Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VAD VÄLJA=F3,F1n,Om4,R6???

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan fotovänner!

Jag är på gång att invetsera i ett äldre manuellt kamerahus.

ÖNSKAR:
-Jag önskar ett smidigt hus, (utan motor).
-Stark i konstr,,.
-Bra ljusmätning.
-Spotmätning, (men är inget måste).
-Manuell + nåt prog,,


Jag har kommit fram till dessa modeller,
Nikon F3, Canon F1n, Olympus Om4(ti), Leica R6,,

Jag är inte ute efter nått märkeskorståg här utan bara enkla synpunkter,,,
Vad är prisvärt och bra enligt er,,

Till kameran skall ett 35 och ett 50mm användas.

Hoppas på kloka synpunkter!
Tack på förhand!/Niclas,
 
Senast ändrad:
Jag hade nog föredragit F3:an men jag är ju i det systemet redan. Men varför har du inte tittat på Pentax LX, en kompis till mig har en sådan och den är suverän - När jag får pengar över en dag då skall jag ha en sådan, det finns ju gott om prisvärd optik till Pentax.
 
Alla dina utvalda märken är nog bra.
Till Canon och Nikon finns en uppsjö med fina objektiv, ifall du vill ha något utöver 50:an

Olympusen o Leican är nog bra men kanske något svårare att hitta objektiv.

Ta den du känner ligger bra i handen o som är i fint skick.

/Göran
 
Till Olympus kan man hitta grymt prisvärda objektiv. Inte alls särskilt svårt att få tag i. Har själv haft en OM1. Mycket trevlig kamera, framförallt smidig. OM4 verkar ännu trevligare. Sålde mina olympusprylar och gick över till Nikon för att kunna bygga upp ett lite större system med en vettig blixt osv. Men ångrar det lite ibland med tanke på optikpriserna. Ljusmätningen är något av OM4ans starka punkter, med multispotmätning.
 
Om du har glasögon bör du betänka att äldre kamerors sökare ofta är mindre bra. Jag hade en OM4Ti under några år men sålde denna härliga kamera för att det var så svårt för mig att se hela sökarbilden. JAg tror att t.ex. Contax ST eller S2 kan vara ett bra köp. Leica R7 är också en skön kamera. Nikon F3 är skön, men den har dålig balans utan motor och är för stor och tung med - tycker jag. Den saknar spotmätning också. MVH /JK
 
Om du hittar ngt speciellt objektiv till bra pris så kan man välja Nikon eller Canon.
Jag hade valt Olympus eller Pentax.
Olympus är väldigt lätt att få tag på med 35/28, 50, 135 för runt 1500, men då är det normalt inte OM4.
Kolla e-bay i Tyskland också, utbudet är större där än här.
 
---Tack för bra tips och vettiga synpunkter!!

Hmmm ja, jag får se vad som händer,, har tittat på Olympus Om3 och A1p,lite enklare hus men till lite lägre pris....
F3,an känns lite större än vad jag har sett fram för mig,, pentax LX ser liten och fin ut...
Tar gärna emot fler tips!/Mvh Niclas.
 
Det hela beror ju också på hur mycket pengar du är beredd att satsa på projektet.
Leica R6 (och R6.2) och Contax S2 är två mycket fina kameror med den bästa optiken som finns att köpa. Priserna är dock höga på dessa objektiv.
Av de andra du nämner rekommenderar jag F3, som är en av de mest gedigna kameror som tillverkats och som dessutom går att få tag på begagnad till bra pris. Tillgången på begagnade objektiv är dessutom "obegränsad".
 
Om du framöver är ute efter billiga begagnade proffsgluggar (ljusstarkare objektiv) så är det nog Nikon eller Canon F1 New som du bör satsa på. Nikon FM2 är ju prisvärd o robust om du klarar dig med en enbart manuell kamera.

Pentax LX är en trevlig liten kamera som är bra skyddad mot fukt och klarar att köras utan batteri.

Har själv haft Nikon (FM, F801), Olympus (OM 2 P/SP, OM 1, OM 10), Leica M2 och har nu (bla) en Canon F1 New
 
Här kommer mina synpunkter: Jag har använt dem alla uom R6.

Nikon F3
Bästa valet. Gedigen, robust, bra sökare, fina objektiv som finns i stort antal och varianter, t ex fem olika modeller av 35-or nio olika 50/55/58-or. Enda nackdelen är avsaknaden av spotmätning. Kameran är lätt att hitta och reparera. Säkert kort inför framtiden.

Canon F-1 New
Mycket robust och trevlig kamera. Bra sökare. Stort objektivutbud. Krångligt byte mellan spotmätning och annan mätning (kräver byte av sökarskiva). Saknar exponeringslås men har mycket bra manuell mätning.

Olympus OM-3/4
Känns inte lika gedigen som F3/F-1. Mindre och lättare. Inte lika stort urval av objektiv. Bra ljusmätning och sökarinformation. Hyfsat objektivutbud.

Pentax LX
Trevlig men två allvarliga problem. 1) Saknar exponeringslås och 2) Manuell mätning endast i hela steg (i praktiken). Detta gör den i mitt tycke nästan oanvändbar. Annars är den gedigen och robust men ändå liten och lätt. Hyfsat objektivutbud.

Leica R6
Alldeles för dyr. Litet och dyrt objektivutbud.
 
Tack för mycket givande synpunkter!!

Har webbat runt lite och sett att utbudet är stort av beg,, F3,er och kanske blir det en sådan. Känner mig lite splittrad minst sagt:)

Jag använder mig just nu av Eos systemet som jag kommer mkt bra överens och vid sidan av den använder jag en Konica Hexar.
Men nu önskar jag en Manuell systemare (med utbytbara objektiv, saknar en Av1,a som jag ägde för många år sedan, men den är lite för begränsad...).. Som sagt i den inledande texten så kommer jag nog enbart att använda mig av en 50mm och en 35mm (kanske en 90mm senare...).

Jag funderar vidare med alla era fina tips i "bakryggen":)
Mvh Niclas.
 
Canon F1 new

Jag tycker att du ska välja Nikon F3, Nikom FM2/FE2 eller Canon F1 new. Andra modeller som OM-3 eller Canon AE-1P eller vad det nu kan bli problematiska vid service. De proffsiga Nikon och Canon-modellerna är säkrast ur servicesynpunkt - och håller dessutom bäst.

En av de stora fördelarna med Canon F1 är att du kan få utsnittsmätning (eller spottmätning eller centrumvägd). Men utsnittsmätning mäter Cameran inom en rektangel som utgör 12 procent av bildytan. Jag har funnit att detta är väldigt lagom vid manuell fotografering en del föredrar dock spotmätning. Dessutom har Canon ett överlägset menysystem i sökaren vid manuell fotografering jämfört med F3.

Den centumvägda mätningen hos Nikon tycker jag är jobbig eftersom det blir svårt att vara selektiv med vad man mäter.

Canons FD-objektiv är generellt billigare än Nikons eftersom det är lägre efterfrågan på dem. Utbudet och prutmånen är stor. Kvaliteten är jämbördig.
 
Magnus förslag om F1 är klokt, tycker jag. Men tänk på att F1 inte har TTL-blixtmätning (tror jag). Det kan vara ett problem.
/JK
 
Janne K skrev:
Magnus förslag om F1 är klokt, tycker jag. Men tänk på att F1 inte har TTL-blixtmätning (tror jag). Det kan vara ett problem.
/JK

Jepp, det är den största nackdelen med kamera. Å andra sidan tror jag inte att många av dem som väljer en F1:a idag är så mycket inne på blixtfotografering. Men man kan ju komplettera med en Canon T90 som är kompatibel med Eos-blixtarna.

Även en Nikon F3 är lite krånglig med blixt. Det krävs en särskild och dyr adapter eftersom kameran inte har blixtsko. F3P har blixtsko men inte TTL-koppling i skon.
 
Flotta inlägg! Tackar!
Efterom jag känner och har testat F1 (bara hållit i F3) och har "tillgång" till två fdn linser så kanske det lutar åt det hållet nu,,

Undrar hur mycket man måste ut med om man hittar ett hus i kosmetiskt snyggt skick från privatperson och hur vet man vilken ljusmätning den har??

Finner många olika F1,or= F1 Old, F1 FN, F1 AE FN, någon att föredra??

Linken leder till den som jag hittat flest hus hos, (ingen privat person dock..) kanske har han många eftersom dem dyra priserna leder till att lagret står stilla...:))!

http://www.wibergsfoto.se
 
Många begär alldeles för mycket för sina F-1:eek:r. Jag tycker att de bör kosta mer än 3500-4500 i butik. På sin höjd 5 papp om det är ett fint ex. Jag har sett dem för de priserna i butik.
Många av dem som har en hög prislapp är hyllvärmare och wibergs är ett dyrt ställe. På en del butiker går det att pruta bra, tror dock inte wibergs är ett sånt ställe.

Min pappas kompis hade tidigare i alla fall två F1:eek:r till salu. Jag ska kolla.

F-1 old (eller F-1 utan n) är en äldre modell från 1971 (finns även uppdaterad och då har den högre iso inställning och tunnare krop om jag kommer ihåg.)

Du ska ha en F-1 new. Den kallas ibland F-1 new, F-1 new FN och F-1 new AE FN. De två första varianterna är identiska där i det senare fallet är sökarvarianten angiven.
Kameran såldes med två olika normalsökare.
Den ena (finder FN) gav bara sökarinformation för bländarautomatik medan den andra (AE finder FN) gav sökarinformation för både bländarautomatik och tidsautomatik. Båda automatikvarianterna funkar dock med alla sökare. AE finder FN är högre än finder FN och har en liten pinne som sticker ut över slutartidsratten.

1984 kom en olympia-variant med texten på kameran i guldgult istället för vitt. Samma kameran men dyrare.

Finns också en F-1 new High Speed som tog 14 bilder per sekund... men den kostade 99 000 när den kom 1984.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1/html/canonf1nhighspeed.htm

Sida om Canon F-1 new

Sida om F-1 old
 
optik

jag hopper på den här tråden också...funderar i samma banor och tänkte skaffa ett manuellt system, främst för att det verkar vara lättare att hitta bra optik och att jag trottnat på af och plast (och dyra objektiv). problemet är att jag vet väldigt lite om de olika modellerna.

i stort sett vill jag ha samma egenskaper som redan nämnts, det viktigaste förutom bra och och tillförlitlig ljusmätning är att kameran är diftsäker och går att köra utan batteri, att den inte är svindyr att serva och skulle det gå att laga små fel själv är det såklart ett plus.

har inte jättebra koll på prisbilden, men hoppas på att kunna bygga upp ett system med fast optik från vidvinkel (kanske 24mm) till tele och det är viktigt att hitta ett bra teleobjektiv runt 300mm, om det inte blir alltför dyrt.

- nikon verkar ju trevligt då man kan köpa in sig i nyare optik/kamerahus om man skulle känna för det, nackdelen är väl att det verkar som det inte finns något manuellt nikonhus med spotmätning (kanske har jag fel) och att det verkar vara lite dyrare.

- canon verkar vara bra grejer, vet inte riktigt hur de ligger i pris

- de kameror från olympus och pentax som nämnts verkar vara fina och framförallt smidiga och lägre i pris, men sen är det det där med att hitta objektiv och tillgången på service ifall att något skulle krångla.

att de tål hög fuktighet och damm känns viktigt också...så om någon skulle vilja komma med bra tips vore jag tacksam. skulle också vara bra om någon hade någon bra länk där man kan kolla lite på äldre kameror.

har funderat ganska mycket på pentax lx, men är tveksam till att det trots allt verkar vara en hel del elektronik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.