Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Val av film?
- Trådstartare Tartan
- Start datum
danneman
Aktiv medlem
Enkelt val!
Kan ju bara tala för de filmer jag använt, men skulle då definitivt välja Fuji Velvia!
Generellt håller filmer med lägre ISO en högre färgmättnad och i och med att du har studioljus med dig borde det inte vara något hinder med ISO på 50 eller 100. Dock krävs ju längre slutartider och ev. stativ om du önskar blanda in mycket av det befintliga ljuset.
"Gamla" Velvia 50 är väl mest känd för färgmättnaden.
Den nyare Velvia 100F är skarpare men aningen mer dämpad i färgerna.
Sedan finns väl en ny Velvia 100 som skall vara lika färgrik som den tidigare 50'an.
Kan ju bara tala för de filmer jag använt, men skulle då definitivt välja Fuji Velvia!
Generellt håller filmer med lägre ISO en högre färgmättnad och i och med att du har studioljus med dig borde det inte vara något hinder med ISO på 50 eller 100. Dock krävs ju längre slutartider och ev. stativ om du önskar blanda in mycket av det befintliga ljuset.
"Gamla" Velvia 50 är väl mest känd för färgmättnaden.
Den nyare Velvia 100F är skarpare men aningen mer dämpad i färgerna.
Sedan finns väl en ny Velvia 100 som skall vara lika färgrik som den tidigare 50'an.
Tartan
Avslutat medlemskap
Tack så mycket! Där fick jag svar på allt, och lite till!
Har en fråga som kanske inte hör hemma här?! Men jag ställer den ändå för den är relaterad till denna situation. Om jag har en människa i förgrunden, vid bardisken, och belyser honom med studiobelysning medan handlingsplanet och bakgrunden är belyst med befintliga, svaga lampor. Hur får jag hela bilden att bli välexponerad?! Jag vill dock behålla den dunkla känslan bakom modelen.
/Oskar
Har en fråga som kanske inte hör hemma här?! Men jag ställer den ändå för den är relaterad till denna situation. Om jag har en människa i förgrunden, vid bardisken, och belyser honom med studiobelysning medan handlingsplanet och bakgrunden är belyst med befintliga, svaga lampor. Hur får jag hela bilden att bli välexponerad?! Jag vill dock behålla den dunkla känslan bakom modelen.
/Oskar
danneman
Aktiv medlem
Ang. exponering förgrund/bakgrund
Beror på vad för studioljus du har skulle jag säga. Är det fastljus eller blixtar?
Med fastljus har jag svårt att se en enkel lösning, annat än att avsätta ljus även till bakgrunden.
Med blixtar beror förgrundens exponering enbart av bländaren, tiden spelar ingen roll här eftersom blixtarna är så snabba. Detta gör att vid given bländare och blixtstyrka kan du ställa en längre slutartid som ger den exponering du önskar på bakgrunden. Det kan dock bli långa exponeringstider om det är dunklare belysning där. Förgrunden blir antagligen skarp ändå, eftersom blixtens snabba brinntid "fryser" det objekt som den når.
För att behålla en naturlig stämning med aningen dunklare bakgrund så lägg exponering något steg under för bakgrunden.
Kan återkomma med ett räkneexempel om så önskas.
Beror på vad för studioljus du har skulle jag säga. Är det fastljus eller blixtar?
Med fastljus har jag svårt att se en enkel lösning, annat än att avsätta ljus även till bakgrunden.
Med blixtar beror förgrundens exponering enbart av bländaren, tiden spelar ingen roll här eftersom blixtarna är så snabba. Detta gör att vid given bländare och blixtstyrka kan du ställa en längre slutartid som ger den exponering du önskar på bakgrunden. Det kan dock bli långa exponeringstider om det är dunklare belysning där. Förgrunden blir antagligen skarp ändå, eftersom blixtens snabba brinntid "fryser" det objekt som den når.
För att behålla en naturlig stämning med aningen dunklare bakgrund så lägg exponering något steg under för bakgrunden.
Kan återkomma med ett räkneexempel om så önskas.
Similar threads
- Svar
- 47
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K