Annons

Vad ungdomar vill jobba med

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Sydsvenskan i söndags visar att ungdomars drömjobb är:

1. egen företagare (?)
2. designer
3. polis
4. it-konsult
5. fotograf
6. artist
7. psykolog
8. system och programutvecklare
9. bartender

De kommer också byta drömyrke tre gånger i sitt liv.

Lönen är inte viktig men de vill inte minska i arbetstid om det betyder att lönen minskar.

Att vara egen företagare har jag provat sedan 1995. Det är inte alltid en dröm...

Men det är ju kul att se att intresset för det är såpass stort!

hmm, men att vara egen företagare är ju ingen yrkes kategori? Man kan ju ha eget företag med inriktning på precis vad som helst.

LeadHead.
Högstadieelever som väljer till gymnasiet.

Medielinjer är räättt så populära. Varenda liten kommun har en medieutbildning.

Anders84.
Precis, det är lite roligt att de faktiskt inte har riktig koll på vad en företagare är.

Påminner om det gamla uttrycket, ”alla vill bli copywriters men inget vet vad det är.”

Senast ändrad:
I somras på en fest pratade jag med ett par som ville öppna ett café eftersom det skulle vara kul att bestämma själv, vara sin egen chef och kunna jobba precis när man kände för det.

Jag började fnissa och det blev faktiskt lite pinsamt när jag skulle berätta vad som var så roligt.

”Jobba precis när man själv vill”, som egenföretagare med café!!!

jo de e ju så...Jag ska själv söka in till media linjen och är nästan säker på att komma in. Ibland kan man dock träffa folk som säger att "ja jag gillar o fota så ska gå media med fotoinriktning" och sen snackar man lite till så visar de sig att dom inte har nån egen kamera men de e ju rätt kul o leka med digitalkamerorna man kan låna på bilden ibland... och ibland så säger dom att
(nån annan)"nä ja e inte så bra.."
(jag) men fotar du mycket eller?
(den andre)nä de händer ju nån gång o då e de ju ganska kul.
Ibland undrar man då hur seriösa en del är.Nu ska jag inte säga att alla är sådana.Verkligen inte.Men en del verkar bara ta plats och inte bry sig så mycket om vad dom väljer och då kan man bli lite knäckt om de är så att dom skulle råka få en av dom platserna istället för någon som verkligen är intresserad.Kanske låter som att jag är egoist och inte unnar någon annan men jag menar att även om de ligger på 5:e plats så kanske alla som säger sig vilja bli det inte är så seriösa med sina svar i undersökningen.

en_babelfisk skrev:
...Ibland undrar man då hur seriösa en del är...

De allra flesta som läser medielinjer kommer aldrig jobba med fotografi, trots det har de säkert nytta av sina studier. Om de lyckas hitta en utbildning med bra lärare.
Man kan ju läsa för sin egen skull. Och har de tur får de lära sig analysera budskap och kan ha nytta av det i en annan yrkesroll, kanske so lärare.

Gamla Christer Strömholm som under ett antal år ledde fotoskolan (fram till 72-73) sade till de nya eleverna i början av varje termin:

Jag vill göra klart för er, här i rummet, att bara en av er kommer bli fotograf efter denna utbildning”.
Sedan började undervisningen.

När eleverna går i nian vill de bli fotografer.
Drömjobbet

Sedan skall de söka till högskolan och då vill de bli programerare.
Väljer yrke efter vad som efterfrågas.

Sedan kanske de ändrar sig och blir läkare i stället.
Blir någonting helt annat, har funnit sig själva.

Ingen behöver oroa sig. Våran snälla och trevliga men mycket verklighetsfrämmande regering har nämligen bestämt att det skall införas platsgaranti på gymnasiet så att alla kan läsa det dom vill.

Så var det med den saken.

I de allra flesta fall är it-konsult det samma som att vara programmerare/systemutvecklare. Trots det så verkar det betydligt mer poppis att bli it-konsult, märkligt.

/Fredrik

IT-konsult/systemutvecklare/programmerare just nu, om fem år kanske något annat.

Efter att ha jobbat mer än heltid som fotograf i fyra år upptäckte jag att den viktigaste fotograferingen - den egna - blev lidande. De flesta fotojobb som ger pengar är inte särskilt kreativa.

Efter att ha utbildat mig till informatör och journalist kan jan nu kombinera olika yrken i ett. Det är suveränt och blir aldrig tråkigt :)

Dessutom har min personliga fotografering utvecklats oerhört sedan jag slutade som heltidfotograf. Under den tiden stod utvecklingen helt still förutom tekniskt och när det gäller att hantera folk framför kameran.

en_babelfisk skrev:
jo de e ju så...Jag ska själv söka in till media linjen och är nästan säker på att komma in. Ibland kan man dock träffa folk som säger att "ja jag gillar o fota så ska gå media med fotoinriktning" och sen snackar man lite till så visar de sig att dom inte har nån egen kamera men de e ju rätt kul o leka med digitalkamerorna man kan låna på bilden ibland... och ibland så säger dom att
(nån annan)"nä ja e inte så bra.."
(jag) men fotar du mycket eller?
(den andre)nä de händer ju nån gång o då e de ju ganska kul.
Ibland undrar man då hur seriösa en del är.Nu ska jag inte säga att alla är sådana.Verkligen inte.Men en del verkar bara ta plats och inte bry sig så mycket om vad dom väljer och då kan man bli lite knäckt om de är så att dom skulle råka få en av dom platserna istället för någon som verkligen är intresserad.Kanske låter som att jag är egoist och inte unnar någon annan men jag menar att även om de ligger på 5:e plats så kanske alla som säger sig vilja bli det inte är så seriösa med sina svar i undersökningen.

Som tidigare elev på media programmet så kan jag väl säga så mycket att man får göra det bästa av det helt enkelt. Innan jag började på media programet hade jag knappt hållt i en kamera. Dom gymnesiala linjerna är nog inte så mycket till för att man ska lära sig teknik och bildkomposition utan att man ska få ett hum om vad man vill göra med sitt liv.
Men jag förstår vad du menar, själv kan jag inte identifiera mig med dom "foto intresserade" dvs 95% av alla på den här sidan, även om jag jobbar som frilansfotograf själv.
Mvh Martin

Adam Lundquist skrev: Att vara egen företagare har jag provat sedan 1995. Det är inte alltid en dröm...

En riktig reflektion men det finns ett annat alternativ som jag själva praktiserar sedan just 95: har en heltidsanställning sedan lång tid tillbaka inom annat yrke men har registrerad firma också inom reklambranchen och har numera också börjat med frilansfotografering till våra 2 lokaltidningar på Österlen. Det fina med detta är att jag håller det på den nivå som jag tycker att jag mäktar med, ett problem kan vara att man lätt jobbar för mycket för att det är så jäkla skoj. Jag ser en risk i jobbet som yrkesfotograf, vilket gäller alla sorters jobb förövrigt, nämligen den att den dag när du blir tvungen att plåta för din överlevnad så försvinner kanske en del av glädjen.

M P (mipert) skriver: Sedan kanske de ändrar sig och blir läkare i stället.
Blir någonting helt annat, har funnit sig själva.

Också kloka ord. Hur många av oss har inte haft storslagna planer för framtiden i denna ålder som det nu handlar om? Skulle jag bli "när jag blev stor" allt det jag tänkte på bli hade jag nog behövt mer än ett liv. Tillslut så finner man sig själva förhoppningsvis och inser att alla drömmarna var ej så realistiska trots allt.
Men drömmar/planer är absolut inte fel, tvärtom det är de som driver oss framåt.

Till sist så är det ju trevligt att yrket fotograf ligger så högt upp på önskelistan, merparten av oss här på fotosidan har ju upptäckt denna finna konstart, förvisso med olika resultat men vi delar en glädje av något konstruktivt. //Ronney

Hehe...är det där drömyrkena? Mitt är (och har varit sedan högstadiet) professor i engelska.:)

IT-konsult uppfattas förmodligen som frilansande programmerare.

/avhoppad IT-student, nuvarande engelskastudent.

Anledningen till att många ungdomar vill bli fotografer, tror jag, är att de flesta tror att fotografera är enkelt, och att det är bred och schysst bransch. "Det är ju bara å sikta å trycka på knappen, sen blir det olika bra beroende på hur bra kamera man har!".

Sen håller jag med babelfisken. Väldigt oseriöst av de som har superbra betyg och kommer in var som helst och resonerar som babelfisk säger.

Mitt drömyrke när jag var yngre var naturfilmare. Inspirerad från alla naturprogram med filmer från savannen i Afrika förstås. Men det kom jag underfund med efter ett tag att det kanske inte var så realistiskt :=). Så efter det har det florerat ett antal olika yrkesalternativ i mitt huvud. Allra främst har det varit med kreativ inriktning..där just copywriter har legat närmast till hands. Men jag vet vad det betyder och vad det innebär.. ;=)

Sedan har man ju testat inriktningar mot ingenjörshållet, mot det ekonomiska hållet, mot det naturvetenskapliga, mot skogsvetarhållet (tidigare jägmästare), mot media, mot det kulturella etnologihållet och mot det grafiska.

Kanske då fotograferingshållet är en superbra kompromiss eftersom det kombinerar teknik med miljö/natur, bilder, media och om man så vill också etnologiska aspekter..!? Är man sedan egen företagare så får man dessutom in ekonomin i det hela.. ;=)

Ja, fotograf är mitt drömyrke också! hehe

/Jonas

Helt rätt Magnus. Har plåtat på heltid över tio år nu, och har blivit rätt kreativitetsdränerad
på slipsgubbar och finansfolk.Ett tips är att alltid ha ett olönsamt projekt i bakfickan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar