ANNONS
Annons

Val av fokuspunkt vid porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cederbom

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har tagit många porträtt, typ hel-, halv- och trekvartskropp och har problem med mina objektiv. Vid en helt tagning med mitt fasta Canon EF 50mm/f1,8 II så låg skärpan på brösten på modellen, TROTS att jag ständigt försöker ställa skärpan på ögonen! Och nej, min 300d har inte ögonstyrd fokus, även om man kunde tro det! ;-) Och ja, jag har valt centrumpunkten och kör på M eller Av. Jag körde visserligen med liten bländare ca 1,8-4, men skärpan borde väl ligga rätt ändå? Avståndet till modellen var ca 3-5m på många av bilderna. Är det för "långt" för att man ska kunna lita på att skärpan hamnar där man vill? Skärpedjupet blir ju kort iofs, men det stör mig inte. Däremot att det inte hamnar rätt...

Har ni upplevt något liknande med kameran (300d eller motsv) eller kanske vet vad mina bekymmer beror på?

Rubriken i tråden tänkte jag så här med: Vad väljer ni att sikta på när ni tar porträtt? Jag själv har blivit lärd att sikta på ögat, men kameran har kanske svårt att ställa in skärpan där eftersom fokuspunkterna är lite stora och täcker större delen av ansiktet. Bör man sikta på något annat...? Typ pannan, tinningen, örat eller vad? Vill ju trots allt ha skärpan just på ögonen...

Tacksam för hjälp och tips!

Mvh Martin

Jag använder en 10D, och jag har inte upplevt samma problem som du. Använder oftast mitt 50/1.8 Mk1 när jag fotar modell. Fast jag kör nästan alltid med manuell fokus. När jag kör med autofokus så upplever jag att den har svårt att låsa just på ögonen eftersom (precis som du säger) autofokuspunkterna är förhållandevis stora.

SKÄRPAN SKALL LIGGA I PUPILLEN/ÖGAT, problemet är väl mera åt autofokushållet, har du testat o fokusera manuellt?
Har du snittbild eller e de bara sånna AF-pluttar du ser i sökaren?
Prova o lägge en sån AF-plutt på ögat och lås exponeringen o komponera om, om de går!

Ilkka

Jag har testat att fokusera manuellt men jag tycker dels att det tar lite för lång tid samt att det är svårt i och med att 50/1,8 är rätt sladdrig. En fråga till då Christoffer: brukar du trycka ned knappen halvvägs och låta kameran indikera när den hittat fokus när du fokuserar manuellt, eller går du enbart på vad du ser via sökaren?

Ilkka: Jag brukar lägga en "AF-plutt" på ögat, låsa och sedan komponera om... det är det som inte funkar tillfredsställande tyvärr.

Jag tycker ju generellt att AF är trevligare, iom att den är snabbare än jag är. Dessutom borde den väl fungera, eller...?

Ilkka: Jag brukar lägga en "AF-plutt" på ögat, låsa och sedan komponera om... det är det som inte funkar tillfredsställande tyvärr.

Dags att skaffa bättre optik!

Ilkka

När jag fotograferar ansiktsporträtt handhållet så fokuserar jag aldrig med objektivet. Jag gör bara en grovinställning och sen gungar jag in skärpan på pupillen genom att röra kameran.

Ilkka: Tja, jag får kanske göra det! Men då får jag nog vänta lite först, jag köpte nyligen 50/f1,8 just på rekommendationer för att det var så bra i förhållande till priset. På närmare avstånd funkar det ypperligt och är knivskarpt även om det känns lite plastigt att hålla i.

Jim: Intressant variant... jag ska nog testa det. För just ansiktsporträtt så lär det fungera bra! Sen är frågan om det går med halv- eller helfigur. Det kan nog bli svårt med 300d och den pyttelilla glugg som finns att titta igenom. Tack för tipset!

Jo Olle, jag har haft lite bekymmer tidigare också men trodde att det var fixat... vill ogärna lämna in kameran eftersom den används väldigt flitigt! :/

Länken fungerande inte för mig förresten, det stod bara "forbidden" och en hälsning från deras webmaster.

Jo, jag gjorde det! Det finns mycket där. Kanske är en hel del bara för höga förväntningar från min sida... ska nog utföra lite amatörtestning här hemma också, min 300d och en polares 10d. Vi har båda 50/1,8 och det borde gå att göra någon form av jämförelse i alla fall. För visst borde AF funka hyfsat, eller?

Alternativet är väl att ställa in skärpan på halsen, haha, då borde det bli lagom med lite front focus för att skärpan ska hämna på ögonen! ;)

Jag använder alltid af på ögonen... Blir det oskärpa beror det antingen på att jag eller motivet rör sig...

Jag har inte haft några problem. Absolut min favorit. Sitter på hela tiden numer...

Det känns ju lite jobbigt att tänka så, men det kan ju vara det klassiska SBS-prolbemet: Skit Bakom Spakarna... Eller heter det kanske SBK? Skit Bakom Kameran!

Funkar det hyfsat för andra så vet jag iaf vad jag ska sträva efter! Tack så mycket!

Jepps, har läst den där reviewn massa gånger. :) Det lär väl bli någon liknande uppställning. Tack så mycket för tipset!

Så, nu har jag gjort några riktiga amatörtester och nog fasen är frontfokus som gäller... *bamsesuck* Nån som vet vad det kostar att få det fixat och hur/var man göra det? Nån som har någon erfarenhet?

(Vill nån se bildtesterna så kan ni ju höra av er ska jag se om jag kan lägga ut dom nånstans.)

Cederbom skrev:
Så, nu har jag gjort några riktiga amatörtester och nog fasen är frontfokus som gäller... *bamsesuck* Nån som vet vad det kostar att få det fixat och hur/var man göra det? Nån som har någon erfarenhet?

(Vill nån se bildtesterna så kan ni ju höra av er ska jag se om jag kan lägga ut dom nånstans.)

ah.. känner igen dessa tankebanor =)

enklast är att ta kontakt med stället du köpte kameran från, sen skickar du bara in kameran (+ ev objektiv) till Canon IT-Service.

Kamerans justering får du på garantin, objektiv brukar kosta kring 500:- att få fokusjusterade.

Problemet är att det inte är säkert det blir rätt efter servicen =)

Jag hade inne min 10D på service ett par ggr innan jag tillslut sålde den, orkade inte strula mer.

I somras köpte jag två beg objektiv, bla ett 135/2L. Båda två fokuserade krafigt bakom motivet, även efter justering, sålde dessa också.

Fokus justering... hmmm

Som fd kameratekniker så låter det som om kamerans af behöver justeras, det kan likväl vara objektivet som behöver justeras.
Visserligen har jag jobbat på Nikon s AB men det låter onekligen som ett likadant problem, Lite biligare modeller är betydligt bökigare att ställa in samt att felmarginals toleransen inte är lika hög. Men att få fokusen på en sådan märkbar skillnad gör att jag tycker du borde se till att få den justerad/översedd.

Mvh
/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar