ANNONS
Annons

Vad vill ni ha (firmware uppdate 7D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja, jag undrar helt enkelt vad ni vill se i nästa firmware uppdate till 7dn? Finns det något som irriterar er till max?

Ville bara vara snäll och humpa in lite åsikter medan man smälter version 1.10 ;-)

Jag skulle vilja att man splittade funktionen för high/low key från ISO inställningen.

Jag skulle vilja ha kortare tider än 30 sekunder att välja på när man använder alternativet Intervall. Om jag vill ta självporträtt använder jag den funktionen eftersom den till skillnad från självutlösaren fokuserar strax innan bilden tas och inte när avtryckaren trycks ned. Dessutom kan man koncentrera sig på att posera framför kameran och låta kameran ta fler bilder. Då är det lite långt med 30 sekunder mellan tagningarna. 5 eller 10 sekunder hade varit bra.

Johan Hackman

KM borde kunna fixa en panoreringsfunnktion till AS:en. Hur svår kan det vara? Det är väl bara att lägga till ett menyval om att ignorera den ena sensorn.

Benzky skrev:
KM borde kunna fixa en panoreringsfunnktion till AS:en. Hur svår kan det vara? Det är väl bara att lägga till ett menyval om att ignorera den ena sensorn.

Det kan hända att det är rätt svårt. AS-systemet är förmodligen en helt egen uppsättning elektroniska kretsar, och den har en egen dedikerad strömbrytare. Det är inte säkert att möjligheten finns för kamerans CPU att berätta för AS att den ska låsa korrigeringen i höjdled. Om det är så krävs det ny hårdvara i kameran, inte bara firmware.

Dessutom, behövs verkligen en sådan inställning? Har någon någonsin tagit en bild som gett "falsk skakningsoskärpa" för att AS/IS/VR/OS korrigerat för saker den inte borde? En del skakstabiliserade objektiv har ju den inställningen, men behövs den verkligen? Eller är det bara så att fotografer inte vågar lita på tekniken (ungefär som piloter som inte vill ha för mycket autopilot, trots att den oftast gör ett bättre jobb än piloterna själva)?

Min långa lista med mestadels småsaker:
  • Möjlighet att zooma till 100% i bildvisningen.
  • Kunna se histogram och över-/underexponerings-"blink" för den del av bilden man zoomat in i.
  • Få JPEG-bilderna roterade efter kamerans orienteringssensor, inte bara markerat i metadata.
  • Få bilden som visas på skärmen automatiskt roterad på samma sätt, samt att den ska komma ihåg vilken väg jag själv vänt den nästa gång den ska visas.
  • Få antiskak-skalan i displayen att visa något vettigt. Nu visar den enbart magnituden av de skakningar kameran upplever, men tar ingen hänsyn till brännvidd eller slutartid (1/100s, 28mm ger samma utslag som 1/4s, 300mm). Kanske inte heller möjligt att ordna med enbart firmware.
  • Lite mer kompatibilitet med äldre blixtar. Även om de inte klarar pre-flash-TTL-grejen, så skulle de ändå kunna vara användbara om man åtminstone kunde styra den manuellt.
  • I sökaren ser man om man har MF/AF om man valt det på ratten vid objektivet, men inte om man ställt om det med den lilla knappen vid höger tumme. Jag vill att sökaren visar vad som händer även där.
  • Ta bort sektionsindelningen i menyerna (man väljer först en av fyra sektioner, sen bland några sidor). Jag vet aldrig under vilken sektion jag ska hitta ett visst menyval. Lägg allting på 10-12 sidor bredvid varandra.
  • AE, AWB och blixtexponering är lite ojämna och skulle kunna förbättras lite.
  • Det sista vitbalansläget (där man tar en bild på en vit/grå yta) är svårt att få att funka, åtminstone inomhus. Den säger att det inte gick att lista ut nåt från den bild jag just tog trots att jag tycker en verkar vettigt exponerad. Borde kunna göras bättre.
  • Mitt SanDisk Ultra II-kort blev mycket snabbare efter senaste uppdateringen, men mitt Kingston-kort går apsakta fastän det bevisligen klarar högre farter med kortläsare till PC. "Snabb-stöd" för fler kort vore mysigt.
  • Som Johan säger, större spännvidd på inställningsmöjligheterna för intervalltagning. Kortaste intervallet borde vara 1/3 sekund.
  • Såsom Benny säger, nåt bättre sätt att ställa high/low key, och kunna välja dem till valfri känslighet. Nu måste jag gå in i menyn, ställa om ISO-knappen till "zone matching", och sen välja high/low. Bättre om high/low key finns med bland de andra ISO-valen (som "100 low key" och "250 high key" eller nåt), eller att man väljer dem genom två tryck på ISO-knappen eller nåt. Krånglet som det är nu gör att jag i princip aldrig använder zonmatchning.
  • RAW-filerna som DNG direkt ur kameran istället för MRW.
  • Skicka med Dimage Master med kameran. Dimage Viewer är helt odugligt, och Master borde inte kosta som det gör (250 spänn vore mer rimligt).
  • Ett "långsammare" läge med tystare spegeluppfällning (kanske tar ner den till 2fps). Som det är nu är den ganska högljudd (går väl knappast att fixa med firmware).

