Annons

Val av 500mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Står och tvekar vilken av dessa jag ska välja till min Alfa100.

Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO

Tameron ska visst ha lite bättre optik men några kronor dyrare.

Är det bl.a. någon skillnad på focushastigeten?

Ska ha den först och främst för djur och fåglar.
Tacksam för råd som kan hjälpa mig välja.

Tamron - utan tvekan. Sigman är det svagare kortet av de två. AF-hastigheten på a100 ungeför lika låååångsam, men med bättre byggkvalitet på Tamron.

Tamron är som sagt det klara valet i detta fallet, testvinnare som är bättre på i princip allt.
Funderade på en sån, men blev en Tokina 400/5.6 istället.

Tackar för hjälpen. Det får bli en Tameron.

Har dock en liten följdfråga när det gäller snabhet på autofocus.
På de objektiv jag har är det i princip inte gjort för att köra manuell focus då utväxlingen verkar vara för stor. Kan det vara så att för att få en snabb autofocus så gör man utväxlingen så stor att det är svårt att manuellt hitta focus.

Jag tycker AF-hastigheten är ok på Tamron 200-500, så länge man håller sig inom 'rimliga' fokuseringsintervall. Visst blir det segt när den börjar jaga över hela registret, t.ex. pg svåra fokusförhållanden (som en proffsglugg säkert fixar bättre), men till vardags i hyggligt ljus känns den helt ok. Däremot tycker jag det känns avigt att fokusera manuellt med den, eftersom fokusringen sitter så nära huset. Kanske är en vanesak.

Per

Finns inte Sigmas BIGMA 50-500 till Sony?
Den är bättre än båda dessa gluggar! har ägt ett själv!
Skärpan på Tamronet kanske är liiiiite bättre! men af hastigheten plus byggkvaliten är bra mycket bättre på BIGMAT! jag blev besviken när jag testade ett Tamron!

/Mvh
Magnus

Roppan skrev:
Står och tvekar vilken av dessa jag ska välja till min Alfa100.

Tameron ska visst ha lite bättre optik men några kronor dyrare.

Är det bl.a. någon skillnad på focushastigeten?

Ska ha den först och främst för djur och fåglar.
Tacksam för råd som kan hjälpa mig välja.

Kan en 400mm/5.6 vara av intresse?
Sigma AF APO för Minolta finns beg på L-foto.se
för drygt 4000. Testad på old.photodo och photozone.de (även Tamron 200-500).

Re: Re: Val av 500mm

Per Hesselgren skrev:
Kan en 400mm/5.6 vara av intresse?
Sigma AF APO för Minolta finns beg på L-foto.se
för drygt 4000. Testad på old.photodo och photozone.de (även Tamron 200-500).

Tackar men tror jag vill ha en med zoom.
Det är förövrigt en Sony 75-300mm F4.5-5.6 (SAL-75300) som kom med kameran och letar efter en ersättare till. Känner också att 300mm inte riktigt räcker till i alla lägen.

Telezoomar

Senaste numret av DigitalFoto (nr 1/2008) testas ett antal telezoomar och för Tamron och Sigma blir sammanfattningen följande:

Tamron 200-500
Väldigt lätt för att vara en 500mm-zoom. Tamronobjektivet har bra optik och bra byggkvalitet, men autofokusen kunde varit snabbare. Bilderna blir dock bra, med minimal ghosting och linsöverstrålning. Prisvärd.

Sigma 50-500
Sigman är stor och tung, och tynger ner dig i onödan om du inte absolut måste ha ett stort zoomomfång. Dess HSM-motor erbjuder ingen fördel i fråga om autofokushastighet. Optiken tecknar också väl mjukt.

Kan bara tillägga att jag har ett Tamron 200-500 och är över förväntan nöjd med det. Eventuellt är det till salu eftersom jag funderar på att gå tillbaka till mitt ursprung, Nikonist sedan 1977.

Allt hänger på vad A-900 har för godsaker inanför skalet.

Gott Nytt År / Jan-Olof

Re: Telezoomar

JOLidman skrev:

Kan bara tillägga att jag har ett Tamron 200-500 och är över förväntan nöjd med det. Eventuellt är det till salu eftersom jag funderar på att gå tillbaka till mitt ursprung, Nikonist sedan 1977.

Allt hänger på vad A-900 har för godsaker inanför skalet.

Gott Nytt År / Jan-Olof

Hör av dig i så fall. Jag har ändå ingen panik med att köpa ett just nu.

Bigmat är betydligt bättre än sigmas 170-500!
Valet mellan tamronet och bigmat spelar nog inte stor roll!
Dom har sina fördelar båda två! jag skulle utan tvekan välja bigmat! större omfång och jag tycker autofokusen är skapligt snabb! sen är det bra mycket snyggare också;) inte för det spelar så stor roll hehehhe...

Sök efter bilder tagna med bigmat och tamronet! det finns mycket bra bilder!
Det finns en bild tagen med bigmat plus 1,4x konverter som är riktigt grym! det är på en tiger från kolmården! tror bilden heter tigerporträtt 700mm eller nåt!

Jag har en hel del bilder tagna med bigmat, många skapliga och en del mindre bra:)
Bara man är på rätt avstånd och inte behöver beskära bilderna hårt tycker jag bigmat visar fina bilder.

Men jag bytte upp mig till ett canon 400 5,6 L USM! det är stor skillnad!

Sen är jag lite färgad av att jag har ägt ett BIGMA!
/mvh

Magnus

Betyg

Tack allihopa för era råd och kommentarer.

Frågan är hur mycket bättre är dessa objektiv om man jämför dom med det som följde med kameran. (Sony'n)

Därför har jag en undran om någon vågar ge sig på att gissa och "betygsätta" bildkvaliteten/skärpa på dessa fyra objektiv i en tiogradig skala.

Sigma (Bigma) EX 50-500/4-6,3 DG

Sony 75-300mm F4.5-5.6 (SAL-75300)

Går knappast att rangordna, allt är nog en smaksak;

- välj Bigmat om du prioriterar stort zoomomfång, ett riktigt stabilt bygge och HSM-AF.

- välj Tamron om du prioriterar skärpa, låg vikt och kort närgräns.

- välj 170-500 om du prioriterar lång brännvidd till lågt pris.

- välj Sonyn om du prioriterar lågt pris och orginaldelar.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar