Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Elsa A

Medlem
Glad i hågen startade jag datorn i morse för att äntligen köpe en ny kamera.
Jag fotar just nu med en eos 400d och har länge velat byta upp mig.
Hade bestämt mig för en eos 70 d fram tills imorse då osäkerheten slog till 😅

Jag kommer främst fota natur -samt porträttbilder, någon som har ett tips på en bra kamera i prisklassen runt 10 000kr?

Tack på förhand!
 
Senast redigerad av en moderator:
Glad i hågen startade jag datorn i morse för att äntligen köpe en ny kamera.
Jag fotar just nu med en eos 400d och har länge velat byta upp mig.
Hade bestämt mig för en eos 70 d fram tills imorse då osäkerheten slog till 😅

Jag kommer främst fota natur -samt porträttbilder, någon som har ett tips på en bra kamera i prisklassen runt 10 000kr?

Tack på förhand!


Varför inte lika gärna en Canon D80 för 11.000 kr

http://www.fotokungen.com/canon/digital-system/canon-eos-80d-kamerahus



Den har ju precis fått EISA-utmärkelse dessutom!

http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/arets-basta-kameror-utsedda-av-eisa.htm
 
Glad i hågen startade jag datorn i morse för att äntligen köpe en ny kamera.
Jag fotar just nu med en eos 400d och har länge velat byta upp mig.
Hade bestämt mig för en eos 70 d fram tills imorse då osäkerheten slog till 😅

Jag kommer främst fota natur -samt porträttbilder, någon som har ett tips på en bra kamera i prisklassen runt 10 000kr?

Tack på förhand!

Om vi tittar på Canon upp till 10.000 så gör det nog inte så stor skillnad vilken du väljer. Ju mer du betalar, destor bättre men någon avgörande skillnad gör det nog inte, speciellt inte med tanke på de motiv du nämner. Varken porträtt eller "natur" ställer jättestora krav på kamerahuset. Så om budgeten är ett absolut tak, då skulle jag rekommendera att välja något lite billigare som i sin tur ger några tusenlappar över till att köpa t ex en extern blixt eller något roligt objektiv.

Kan du utöka budgeten, ja då skulle du kunna titta på 6D. Det skulle ge förbättrade möjligheter för dina motivkategorier. Tyvärr kan du då inte använda ditt befintliga objektiv så det kommer att spränga bugeten rätt rejält.
 
Lite trist att tvåsiffriga Canon (50D undantagen) inte har AFMA (Auto Focus Micro Adjustment), denna funktion finns numera bara på de ensiffriga. Har man otur så kan man råka köpa objektiv som får kameran att konstant sätta fokus fel och utan AFMA kan man inte trimma bort detta själv.. Problemet blir större ju längre brännvidd man har, icke-canonobjektiv verkar oftare ställa till problem. Så personligen skulle jag hellre titta på en begagnad 5, 6 eller 7D för att slippa bekymret. Beror förstås på hur höga krav man har.. :)
Mvh Erik
 
Lite trist att tvåsiffriga Canon (50D undantagen) inte har AFMA (Auto Focus Micro Adjustment), denna funktion finns numera bara på de ensiffriga. Har man otur så kan man råka köpa objektiv som får kameran att konstant sätta fokus fel och utan AFMA kan man inte trimma bort detta själv.. Problemet blir större ju längre brännvidd man har, icke-canonobjektiv verkar oftare ställa till problem. Så personligen skulle jag hellre titta på en begagnad 5, 6 eller 7D för att slippa bekymret. Beror förstås på hur höga krav man har.. :)
Mvh Erik

Finns på min 70D. Vet ej hur det ser ut på 80D.
 
Nu behövs i o f s inte den vassaste AF för TS men vill ändå nämna att 7D II ibland finns till riktigt bra priser. Vid enstaka tillfällen har den funnits för 10.000kr även om de flesta reor är 11.000-12.000kr.
 
Ett annat alternativ är ju t ex Fuji. 10' räcker till ett bra Fuji-system och kitobjektivet 18-55 2,8-4,0 får ju av ett otal recensenter mycket gott betyg, det anses klassen bättre än andra tillverkares kit.

Alla Fuji kan köras som tittatryck eller manuellt, då i princip som en analog kamera då Fuji designar med knappar och vred.. som för mpångs ger en positiv känsla.
Vi vet även att Fuji's jpg direkt ur kameran är synnerligen bra och inte nödvändiggör RAW + efterbehandling (några hickar till nu...;-).


Bäst är att läsa mer test, t ex dpreview.com eller cameralabs.com och gå och kolla i affär med kunnig personal.

Det finns en kul sida som visar storlek och mått:

http://camerasize.com/compact/#288.23,520.359,620.388,ha,t



Jag har aldrig sett något om problem med okalibrerad hus - objektiv och Fuji, men tydligen kan det bli fel av vad jag läs,t med både Canon och Nikon. Är detta en konstruktionbetingad skilllnad spegel - spegellös?

-J!
 
Att skriva en sådan fråga är ju litet somatt kasta ut en hel limpa i en ankdamm...

Här finns två elefantlag (Canon vs Nikon), en debatt om sensorstorlek, dvs fullformat, APS-C eller M43.

Och så slutligen debatten spegelreflex (Ca + Ni) kontra spegellöst (resten).

(själv hoppar jag just nu huvudstupa från Nikonlaget till Fujilaget.)

Men dagens kameror gör egentligen inte så mycket annorlunda än din 400D. Möjligheterna i dåligt ljus har blivit bättre, autofokussystemen har blivit rejält mycket bättre att hantera rörliga och komplexa situationer och de har blivit lättare att hantera med tydligare displayer och förbättrad ergonomi.

Men som du har använt Canon och har Canonoptik redan så är det ju mycket som talar för just det.

Om du bor så till så att det finns en större och seriös fotohandlare på orten så borde du ta med dig ett minneskort och be att få gå runt kvarteret med de som är intressanta. Givetvis så hinner man bara få en första känsla, men den kan ge en hel del.

Eller kanske rentav objektiv, tokskarpa och ljusstarka gluggar kan få vem som helst på gott humör.

Til syvende og sidst handlar det ju om bilden, dig, ljuset och motivet!

Tyckte jag.
 
Wow vilken respons, tack för alla tips!

Jag bor ute i skogen med lång distans till en fotoaffär så jsg kommer att köpa kameran
Online vilket försvårar provfotografering.

Efter att noga ha läst era kommentarer står det nu mellan en eos 70 d alt 80 d, även ett visst intresse för Fuji växte. :)

Tack igen för ert engagemang, guld värt!
 
Det är ju väldigt effektivt med internethandel, men ibland kan det vara trevligt med kunniga människor av kött och blod.

Jag har dock blivit väldigt trevligt bemött av de som jobbar på Cyberphoto, de skriver ju "Personlig service på nätet" i sina annonser och på sätt och vis kan det ju vara bättre att tala med någon som faktiskt är intresserad av foto än att träffa en försäljare på Media Markt som har exakt ingen kunskap alls om produkterna.

Du kan säkert resonera telefonledes med någon där, fundera ett par varv till och ringa tillbaka.

Som sagt så lämnar jag själv Nikon och byter till Fuji eftersom jag tror på hela idén med att se bilden genom den sensor man ska ta bilden med, liksom att jag är så trött på plastiga zoomobjektiv och kameror där de flesta inställningar finns i menyer och/eller via små knappar man ska hitta och hålla inne.

Jag tycker det är bättre med fasta rattar för det som har med exponering att göra, liksom jag tycker det är fascinerande att också kunna använda gammal kvalitetoptik via adaptrar.

Men det finns ju ganska starka åsikter om både det ena och det andra här och med åren brukar ju investeringarna i optik göra systembyte besvärligt. Samtliga stora tillverkare gör utomordentliga kameror.

Hade du ställt samma fråga på ett forum på dpreview.com hade du inte fått tio svar utan hundra, varav allihopa är 100 % övertygade om att bara just de vet bäst och alla andra har fel! Inte alltid så lätt...
 
Det är ju väldigt effektivt med internethandel, men ibland kan det vara trevligt med kunniga människor av kött och blod.

Jag har dock blivit väldigt trevligt bemött av de som jobbar på Cyberphoto, de skriver ju "Personlig service på nätet" i sina annonser och på sätt och vis kan det ju vara bättre att tala med någon som faktiskt är intresserad av foto än att träffa en försäljare på Media Markt som har exakt ingen kunskap alls om produkterna.

Du kan säkert resonera telefonledes med någon där, fundera ett par varv till och ringa tillbaka.

Som sagt så lämnar jag själv Nikon och byter till Fuji eftersom jag tror på hela idén med att se bilden genom den sensor man ska ta bilden med, liksom att jag är så trött på plastiga zoomobjektiv och kameror där de flesta inställningar finns i menyer och/eller via små knappar man ska hitta och hålla inne.

Jag tycker det är bättre med fasta rattar för det som har med exponering att göra, liksom jag tycker det är fascinerande att också kunna använda gammal kvalitetoptik via adaptrar.

Men det finns ju ganska starka åsikter om både det ena och det andra här och med åren brukar ju investeringarna i optik göra systembyte besvärligt. Samtliga stora tillverkare gör utomordentliga kameror.

Hade du ställt samma fråga på ett forum på dpreview.com hade du inte fått tio svar utan hundra, varav allihopa är 100 % övertygade om att bara just de vet bäst och alla andra har fel! Inte alltid så lätt...



Fuji lockar verkligen!!!
Ska sätta mig in mer i det konceptet i kväll innan jag gör mitt slutgiltiga val.

Ska åka till Sundsvall över helgen och tänkte besöka några återförsäljare just för Att få "klämma och känna" lite, kanske det hjälper mig att ta det avgörande beslutet :)
 
Som sagt så lämnar jag själv Nikon och byter till Fuji eftersom jag tror på hela idén med att se bilden genom den sensor man ska ta bilden med, liksom att jag är så trött på plastiga zoomobjektiv och kameror där de flesta inställningar finns i menyer och/eller via små knappar man ska hitta och hålla inne.

Jag tycker det är bättre med fasta rattar för det som har med exponering att göra, liksom jag tycker det är fascinerande att också kunna använda gammal kvalitetoptik via adaptrar.
Det finns ju en Nikonkamera med många rattar och knappar för exponering och annat, som man kan använda huvudsakligen utan att behöva gräva i menyer ...

F.ö. är nog både Fuji och Micro Four Thirds (Olympus och Panasonic) bra alternativ för frågeställaren.
 
Porträtt och natur. Jag skulle satsa på fullformat. EOS 6D är en mycket bra kamera. Den bildkvaliten får du knappast med Aps-c
 
Som sagt så lämnar jag själv Nikon och byter till Fuji eftersom jag tror på hela idén med att se bilden genom den sensor man ska ta bilden med, liksom att jag är så trött på plastiga zoomobjektiv och kameror där de flesta inställningar finns i menyer och/eller via små knappar man ska hitta och hålla inne.
så lätt...

Ska man se till rattar och vred för sådant som har med exponering att göra är det väl egentligen bara Pentax K-1 och Leica M-D som designat kontrollerna för exponering på vettigt sätt.
De har nämligen ordentliga rattar för såväl bländare, tid, och iso.

Vad det gäller TS fråga så tror jag inte man märker så stor skillnad mellan 70D eller 70D vid normalt fotograferande. Båda är fullt tillräckligt bra för att hantera de flesta professionella fotouppdrag. Det är först när förhållandena blir svårare med t.ex. mindre ljus eller behöver större dynamiskt omfång. Då klarar sig 80D bättre då den har den senaste generationen av Canon sensorer vilka i stort sett är lika bra som det Nikon/Pentax/Sony kan erbjuda.

Därmed inte sagt att 70D kommer att vara urusel ens i de situationerna men man kanske behöver ägna mer tid åt bildbehandling Så enkla svaret är väl finns pengarna köp 80D, men var inte ledsen om de bara räcker till en 70D. Kommer just själv hem från en tur på Malmöfestivalen med en Nikon 1 som har bra mycket sämre sensor än 70D, men jag har ändå massvis med lyckade bilder, helt enkelt för att det inte var situationer som fordrade att sensorn var speciellt bra.

Dvs i det flesta fall spelar det ingen roll för bildkvaliteten. Sedan finns det förstås tekniska finesser som man kan vilja ha. T.ex. hade jag valt 80D alla dagar i veckan om jag velat filma bl.a. hörlursuttag, Men för TS som fotograferar porträtt och natur kvitar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.