Annons

Val av 1,4x konverter till Tamron 90mm di macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Musan

Medlem
Jag har ett Tamron 90 mm macro och har fått låna Sigmas 1,4x telekonverter av en kompis, men den passar inte på Tamronobjektivet. Någon som vet vilket märke på konverter jag ska välja för att få det att passa? Eller måste jag ha någon sorts ring mellan objektivet och konvertern?

Maria
 
Soligor o Kenko är väl två tillverkare som brukar klara det mesta. Vågar dock inte svara säkert att det funakr med just det objektivet.
 
Soligor PRO1.4X passar på Sigma 70 mm macrot iaf och den passar nog på de flesta objektiv som inte skjuter in för mycket. Kolla om du kan få långa en TC och prova med av någon - eller begär att få testa i butik innan köp.
 
Tack för alla svar! Jag har kollat Tamrons konverter, men den verkar bara finnas med Canonfattning. Problemet är just att kamerans linselement och konverterns dito tar i varandra.
 
Jag använder Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DG Teleconverter i kombination Tamron 90 och D300. Fungerar utmärkt.
//Stanislav Snäll
 
Tack, Stanislav och Christer! På Tamrons hemsida fanns konvertern bara med Canonfattning, men nu vet jag vad jag ska titta efter och att det även finns alternativ.
 
Jag har också funderingar på en 1,4 ggr converter till mitt Tamron 90. Vad jag undrar är hur avbildningsskalan och närgränsen ändras?
 
Närgränsen ändras inte, men största avbildningsskala blir 1,4:1 istf 1:1. Dvs motivet blir på sensorn, vid närgränsen, 1,4x större än i verkligheten, medan det utan konverter blir lika stort som i verkligheten.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.