ANNONS
Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ute efter en kamera som jag kan ha med mig i alla lägen. Är väldigt nöjd med min Canon EOS 1000D men är inte alltid smidigt att ha med sig på en mysig restaurang eller mer spontana händelser.
Jag funderar över Canon PowerShot S95, Canon PowerShot G12 eller Panasonic Lumix DMC-TZ10. Mina önskemål är bra bildkvalitet (skärpa, färgåtergivning, så lite brus som möjligt) och smidighet.

Är tacksam för hjälp

G12 är ju visserligen mindre än din 1000D men väger ändå en hel del, om du prioriterar smidighet går den bort - tycker jag.

Jag har en S95 som komplement, jag tycker den är trevlig. Framförallt är den riktigt liten vilket jag tycker är absolut viktigast när man har den som komplement till systemkameran.

Själv lyckas jag inte få till några höjdarbilder men S95 men det beror nog på bristande kunskap.

Här är någon som lyckats bättre:

http://vidarnm.smugmug.com/Test-Samples/Canon-S95/14439632_bVWAe#1084816674_y2TzC

För den petige så har G-serien snäppet skarpare optik i marginalen men jag tycker det låter som du borde ha en S. S90 säljs ju billigt nu (under 3000:) eftersom S95 har kommit. Bilderna har samma kvalitet. Inställningsmöjligheterna är identiska i S och G men S är en fickkamera till skillnad mot G. G har en optisk sökare och blixtsko vars värde man själv får bedöma - jag sätter värdet till 0. S90 alltså, precis som för Anders J (som inte alls saknar kunskap, han är bara blygsam).

Jag har köpt en S95 efter råd av Anders här ovan och är imponerad. I bra ljus ser jag knappt skillnad på bilder från den och min 5D (när kort skärpedjup inte "behövs"). I sämre ljus blir det förstås lite brusigt och färgerna lite mattare, men klart bättre än nån annan kompaktkamera jag har testat. Fin liten kamera som definitivt kan rekommenderas.

Kul att du är nöjd med din S95 Helena!

Mvh
Anders
PS. Som du ser "snodde" jag länken jag fick av dig, hoppas det var OK - jag tyckte de bilderna var bra exempel på vad man kan åstadkomma med en bra kompakt.

Ja, självklart! Han blir säkert bara glad över att folk tipsar om hans bilder. :) Det är inspirerande att se vad en kunnig person kan få till med en sån här liten kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar