Annons

Vad vill en bildbyrå se? *apmorr*

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Kastar ut en fråga till alla medlemmar som jobbar digitalt och aktivt mot en bildbyrå..

Räcker en 350D eller måste det vara digitalt mellanformat?

Vilken typ av efterbehandling av bilder vill en bildbyrå egentligen se? Med tanke på att de (som jag känner det)-proffsigaste byråerna uppvisar väldigt mycket utfrätta högdagrar och igensvärtade lågdagrar? Har nämligen själv skickat till Pixgallery och fick till svar att de var för dåligt redigerade(!!).. vad nu det innebär..

Tacksam för svar!

De vill se nytänkande, med dåligt redigerade kan det vara upplösningen/converteringen de menar.

Det kan vara många saker, prova att maila och be dem vara lite mer specifika! Och gör ett nytt utval och maila in!

Lycka till!

EDIT: Ja en 350D ska räcka 8mp och uppåt har jag förstått det som brukar vara grundkraven!

Hallå alla bildbyrå-fotografer.. snälla ingen som kan berätta lite mer...??

Danlo skrev:
Hallå alla bildbyrå-fotografer.. snälla ingen som kan berätta lite mer...??

Det finns egentligen inte så mycket mer att berätta, de vill ha nytänkande högupplösta bilder, lite krydda något de kan sälja!

Problemet är att många byråer för att inte säga alla har royalty free på bilderna vilket är rätt trist egentligen!

Jag håller inte med om att nytänkande är ett krav. Bildbyråer måste ha mycket material för kunden att välja bland. Säljer dom mycket vardagsromantik gör det inget om dom får mer av det. Så länge det är bra material så klart.

Självklart måste dina bilder hålla hög kvalitet, men utöver det skulle jag säga att det viktigaste är att du har en tydlig nisch och ett konsekvent bildspråk.

När du söker ska du bara visa upp det du är bäst på och den typ av bilder som du planerar att leverera till byrån. Om du plåtar mest människor finns det ingen anledning att slänga inte in lite arkitekturbilder bara för att dom är snygga. Det kan du göra senare, om ni börjar samarbeta.

Se till att ha ett riktig bra underlag med bilder som verkligen fungerar i praktiken. Bilder som går att sälja. Visa ingen skit bara för att fylla ut. Har du inte tillräckligt mycket material så gör du bäst i att vänta tills du har det.

Gå in och kika på fotograferna som är ansluta till bra byråer (t.ex. Folio eller Johnér). Kolla på deras bilder, det ger en rätt bra bild av vad som förväntas.

Det finns massor av byråer. En del är små hobbyprojekt, andra säljer hobbyfotografers bilder och en tredje säljer väldigt bra proffsbilder.

Kraven på bilderna skiljer mycket. De i mittfältet brukar kräva tekniskt bra bilder som är färdigfixade (redigerade). De tycker antagligen att dina bilder är tryckfärdiga utan behöver mer jobb i Photoshop.

De bästa byråerna ställer höga krav på bildspråk och motivområden.

Nytänkande är sällan en nödvändighet. Däremot skiljer som sagt kvalitetskraven, och då menar jag inte främst tekniskt.

Själv är jag inte med i någon bildbyrå, har inte ens sökt. Svårt att hitta någon som passar och som dessutom vill ha en.

Danlo skrev:
Hej!

Kastar ut en fråga till alla medlemmar som jobbar digitalt och aktivt mot en bildbyrå..

Räcker en 350D eller måste det vara digitalt mellanformat?

Vilken typ av efterbehandling av bilder vill en bildbyrå egentligen se? Med tanke på att de (som jag känner det)-proffsigaste byråerna uppvisar väldigt mycket utfrätta högdagrar och igensvärtade lågdagrar? Har nämligen själv skickat till Pixgallery och fick till svar att de var för dåligt redigerade(!!).. vad nu det innebär..

Tacksam för svar!

Är ansluten till IMS/Nordicphotos bb. Jag har en Nikon D200 med 10,2 mp vilket egentligen är för lite för de vill helst inte att man ska interpolerar bilerna. Detta gör att jag bara kan leverera bilder som är tagna på låga ISO-tal.

Bilderna ska levereras i A3 och vara redigerade på så sätt att bl.a. svart och vitpunkt är ställda och inga partier får vara utfrätta eller helt svarta. Histogrammen ska se bra ut och ev färgstick vara borta. Bilderna bör skärpas om man t.ex. inte använder högkvalitativa objektiv. Skannar man in neg ska man använda en proffsskanner.

Har kontakt med en bildbyrå nu som jag förmodligen kommer att ansluta mig till, pixonnet heter den.

Deras krav är som Ulrika nämner men bilderna måste utöver det vara raw-bilder konverterade till .psd i 16 bitar med färgymden Adobe 1998, bilderna måste även vara totalt oskärpta. (Kanske samma på din Ulrika?)

Angående det att bildbyrån pixgallery sa att dina bilder var dåligt redigerade. Kolla så att dina bilder inte innehåller/är brus, överskärpta, för mycket kontrast, färgstick mm. Helt utfrätta partier (behöver inte vara vitt utan kan vara en enda färg tex rött) får inte finnas på själva motivet men är det kolsvart på en punkt där ingen skärpa finns så borde dom inte klaga.

Pix gallery har rätt höga tekniska krav, kan säga några andra med lite lägre.

/Fabian

Jahapp, måste nog väcka liv i denna gamla tråden bara för att berätta..

F O L I O VILL ANSLUTA MIG SOM FOTOGRAF!!!

Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!Sveriges bästa bildbyrå vill ansluta mig som fotograf!

Nu ska jag ut o plåta! ;)

Nämen grattis!

Men du kan förstås inte läsa det här, eftersom du är ute och plåtar under glada skratt.

grattis igen -- MW

Tack så mycket! :)

Det var mitt största mål i livet.. och det hände lite väl fort kanske.. vad ska jag göra nu mer än plåta?

Berätta

Tack så mycket! :)

Det var mitt största mål i livet.. och det hände lite väl fort kanske.. vad ska jag göra nu mer än plåta?

Återupptar denna tråd som jag råkade komma in på. Kan du inte berätta lite om Folios kvalitetskrav och hur du lyckats leva upp till dem? Berätta gärna lite om hur det funkar rent ekonomiskt och ungefär hur mycket bilder som säljs.

Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar