om du gillar att fota djur i naturen. Att ha en telezoom tycker jag är trevligt även när man fotar porträtt, barnlek mm. Om du senare kompletterar det paketet med en billig 50/1.8 och en extern blixt har du näst intill en "komplett" utrustning för vettiga pengar.



Lycka till!


Jag har ett telezopm från tamron vilket leder till att jag köper sigma zoomen, tusen tack för den slutgiltiga hjälpen till avgörandet ;-)
 
Eos 70d

Har sett att några av tidigare nämnt rajala så jag förmodar att det är en seriös sida? 😊
Rajala är ett seriöst företag. Notera dock att om man beställer via deras websida så skickas varan från Finland vilket kan medföra längre leveranstid än från ett svenskt lager (så var det när jag beställde från Rajala sist åtminstone; det tog en dryg vecka att få hem den).

Enligt Prisjakt så blir det några kronor billigare att beställa från Fotokungen (pga lägre fraktkostnad). Åtminstone om man bara köper kamerahuset (enligt Prisjaktslänkgen ovan). Om man ska köpa ett paket med kamera+objektiv behövs ytterligare efterforskningar. Fotokungen ligger i Stockholm.
 
Rajala är ett seriöst företag. Notera dock att om man beställer via deras websida så skickas varan från Finland vilket kan medföra längre leveranstid än från ett svenskt lager (så var det när jag beställde från Rajala sist åtminstone; det tog en dryg vecka att få hem den).

Enligt Prisjakt så blir det några kronor billigare att beställa från Fotokungen (pga lägre fraktkostnad). Åtminstone om man bara köper kamerahuset (enligt Prisjaktslänkgen ovan). Om man ska köpa ett paket med kamera+objektiv behövs ytterligare efterforskningar. Fotokungen ligger i Stockholm.

Märk väl dock att Rajala har en del i butiken i Stockholm, om man nu har möjlighet att gå förbi där. Man kan ju alltid ringa också fråga om inte annat. Beställer man över nätet så går det nog från Finland som du skriver. Jag har aldrig gjort det dock.
 
Jag bor i en liten by i Norrland vilket försvårar ett besök i den fysiska butiken :)
Har egentligen ingen brådska med att få grejerna, hade planerat en fjälltur i helgen för att prova utrustningen men den kan likagärna skjutas upp till nästa helg :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.