Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kamera? [hjälp]

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnaNS

Ny medlem
Just nu fotar jag med en Nikon D60, men funderar på att byta upp mig lite. För tillfället är siktet inställt på en D90, men vill höra lite vad det finns för alternativ...

D90 är ungefär vad jag klarar prismässigt i dagsläget, men jag fyller både år på söndag och väntar gärna längre tills jag skrapat ihop pengar för att få en bra kamera. ;)

Så, har ni några förslag på en bra kamera?

Dessutom undrar jag lite om alla Nikon objektiv passar på alla Nikon kameror? Har ingen lust att bli sittande med obrukbara objektiv helt plötsligt..

Over and out.
/ JonnaNS
 
Just nu fotar jag med en Nikon D60, men funderar på att byta upp mig lite. För tillfället är siktet inställt på en D90, men vill höra lite vad det finns för alternativ...

D90 är ungefär vad jag klarar prismässigt i dagsläget, men jag fyller både år på söndag och väntar gärna längre tills jag skrapat ihop pengar för att få en bra kamera. ;)

Så, har ni några förslag på en bra kamera?

Dessutom undrar jag lite om alla Nikon objektiv passar på alla Nikon kameror? Har ingen lust att bli sittande med obrukbara objektiv helt plötsligt..

Over and out.
/ JonnaNS

D90 är väl precis lagom för normalfotografen. Satsa hellre på bra objektiv än att kliva upp på t.ex. D300s
Fast D300s är ju fin också ;-)

Vad som passar vart finns bra sammanställt här:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
 
Nikon har haft F-mount sedan 1959 så oroa dig inte för om objektiven inte passar, det är dock lite andra skillnader på deras objektiv, på din D60 måste du ju t.ex ha fokusmotor i objektivet (AF-S) för att få AF då D60 inte har motor i huset. D90 har dock fokusmotor i huset så du har alltså fler objektiv att välja på.
 
Tack så mycket!

Det går säkert att läsa någonstans, men när man ändå är igång så... vad är skillnaden på D300 och D300s. ;)
Vad betyder s:et liksom.
 
Jag tror du kommer bli nöjd med D90 som är en väldigt kompetent kamera och en bra kostym att växa i, dessutom börjar den gå ner en del i pris och går ofta att köpa i attraktiva paket med objektiv eller annat godis. Ett alternativ kan vara D5000 som har samma sensor men i en lite enklare förpackning, dock tycker jag (min egen högt personliga åsikt) att den är lite för lik D60 för att motivera kostnaden. Dessutom saknar den fokusmotor vilket begränsar objektivutbudet. Ett annat alternativ kan vara att titta efter en begagnad D90 eller föregångaren D80.

S i Nikons modellbeteckningar betyder att de har piffat till en existerande kamera med lite finesser utan att egentligen ändra på själva huset. Står det istället X så brukar det innebära att de har två olika versioner av samma kamerahus med t.ex olika sensortyper.

D300s har fått video och lite småjusteringar, i grova drag:
- Plats för ett extra minneskort (SD), luckan har ändrat utformning
- Live View har fått en egen knapp
- Virtuellt vattenpass
- Huset har växt någon mm för att få plats med filmfunktionen
- Snabbare serietagning (7fps istället för "bara" 6)

På insidan är det exakt samma kamera, så en begagnad D300 "classic" är inget nerköp om man inte prompt måste ha någon av de nya finesserna. Fina exemplar går att hitta för ca 10000 kr. Nypriserna för D300s börjar kring 15000 kr. MEN, du får precis samma bildkvalitet om du väljer D90 och dessutom pengar över till nya objektiv.
 
en D90 + 50 1.8 och jag lovar att du blir otroligt nöjd
Visserligen är vi alla olika, men det har jag svårt att tro. 50/1,8 (både Nikons och Canons) är visserligen synnerligen prisvärda objektiv, men med begränsad användbarhet. Den som köper sin första systemkamera (som trådstartaren, om jag inte missförstår) och bara ett 50/1,8 kommer nog att bli ganska besviken. Risken är stor att kameran blir liggande. En bättre idé är att skaffa en normalzoom för att få lite flexibilitet och lära sig kamerans möjligheter.

Att komplettera normalzoomen med en 50/1,8 kan vara en bra idé, men det är väl något man kan bestämma sig för när man använt kameran ett tag.
 
Erland --- Hon har en D60 i dagsläget och några objektiv (läs första inlägget). En 50/1,8 är ett utmärkt tillägg på en D90, fastän jag själv föredrar 35/1,8 för allmänfotografering p.g.a. den större bildvinkeln som jag tycker är mer användbar. Den senare passar till både D60 och D90, medan den förra passar enbart D90 om man vill ha autofokus. Båda är riktigt skarpa och förhållandevis billiga objektiv.

Det är en utmärkt idé att ha något/några riktigt ljusstarka objektiv i kameraväskan som de ovanstående då ljuset är dåligt, man inte har stativ, kräver korta slutartider eller vill ha ett snyggt och kort skärpedjup (som man får på köpet).
 
Hej ! D90 är absolut en kamera att föreslå,Prestanda,snabbhet hög-ISO egenskaper dessutom bildkvalite från D300.Och objektivet AFS 35/ 1,8 som Jazzbass föreslog ( han ger alltid bra råd ) är helt underbart för sin prislapp och har faktiskt ersatt min egen normalzoom.Inomhus,museum ,kyrkor mm den funkar klockrent till det mesta där ljuset sviker-och hög-ISO prestandan med D90 blir underbart.Man kan stå en bit ifrån ett bord tex och ändå få med allt.Med ett 50/1,8 får du backa bakåt och ut genom väggen för samma sak,men detta objektiv är väl tänkt för porträtt i första hand.MVH. Jonas !
 
Tror att du kommer bli mkt nöjd med d90, en mycket kompetent kamera som inte begränsar för mkt. Men om du inte har råd eller tycker att d90 är lite för stor och tung är d5000 ett bra alternativ. d5000 är ett bra steg upp från d60 eftersom den har en mkt bättre sensor, bättre fokus system, auto iso har större flexibilitet (mindre brus vid höga iso och lägsta slutartid går att ställa upp till 1/2000s).
 
Hm. Min inte alltför kameraintresserade mamma berättade att hon gått ned på Expert och pratat med dem om "kameror och objektiv och sånt" dagen innan min födelsedag (söndags).
Hon talade om att jag hade en D60 och var intresserad av en D90, varpå en i personalen genast protesterade. Det skulle tydligen inte vara en idé att byta mellan dem, eftersom "skillnaden är så liten att det inte är värt pengarna".

Någon som tycker det stämmer?
 
Skulle det möjligen kunna vara så att de vill att din mamma ska köpa en vassare kamera till dig för att tjäna mer pengar? :)

En D90 är helt klart ett uppköp från en D60, speciellt på områden som bildkvalité på höga ISO och att den har inbyggd fokusmotor. Live-view är också en kul grej som är mycket mer användbart än man tror!

Går du på en D300s får du alt en D90 kan, vissa saker liiite bättre men inte mycket, plus att du får ett mycket proffsigare kamerahus i metall med vädertätningar och direktknappar till olika funktioner. Fler knappar är också programmerbara. Bildkvalitén är dock samma, de har samma sensor.


Ett tips är iallafall att inte köpa den i Sverige, det är mycket billigare att beställa från Holland eller England och EU-garantin gäller ändå!
 
Erland --- Hon har en D60 i dagsläget och några objektiv (läs första inlägget). En 50/1,8 är ett utmärkt tillägg på en D90, fastän jag själv föredrar 35/1,8 ...
Oj, det var slarvigt av mig att inte se det! Jag ber om ursäkt och instämmer i ovanstående.

En sak som talar emot att köpa en D90 i dag är möjligen att modellen är nästan två år gammal, och det skulle vara förvånande om inte en ny modell presenteras under sommaren. När det sker faller förmodligen priset på D90 ytterligare (fast den är ganska prisvärd redan nu) -- och har man råd kanske man väljer den nya modellen istället.
 
Köpte en D90 för 5 månader sen som min första systemkamera och är otroligt nöjd.
Började med vanliga 18-55 kit objektivet som fungerar riktigt bra för en glad amatör. Men det dröjer inte länge innan man vill byta upp sig och få lite bättre grejer.
Lite sugen på ett fast själv. 50 / 1,8 er 35 / 1,8

Kan inte tänka mig att du blir missnöjd med en D90 och den räcker nog och blir över för dom flesta amatörer som köper en kamera.
Om du inte hittar 18-55 riktigt billigt så skulle jag nog rekomendera ett lite bättre objektiv direkt, eller lite mer zoom.

Själv föll jag för känslan och tyngden i kameran när jag jämförde med andra.

Om man letar lite så finns det alltid bra erbjudnaden på D90 paket någonstans.
 
Säljare är säljare och det ända de är ute efter är att ha en så hög vinst som möjligt, varför man bör ta vad de säger med en "nypa salt"... ;) Kanske kände säljaren på Expert att din mor kunde sträcka sig till en d300 eftersom denne avrådde att köpa en d90…

Även fast d90 är 2år gammal innebär det inte att denna är sämre på något vis. Detta innebär ju att det finns gott om användare där ute som haft kameran ett tag och som kan intyga dess förträfflighet (information som kommer ut i ett inledande skede då en produkt släppts kan ju vara ganska vilseledande...).

Man kan inte gå och vänta i all oändlighet att det skall släppas en ny bättre modell av en viss kamera. Sant är förvisso att det var ett tag sedan Nikon gjorde en signifikant uppdatering. Med detta i åtanke hade jag hellre satsat pengarna på en d90 än att köpa en mycket kostsammare d300... (fast är pengarna ingen begränsning hade jag varit väldigt glad med en d300, även fast värdeminskningen säkert blir ganska stor när ett nytt hus släpps som har bättre sensor).
 
Framförallt så skulle jag inte lita speciellt mycket på vad en säljare på Expert säger om kameror. Varför inte kolla med en fotobutik istället? Eller här, som du gör nu?

Jag tycker också att D90 låter som en bra kamera för dig. Men det är klart, du kan vänta tills nästa uppdatering kommer, för det kommer att komma en.

Frågan är såklart vad du tycker din D60 är dålig på. Vad vill du ha i ditt nya kamerahus som D60 inte har?
 
Jag har en D80 med två objektiv som jag försöker få sålt då jag ska köpa en D300s nu.

Du är varmt välkommen att skriva till mig om du är intresserad!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.