Annons

Val av bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag behöver köpa en bärbar dator för bildbehandling i PS och LR när jag är på resande fot. Funderar på om inte en 17" skärm är att föredra. Vidare tänker jag mig en i5 eller i7 processor med minst 8 gb ram och en SSD. Maxbudget ca 12000 kr. Har någon tips på dator?
 
Letar som fan efter en bärbar dator själv. Men jag vill kunna koppla upp den mot en docka + spela ev. dataspel på den vilket gör det svårare för mig.

Men om du bara ska ha den för att bearbeta foto/video när du är resande skulle jag säga att du ska kolla på 2-in-1 laptop. Dvs en med touch skärm som funkar som padda... det ger ofta möjligheten att editera med penna etc vilket jag tror är att föredra för laptop mousepads är aldrig optimala för något sådant.

Som sagt större skärm = mindre batteri, mer vikt och mindre mobil på resande fot (oftast)

Stod även o pratade på Inet med dom i butiken om processorer (för stationära datorer) och i5 vs i7. Så som jag ser det är det lite skit sak samma för ska du göra tyngre renderingar i premier tex. så vill du ha 16gb ram. Ska du bara fixa foton så är det sak samma. Menar min typ 10 år gamla stationära dator klarar av bild editering utan någon större issue det är vid video det blir segt.

Så mitt tips är att kolla div. sidor efter en dator inom budget och sedan kolla den på sidan nedan... dom har löjligt noggranna reviews. Går att gå in på sidan direkt o leta efter en dator där och sedan kolla runt efter vart man kan köpa den...

https://www.notebookcheck.net/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.