Annons

Vad tycker pressfotografer som skrivande journalister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är lite nyfiken. Vad tycker egentligen pressfotografer om skrivande journalister? Jag tänker framförallt på de fotografer som jobbar på tidning och ofta åker på jobb tillsammans med skribenter.

Min uppfattning är en hel del (ingen vetenskaplig undersökning i botten) skrivande journalister tycker att fotografer kan vara lite griniga.

Personligen så tycker jag inte det. Men det handlar om att båda parter måste ha respekt för den andres profession. Att skribenten ser poängen med bra bilder och vice versa.

Era tankar?

Jesper

Jag har stött på pressfotografer som gnällt en hel del på skribenterna. De tycker inte att de får någon respekt och anser ibland att skribenterna är dåliga på att förstå vikten av bra bilder. Något som är helt sant i vissa lägen.

Men jag har också hört motsatsen, dvs att skribenterna klagar på klumpiga och outbildade fotografer som inte har en aning om vad journalistik är. Fotografer som förstört känsliga intervjuer, avbrutit och klantat sig rejält.

Tyvärr är nog det senare vanligare än det första. Något som jag till stor del tror beror på att de flesta skrivande journalister idag har journalistutbildning. Något bara ett fåtal fotografer har.

Joakim - som varit på bägge sidor.

Jesper Hultqvist skrev:
Hej!

Jag är lite nyfiken. Vad tycker egentligen pressfotografer om skrivande journalister? Jag tänker framförallt på de fotografer som jobbar på tidning och ofta åker på jobb tillsammans med skribenter.

Min uppfattning är en hel del (ingen vetenskaplig undersökning i botten) skrivande journalister tycker att fotografer kan vara lite griniga.

Personligen så tycker jag inte det. Men det handlar om att båda parter måste ha respekt för den andres profession. Att skribenten ser poängen med bra bilder och vice versa.

Era tankar?

Jesper

Jag tycker inte illa om skrivarna, inte alls utan många gånger blir det ett intressant möte mellan två olika changer, foto vs text. Men visst har jag blivit illa bemött någon gång och varit dryg och "uppnäst" tillbaka några gånger. Men alla har vi dåliga dagar, eller?
Så jag ser det ungefär så som du gör det, respekt!
Ilkka frilansande press och featurefotograf!

Det är olika från individ till individ.

Av alla reportrar jag jobbat med är det bara en som jag retat mig på. Hon bestämde förutsättningarna för mitt fotograferande direkt och det har jag svårt att acceptera. Men andra gånger som jag varit ute med henne har det funkat bra.

Alla andra reportrar har jag haft ruskigt kul med. Vi jobbar väldigt proffsigt tillsammans och har respekt och förståelse för varandras uppgifter samtidigt som vi hjälper varandra.
Jag ställer ofta frågor vid intervjuer, främst mot slutet. Annars ställer jag de frågor som jag behöver svar på för mitt arbete, och de svaren kan reportern också ha nytta med. Ibland har reportrarna bildidéer, men de låter mig bestämma.

Den reporter som jag jobbar mest med arbetade tidigare på ett av SVTs regionala nyhetsprogram och åkta många timmar bil med fotograferna varje dag. En del var bara tysta och tråkiga medan andra var världens trevliga.
När vi jobbar är det många skratt och tokiga upptåg.

Jag ställde denna fråga till min släkting som tills nyligen varit fotograf på DN sedan 60-talet och dessförinnan på Expressen. Han hade ytterst få dåliga erfarenhetrar av reportrar.

Man ska tänka på att både reporter och fotograf har att vinna på att man funkar så bra ihop som möjligt. Det blir bättre kvalitet på jobben och man har roligare tillsammans.

På landsortstidningar finns en del äldre manliga fotografer som har jobbat väldigt längre. Det kan lätt bli krockar med yngre vikarier. Fotograferna har ju vant sig vid att saker och ting ska funka bäst på ett visst sätt. Det kan ju också skilja i ambitionsnivå helt naturligt.

Även bland dem som man gör reportage om tycker jag nästan alltid att man blir bemött med stor respekt.

/Magnus
Pressfotograf, fd reporter och redaktör, journalistutbildad.

Håller med dig.

Magnus,

Jag känner mycket väl igen ditt arbetssätt, där fotografen också kan ställa frågor och den skrivande journalisten kan tänka i bilder. Jag arbetade på samma sätt (och det innebar många bra jobb och roliga dagar) med ett par pressfotografer när jag fanns på lokaltidning.

Jag känner tyvärr också igen din beskrivning av den äldre manlige fotografen och den unga (oftast kvinnliga) vikarien. Det är ju klart fler kvinnor än män på journalistutbildningarna idag. Åtminstone var det så för några år sedan när jag gick JH.

Jesper

PS. Jag ser i din profil, Magnus, att vi tydligen bor nästgårds. DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar