Annons

Val av film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag söker en dia film med fylliga färger som nästan överdriver färgerna, men på ett naturligt vis. Den ska användas inne i en hotelbar med underbara röda mattor och mycket färgdetaljer. Jag kommer även att ha med mig studioljus.
Vilken film ska jag välja?!
 
Enkelt val!

Kan ju bara tala för de filmer jag använt, men skulle då definitivt välja Fuji Velvia!

Generellt håller filmer med lägre ISO en högre färgmättnad och i och med att du har studioljus med dig borde det inte vara något hinder med ISO på 50 eller 100. Dock krävs ju längre slutartider och ev. stativ om du önskar blanda in mycket av det befintliga ljuset.

"Gamla" Velvia 50 är väl mest känd för färgmättnaden.
Den nyare Velvia 100F är skarpare men aningen mer dämpad i färgerna.
Sedan finns väl en ny Velvia 100 som skall vara lika färgrik som den tidigare 50'an.
 
Tack så mycket! Där fick jag svar på allt, och lite till!
Har en fråga som kanske inte hör hemma här?! Men jag ställer den ändå för den är relaterad till denna situation. Om jag har en människa i förgrunden, vid bardisken, och belyser honom med studiobelysning medan handlingsplanet och bakgrunden är belyst med befintliga, svaga lampor. Hur får jag hela bilden att bli välexponerad?! Jag vill dock behålla den dunkla känslan bakom modelen.

/Oskar
 
Ang. exponering förgrund/bakgrund

Beror på vad för studioljus du har skulle jag säga. Är det fastljus eller blixtar?

Med fastljus har jag svårt att se en enkel lösning, annat än att avsätta ljus även till bakgrunden.

Med blixtar beror förgrundens exponering enbart av bländaren, tiden spelar ingen roll här eftersom blixtarna är så snabba. Detta gör att vid given bländare och blixtstyrka kan du ställa en längre slutartid som ger den exponering du önskar på bakgrunden. Det kan dock bli långa exponeringstider om det är dunklare belysning där. Förgrunden blir antagligen skarp ändå, eftersom blixtens snabba brinntid "fryser" det objekt som den når.

För att behålla en naturlig stämning med aningen dunklare bakgrund så lägg exponering något steg under för bakgrunden.

Kan återkomma med ett räkneexempel om så önskas.
 
Jag skulle nog hålla mig ifrån kodaks färgstarka filmer (E100VS, Elite xc 100) eftersom de överdriver röda färger lite väl mycket (särskilt Elite xc 100!!!).

Vill du ha naturliga färger så tror jag på Fuji Provia 100F eller Kodak E100SW (saturated warm)
 
Jag förstår att du har dina skäl att använda dia, men personligen hade jag använt negativ film i denna situattion av det enkla skälet att den ger betydligt bättre exponeringstollerans och ett mycket högre dynamiskt omfång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.