Advertisement

Annons

Val av enklare fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sooffiproopp

Ny medlem
Hej!

Jag har tidigare använt mig av min Nikon D200, men har nu bestämt mig för att köpa nya grejer. Jag hade tänkt att ta klivet upp till en billigare fullformat och funderar då på vilken modell som är bäst. Har kikat på bland annat Canon 6D, Nikon D750 och Nikon D610. Vore tacksam över rådgivning :)

Mvh,
Sofia

Vilken som helst av de uppräknade är bra kameror. Eftersom du uppenbarligen redan har en del objektiv som passar till Nikon och vana från märket så skulle jag absolut föreslå D750. Men D610 är också ett mycket bra val.

Satsar du på lite högre bildkvalitet och detaljering i dina bilder går det att köpa Nikon D800 billigt. Finns snygga begagnade utannonserade. Även kvarvarande nya säljs relativt billigt.

Vill du ha en liten fullformatare finns också Sony A7 som ligger billigare till, men har mycket bra bildkvalitet. Dessutom kan du via adapter använda dina gamla Nikonobjektiv på den. Fast då med manuell fokus.

Fast det tillkommer en del parametrar här. Mycket är ju avhängigt vad du helst fotograferar. Kraven på antal bilder per sekund, ergonomi, wi-fi, om displayen ska kunna vinklas etc...etc.

I grunden är de kameror du tittat på alla bra köp, men det finns ju en del skillnader som kanske gör den ene eller andra till bättre för just din fotografering.

Mvh//Lennart

Jag fotograferar för det mesta sport och djur (hundar), men även mycket annat om landskap och porträtt.

Mina gamla Nikon objektiv hade jag hur som helst tänkt att göra mig av med för nya så kan tänka mig byta till Canon.

/ Sofia

Då är det bara att gratulera till en spännande tid av känna, klämma och fundera. Jag har haft både Canon och Nikon, och är nu fast för den senare sedan länge. Kolla vad som passar ditt grepp, dina personliga preferenser i känsla, jag är övertygad om att både Canon och Nikon gör väldigt bra och likvärdiga produkter, naturligtvis beroende på vem du frågar :)

Mvh,

Johannes

Jag fotograferar för det mesta sport och djur (hundar), men även mycket annat om landskap och porträtt.

Mina gamla Nikon objektiv hade jag hur som helst tänkt att göra mig av med för nya så kan tänka mig byta till Canon.

/ Sofia

Canon 6D är inte helt idealisk som sportkamera. Visst funkar det men dess AF är av enklare slag och antal bilder per sekund begränsat. Canon 5D mk 3 är bättre lämpad men också väsentligt dyrare.

Jag har dock ingen koll på Nikon-modellerna.

Eftersom du är van med Nikon ser jag ingen direkt anledning till att byta för själva husets skull. Det är möjligen på objektivsidan som Canon kanske har ett minimalt övertag. Kanske skall du börja titta där? Bestämma vilka objektiv som kommer att passa dig bäst för din tänkta fotografering och låta det styra val av hus. Det är väl mycket som talar för att din investering i objektiv kommer att bli större än själva kamerahuset.

/ Sofia

Jag skulle rekommendera D750 som förstahandsval p g a dess modernare AF och högre sekvenshastighet samt flippbar bakre display.
D610 är också nästan lika snabb (skiljer bara 0,5 bild/sek) men den saknar flippbar skärm och har lite enklare AF. Men den duger garanterat jättebra för din typ av fotografering.

Canon 6D har lite lägre upplösning än de båda Nikonkamerorna, primitivare AF vad gäller antal korslagda AF-sensorer och ger 2 resp 1,5 bilder/sek långsammare sekvens än de båda Nikonkamerorna.

Det dynamiska omfånget är bättre hos båda Nikonkamerorna. Alla 3 klarar högt iso bra. 6D är marginellt billigare än D610 så jag tror att om du väljer D610 blir du helt nöjd. Men klarar du dig på 4,5 bps och marginellt sämre upplösning så fungerar säker 6D bra för dig också. Men du väljer också bort högt dynamiskt omfång ( d v s möjligheten att behålla teckning i högdagrar och ändå få bra detaljering i skuggorna vid lägre isoinställningar).

Jag är inte märkestrogen på något vis utan använder såväl Nikon, Sony och Canon. Men just nu känns D750 och D610 helt enkelt bättre och jag tror du blir nöjdast med någon av de kamerorna när jag nu läst vad du helst fotografera. Därmed inte sagt att 6D är en dålig kamera på något sätt. Den är riktigt bra men skillnaden mellan att bli helnöjd eller "bara" nöjd kan ofta kännas ganska stor.

Canons och Nikons objektiv är i stort sett likvärdiga. Möjligen är Nikons vidvinklar bättre än Canons liksom Canons riktigt långa telen och telezoomar ibland anses bättre än Nikons. I de vanligaste prissegmenten anser jag att det är jämnt skägg.

Mvh//Lennart

Jag kan inget om Nikon men har en 6D. Största fördelen med denna kamera jämfört med min 60D som jag hade innan är väsentligt bättre brushantering vig höga ISO. Det kortare skärpedjupet på FF gör också att bilderna får mer djup samtidigt som det kräver mer av mig som fotograf.

Den stora nackdelen med 6D tycker jag är autofokusen. Det är egentligen inget problem att den inte är supersnabb, men jag tycker att fokuspunkterna borde vara bättre distribuerade över sökarbilden. Vid portträtt gillar jag att lägga fokus på ögat ungefär 1/3 ner från överkant och det finns helt enkelt inga punkter så högt upp.

Kort sagt är det en bra sensor i ett medelmåttigt hus.

Kort sagt är det en bra sensor i ett medelmåttigt hus.

Instämmer.

Håller verkligen med om fokuspunkternas fördelning, de är för centrerade. Avsaknaden av "joystick" gör det också lite bökigare att välja fokuspunkt.

Men ändå en väldigt trevlig kamera - speciellt när man inte har bråttom.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto