Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VAD VÄLJA=F3,F1n,Om4,R6???

Produkter
(logga in för att koppla)
F1 - spegeluppfällning?

Vad jag förstår saknar F1new spegeluppfällning, och undrar då om detta ställer till mycket problem vid fotografering med teleobjektiv?

Fördelen med nikon F3 (bortsett från den trista sökaringormationen...som man kanske kan lära sig leva med?) verkar vara att de är lättare att hitta både hus och optik begagnat till nikon samt att F3-husen ligger ganska mycket lägre i pris än canon F1.

Jag vill ju helst hitta ett hus med ett par objektiv som man kan komma igång med så privatannonser är väl det som är mest intressant. Det finns ju en del canonobjektiv i fotobutikerna, men jämför man priserna där mot det som man får betala på annons så verkar det bli dyrare med canon husomhelst, även om det nu är "säkrare" att köpa begagnat i butik.

Ett annat argument som väger för nikon (och pentax gissar jag) är att jag skulle kunna använda mf objektiv till en nyare kamera...om nu det är relevant vet jag inte men det skulle ju tex vara en fördel att slippa köpa två teleobjektiv, som dels är ganska dyra och som man inte använder jätteofta.

Skulle jag hitta samma brännvidder till ett canon F1-hus för samma pris så skulle jag mycket väl kunna tänka mig det även om den optiken nu inte är kompatibel med nyare hus, problemet är väl just att det verkar lite svårt.

Om spegeluppfällning är viktigt eller inte beror främst på vad man plåtar. Man kan ju ändå inte köra med uppfällning om man plåtar levande varelser.

Det är tveklöst så att spegeluppfällning behövs om man vill ha ut absolut max av sina objektiv.

För mig kommer spegeluppfällning nästan längst ned på listan.

Tack för ditt svar Magnus. Det jag har läst är att canon motiverade avsaknaden av spegeluppfällning med att vibrationerna ändå var så små att man kunde bortse från det problemet, men så kanske det inte är iaf...

Jag har inte spegeluppfällning på den kameran som jag använder nu och har inte haft användning för det heller, men man vet ju aldrig :)

Om man gillar Canon, men vill ha spegeluppfällning får man satsa på en F-1 old istället. Annars är F-1 new superb på allt annat.

Eller så köper man båda.... Inte helt orimligt med dagens priser och prutmåner. Även FTb har spegeluppfällning. Det är en bantad F-1 old.

Jo, jag funderade på att skaffa två hus ett tag. Såg en f1-old på tradera som jag tror gick för runt tusenlappen, inte så vackert skick men det kan man väl leva med.

När det gäller objektiv så kollar jag oftast på blocket, här på fotosidan och så tradera. Men det är svårt att hitta särskilt mycket annat än normalgluggar känns det som. Något enstaka köp från fotobutikerna har man kanske råd med, men förr eller senare borde det ju komma upp lite begagnat bland annonserna också.

Har kollat de länkar som finns på fotsidan och såg att L-foto hade ganska mycket canon fd, men också LP-foto och Fotobutiken Gårda. Har du något bra tips på butiker som ligger bra till i pris på canon fd, eller andra sidor med privatannonser?

Såg att priset för en F1:a borde ligga på 3500-4500 i butik om jag inte fattade fel...vad är rimligt pris på en F1 new från en privatperson?

jag har lite FD-gluggar kvar att sälja.

28/2,8 (2 st)
50/1,8
35-70/4
200/4 innerfokus (oanvänd)

Niclasfoto skrev:

Jag är på gång att invetsera i ett äldre manuellt kamerahus.

Jag har kommit fram till dessa modeller,
Nikon F3, Canon F1n, Olympus Om4(ti), Leica R6,,

Jag är inte ute efter nått märkeskorståg här utan bara enkla synpunkter,,,
Vad är prisvärt och bra enligt er,,

En annan aspekt som kan ha betydelse är tillgången till support och reservdelar ett antal år fram i tiden. Det kan vara värt att kolla upp med generalagenterna om inte någon på Fotosidan vet.

/Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar