Det var ju många Tips här, jag kan faktiskt inte hålla tillbaka med min åsikt om kamerorna.
Jag har själv dom flesta av kamerorna (jag är en galen sammlare) och fotografera ochså med dom.
Mina erfarenheter är följande.
Nikon F3:
Fin kamera, jag har haft 5 ex över många år. Dom fungerar alltid, men aldrig till 100%, konstig nog, lite småkrångel var det på var och en.
Sökarinfo är urusel enlig min smak. Skillnaden mellan HP och vanlig sökare är inte så stor.
Mätningen är nästan som en spotmätning i F3:an, det är 80% i bildmitten, markerat i sökaren. man måste vänja sig.
Nikon F2:
Kompromisslös proffskamera. Min första överlevde en fall från två meters höjd på betong utan alvvarlig skada. armen för att frigöra sökaren rök av samt spegeln för bländarinspeglingen i sökarbilden. Reservdelarna fick jag i kuvert från Nikon gratis tillsammans med utförlig monteringsanvisning.
En nästan aldrig nämnd fördel är steglös inställbara slutartider (1/65 till 1/2000 och 1 till 10 sekunder). Det är ingen annan kamera som kan det och det är nåt som jag använder gärna.
Canon F1:
Jag är imponerat. Jag har köpt en för några månader sedan. Den är grymt bra. Exponeringsmätningen tycker jag är bättre definierat än Nikons, Canons FD-gluggar är mycket billigare än Nikons, och minst lika bra, med undantag för reflexer i motljus, då är Nikon oslagbart.Undvik AE FN-sökaren. Brorsan har haft tre stycken, alla har lagt av.
Olympus OM4:
Lätt, trevlig kamera med suverän exponeringsmätning. Sökaren är tyvärr lite mörk och grynig. Bländaren visas aldrig hos olympus.
Tillgången till Objektiv är faktiskt inte bra, som det skrevs innan. Är Du på jakt efter fina gluggar som 2,8/180mm eller nåt kring 20mm, då får Du jaga länge och betala mycket, medan standartgluggar är billiga och det finns gott om. Men, dom flesta har bara enkel antireflex. Dom är inte bra i motljus.
Ändå är det här tjejens favorit, medan jag håller mig till tegelstenar.
Pentax LX:
Jag råkade ut för ett standartproblem med kameran, spegeln hängde sig efter varje exponering ett tag. Pris för att fixa det: 3000:-
Det är många som har samma problem. Annars en fin kamera, men hos mig mest hyllvärmare.
Contax RTS II:
Ytterligare en tegelsten. Tillgången till objektiv är ju inte så riktigt bra, men ändå, vilken kamera. Jag köpte den förra året på fotomässan i Olofström. Testa den nån gång.
Ska vi stanna hos Contax, prova en Contax RX.
Jag fick låna en sådan. Herregud, på den stämmer nästan allt. Jag har aldrig haft en kamera som går så tyst och fin i (motorisk)frammatningen och slutaren. Den ligger perfekt i handen, har en perfekt sökarinfo och för min del stämmer det helt enkelt med allting.
Facit:
Ur mina erfarenheter är kameraköp en kompromiss.
Jag använder i dag allt mindre Nikon.
Skulle jag köpa en kamera nu skulle det bli en Canon F1 pga att objektivutbudet är allra bäst och billigast med fantastisk optisk prestanda.
Canons 35mm2,0 är bättre än Nikons motsvarighet, ytterligare ett argument för Canon.
Min Sambo skulle rekommendera Olympus OM4, men Du får leta efter dom här udda objektiven som gör livet så roligt.
Spelar Pengar inte någon roll köp Contax
Pris? För en Canon F1 skulle jag aldrig betala mer än 3500:-
Lycka till.