Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av film?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
osäker på vart frågan hör hemma, men det är väl här man kan få svar. Tänkte ge mig på att fotografera svartvitt med gammelkameran och framkalla själv, men vet inte riktigt vilken film man ska köra på. Jag antar att det är skillnader, men vilka rekommenderar ni? Pris är ju förstås viktigt med tanke på att jag riskerar att sabotera de första rullarna, men är det skillnad i hur besvärliga filmerna är att framkalla?

Kodaks nya tmax 400 är riktigt fin och dessutom svår att misslyckas med när det gäller exponering och framkallning, världens finkornigaste iso 400 film. Om man vill ha lite mer "gammaldags" gråskala tycker jag att neopan 400 är fin, kör mycket med den filmen själv, annars är Ilford HP5+ den film som mest liknar tri-x som den var förr. Alla dessa filmer kostar ungefär lika mycket (ca 40 kr rullen om man köper 10 st på cyberphoto), och är riktigt bra och lätthanterliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar