Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bildhanterare

Produkter
(logga in för att koppla)

Micael Goth

Ny medlem
Hej

Är rådvill inför val av bildhanterare, eller om det kanske ska kallas bildbibliotek.

Använder Bridge men försöker nu se över andra alternativ. Är inte säker på om Bridge är det bästa valet.

Lightroom, Organizer, Media Pro är några alternativ jag hittat.

Finns det några fördelar med något av dessa system eller är alla fyra (räknar in Bridge) relativt likvärdiga alternativ? Hoppas någon vet råd.


Med vänlig hälsning,

Micael Goth
 
Kör du Mac är Aperture billigt, 599:-. Annars är väl Lightroom som du nämner ett av de vanligaste.


Ja, jag använder Mac.

Frågan är då vilket som är bäst lämpat som bildbibliotek. Aperture, Lightroom, Organizer eller Media Pro? Hoppas någon har kunskap om detta.


Med vänlig hälsning,

Micael Goth
 
Jag säger helt klart Lightroom som ( i mitt tycke) ligger ljusår före de andra som nämns vad gäller just hantering/kategorisering av bilder.

Tänk dock på att för att få ut något av LR så "måste" man släppa tänket Mappar/Filer/Filnamn och arbeta med metadatahanterng.
 
Katalogisering

Och så kommer jag släpande på mitt gamla vanliga Picasa... annars skulle jag förorda Lightroom, om du inte älskar Mappar/Filer/Filnamn och helt gratis stabil katalogisering. Som inte tar plats eller processorkraft:) Ingenting för fotoredigering men väl för katalogisering.
Jag kör simpel enkel mappstruktur och import från kameran direkt till Picasa, och därifrån till Photoshop. Arkiven bränns på DVD, billigt, enkelt och stabilt. Har du inte Photoshop, vill arbeta snabbt och effektivt och behöver Camera RAW har du allt samlat i Lightoom.

picasa.google.com
 
Och så kommer jag släpande på mitt gamla vanliga Picasa... annars skulle jag förorda Lightroom, om du inte älskar Mappar/Filer/Filnamn och helt gratis stabil katalogisering. Som inte tar plats eller processorkraft:) Ingenting för fotoredigering men väl för katalogisering.
Jag kör simpel enkel mappstruktur och import från kameran direkt till Picasa, och därifrån till Photoshop. Arkiven bränns på DVD, billigt, enkelt och stabilt. Har du inte Photoshop, vill arbeta snabbt och effektivt och behöver Camera RAW har du allt samlat i Lightoom.

picasa.google.com

Japp, här är en till som använder Picasa. Taggar alla foton, supersnabbt.
Picasa funkar bra med både JPEG och NEF(Nikon RAW).

I mitt "krångliga" flöde så gör jag följande (Win7):

Minneskort -> namngiven mapp (enligt en standard jag har satt upp) -> Picasa "ser" mappen och importerar den till databasen -> Taggar foton -> snabbjustering i Picasa.

Bilder som skall manipuleras mera hamnar sedan i Photoengine och/eller i Gimp.

Duger för mig i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.