Och såklart är det bra om alla dessa extrafunktioner (förutom "gör XXX bättre") går att stänga av med menyval, eftersom ingen förmodligen (förhoppningsvis) har samma smak som jag.

John,

Jag tycker du har många bra förslag. Jag hoppas alla bra förslag folk kommer med kommer till Konica Minoltas kännedom.

Jag tror du menar displayen när du pratar om att MF/AF inte syns i sökaren. Symbolen syns i sökaren även om du använder knappen vi höger tumme, men inte displayen. Jag har också irriterat mig på det.

Johan Hackman

stäck skrev:
Det kan hända att det är rätt svårt. AS-systemet är förmodligen en helt egen uppsättning elektroniska kretsar, ...

Om man kollar på http://www.minoltaphotoworld.com så är det nog ungefär som du skriver. De har ritat in en helt egen ruta för en "Shake correction system computer".
Troligen borde de på KM tagit höjd för att pilla på parametrarna för denna med tanke på att det kommer ny optik etc. Men om det kan gå att styra dynamiskt är en annan femma. Men man kan ju alltid önska :)

När det gäller panoreringsläge har jag bara tagit ett par sådanna av barnen när de åker pulka i dåligt norrlandsljus och ingenting blev skarpt. Jag fick uppfattningen att kameran försökte stablilisera bilden vilket den tydligen inte klarade av. Effekten blev att i sin jakt att kompensera kamerarörelsen så blev det i sökaren stillastående motivet oskarpt. Slog av AS och fick de bilder jag ville ha. Har sen inte kommit mej för att göra några vidare tester.

Funderade på om det inte vore coolt om man vid tryck på ISO knappen kunde köra resten på väljarknappen? Pil upp = High Key, Pil ned = Low Key, pil höger/vänster = ISO upp/ned?

BTW. Bra lista du fick ihop.

1. Jag vill att de defaultvärden som går in när man väljer grönt P-läge ska tas bort. De gör en bara förvirrad då det ställer kameran i ett läge som inte synkar med kamerans rattars inställning.

Dessutom förstår jag inte varför man inte kan få något annat än FINE i "sparläge" att fastna. Det gör att jag aldrig använder grönt P-läge då jag oftast föredrar att spara i XTRA.FINE.

2. Min högsta önskan är annars att vi snarast får en firmware uppgradering som låter oss spara våra bilder i Adobes nya Digital Negative format DNG istället för det KM specifika RAW-format som annars är alternativet. Då får vi förhoppningsvis ett framtidssäkert lagringsformat som kommer att kunna läsas långt fram i tiden utan att vi behöver tänka på att spara program som just kan läsa 7D:s specifika RAW-filer långt efter att 7D en gång gått ur tiden.

Men vitsen med det gröna P-läget är ju just att man ska slippa bry sig om vad alla andra rattar och knappar är inställda på, och bara få ett "allround"-autoläge.
Passar det inte, så har man det vita P-läget, eller 1-2-3-lägena att hitta på sina egna saker på. Men i de allra flesta fall då man vill försätta kameran i "idiotläge" (eller vad man nu kallar det då morsan ska ta en bild av nåt), så är gröna P:et alldeles rätt. Skulle man kunna ställa in förval till det läget, så vore det inte längre samma grej.

Jag har aldrig sett nån skillnad i kvalitet på fine och x-fine (däremot kan man ibland ana småsaker i det tredje läget vaddetnuheter, men aldrig nåt allvarligt). X-fine är ju nästan lika stort som RAW, och då får det vara.

DNG direkt ur kameran vore kalas (nu när dcraw stödjer det så kan man nog betrakta det som framtidssäkert i och med att det inte längre bara är Adobe själva som kan läsa det), och det är nåt man önskar sig ur ALLA kameror istället för deras egna format. Frågan är väl mest vem som blir först.

stäck skrev:
Men vitsen med det gröna P-läget är ju just att man ska slippa bry sig om vad alla andra rattar och knappar är inställda på, och bara få ett "allround"-autoläge.
Passar det inte, så har man det vita P-läget, eller 1-2-3-lägena att hitta på sina egna saker på. Men i de allra flesta fall då man vill försätta kameran i "idiotläge" (eller vad man nu kallar det då morsan ska ta en bild av nåt), så är gröna P:et alldeles rätt. Skulle man kunna ställa in förval till det läget, så vore det inte längre samma grej.

Jag har aldrig sett nån skillnad i kvalitet på fine och x-fine (däremot kan man ibland ana småsaker i det tredje läget vaddetnuheter, men aldrig nåt allvarligt). X-fine är ju nästan lika stort som RAW, och då får det vara.

Jag kör nästan alltid på vitt P. Dels därför att jag kan spara alla mina inställningar jag gör och därigenom är i synk med mina rattinställningar och dels för att jag kan spara i X.FINE. Du har säkert rätt om att man kanske inte kan se nån större skillnad på det som kommer direkt ur kameran. Men hur är det efter att man återsparat filerna efter att ha processat dem (i värsta fall flera gånger) i något bildediteringsprogram.

Hur smarta är komprimeringsalgoritmerna egentligen? Jag är inte säker på att info inte kastas bort i flera led vid upprepat sparande. Om detta faktiskt händer så borde det vara bättre att spara i det format som förvanskas minst (och det är ju RAW med sina andra brister och X.FINE som andra alt.). Men RAW är inte speciellt smidigt (går ju inte att förhandsgranska i kameran med 7D t.ex.).

Det jag annars är mest irriterad över med grönt P är framförallt att man inte kan spara i X.FINE och det är jag långt ifrån ensam om. Förstår inte varför denna begräsning finns. Minne är väl inget problem idag eller ...?

Jag stör mig på att menysnabbvalsminnet (MSET-knappen) förlorar sin inställning varje gång jag byter batteri.

Hade även varit bra med något slags lås till objektivfästesknappen då den är för lätt att komma åt.

Att bilderna inte roteras automatiskt är mycket störigt.

Skulle vilja ha möjligheten att höra ett litet alarm om man väljer vita P-läget och inställningarna inte är "default". Har hänt några gånger att t.ex. ISO är uppskruvat utan att man märker det i brådskan. (En extra bonus om den/de alarmtriggande värdena blinkade eller bytte färg på displayen)

Menysnabbvaleriet har jag aldrig använt, men det är ju trist om den är så korkad.

Objektivspärrknappen är ju rätt trög, och borde vara svår att trycka in ofrivilligt. Dessutom måste man ju också vrida objektivet.

Om man har för bråttom för att hinna kolla över inställningarna (tar 1-2 sekunder) finns ju det gröna P-läget, passar utmärkt för just sånt. Annars får man ju faktiskt skylla själv, en systemkamera är ju "frihet under ansvar"... ;)

Att bilderna inte roteras automatiskt är mycket störigt.

Det är ju en vanlig synpunkt, även i tester.
Men jag har svårt att begripa den synpunkten, jag vill hellre effektivt utnyttja hela displayen då jag tittar på bilden. Bilden blir ju mycket mindre då den roteras, hellre vrider jag kameran.

Jag har ej heller hunnit testa MSET. Är ju helt värdelöst om det är som Du säger!

Grejen med objektivspärren är ju ite att man riskerar att tappa objektivet.
Prova någon gång att trycka till på spärren när du har fokuserat ett motiv och precis ska trycka av ;)
Jag skulle vilja kunna se i EXIF-en om AS varit på och vilka "digitala effekter" som används (shapening, osv), för den infon har jag inte hittat ännu.
Hoppas det kommer i 1.2 eller 2.0 vilken som nu blir nästa version.
Edit: Kom på att jag gärna skulle vilja se vilket avstånd det är till fokuserat område, inte brännvidd utan vilket avstånd fokus låst på. Inte så himla stor nytta kanske, men jag vill ha det bland exif:en iaf :)

Den kalibrerade vitbalansen är alldeles för korkad.

Man borde kunna vrida över omkopplaren till kalibrerar WB, trycka på knoppen i mitten mot en grå yta och genast så gäller den inställningen.
Samtidigt visas i skärmen val att spara den i 1, 2 eller 3. Vill man inte spara så fortsätter man bara att knäppa, den gäller till kameran slås av eller att man vrider om WB-omkopplaren.

High/Low key borde vara på upp/ner-pil, hade varit grymt.

ISO hade kunnat visas i sökaren men det kanske inte går utan HW-ändring.

Jag vill också, precis som Torbjörn skrev, att AS status ska visas i exif-taggen men med ett värde på hu många procent sensorn flyttats från mitten. Detta för att kunna kompensera distortion och vinjettering mm. på ett korrekt sätt.

Absolut vikigaste på en digitalkamera är ju kunna kontrollera skärpan.. och det suger på 7Dn..

Att kunna zooma 100% måste ju bara fixas... !!

En snabbvisning 100% över autofokuspunkten är ju enda som behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar