ANNONS
Annons

Vad tycker ni om min hemsida? Förslag tack

Produkter
(logga in för att koppla)
Du verkar ha 6 Flashanimationer/-filmer på sidan, men de syns inte. Du har nog angett fel adresser för dem. Testa med att byta ut \ mot /.

Du kan dessutom vilja titta lite nogrannare på källkoden för dokumentet:
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.henrikfoto.se/

Edit:
en av länkarna i nedre menyn (Produktfoto) leder till en tom sida. På sidan man kommer till med länken "Partyfoto" finns en stor bild som inte syns alls.

Ett tips för att undvika liknande problem: använd endast gemena (=små) bokstäver på filnamn (bilder, HTML-filer, CSS-filer...), undvik mellanslag (=blanksteg) i filnamn. Och använd / istället för \ för att ange mappar.

Senast ändrad:
även jag har lite småfel i firefox... viss text är inte centrerad som ska vara centrerad, vissa namn huggs av osv... en annan sak är att ha betydligt mindra "thumbnails" istället för dom bilder du har nu.. sedan kan man klicka på den bilden man vill se...

tänk också på att många idag har firefox, i vissa grupper är firefox totalt dominerande och i andra okänt. Ladda hem Firefox och testa så att det funkar bra i både firefox och IE

Not Found
The requested URL /news.html was not found on this server.

får jag på de flesta flikar.. kanske du inte har lagt in någonting där?

Jag tycker att sidan känns rörig med bilderna i bakgrunden och att knapparna känns amatörmässiga.

Det känns som om denna sida är gjord av en 15 åring och att det är första hemsidan.

Betydligt enklare layout med färre grafiska element är enligt mig helt klart att föredra.

Håll dig max 2 - 3 färger och max 2 typsnitt/storlekar så brukar det kännas harmonsikt.

Sen blir jag inte klok på om detta skall vara en personlig hemsida eller för ett företag. På någon hemsida står det bl a VI på Henrik foto och då får iaf känslan av att det är ett företag.

Se även över språket, hittade bland annat rena stavfel.

Plus att du skriver t.ex fotar istället för fotograferar känns lite "barnsligt" eller " ungdomligt".

vet inte vad alla snackar om...använder firefox och ser allt perfekt!

Dock skulle jag kolla igenom designen och färger...det som stör mej mest är det mycket feminima temat, känns lite som om man är på moln eller nåt. Men ta det inte personligt, en hemsida är enligt eget tycke! smaken är som baken...

Gissar på att du använt frontpage?

Isf, leta fram lite java, kan bli mycket snyggt, se bara till att det funkar i Firefox också, hade det problemet med min sida, allt funka i IE men inget i Firefox, fick göra en sida till...

Men det har jag inte upplevt på din sida!

Bilderna är bra, saggar inte ner sidan utan den laddar fort.

Varför den franska(eller va det är för nån)flaggan?

Placeringen gillar jag, ligger bra eftersom den inte bygger på iframes eller är designad för annan placering.

Mer frågor?

PM om det går annrs tror jag e-posten står nånstans!

Lycka till!

Edit: Ser att du har din epost direkt på sidan...

finns folk/program/svin som aktivt letar upp adresser som ligger så och skickar skräpmail och skit!

/
Mathias Gyllander

Känns allt annat än stilren. Liknar min första sida väldigt mycket (tolka som du vill). Det ser ut som om du först har lagt på vattenstämpel och sen skalat ner bilder, blir inte alls snyggt. Om du nu måste ha vattenstämpel (tycker inte att det behövs) så kan du ju ha en stilren och gärna ha samma vattenstämpel på alla bilder. Ser väldigt amatörmässigt ut nu. Det värsta exemplet är här: http://www.henrikfoto.se/customer.html
Tror jag har hittat 20 olika hittils...

Sidan ser knappast ut som om den är för en professionell fotograf. Jag tycker inte att sidan måste validera med W3C standarden men att skriva doctypen är en självklarhet. Att skala ner bilder med width/height i img taggen känns väldigt amatörmässigt. Skala ner dom i något bildbehandlingsprogram istället.

Ser inte så snyggt ut med (c), även om det funkar i word så att det blir ett © så funkar det inte med html. Skriv © istället.

Navigeringen känns allt annat än självklar, speciellt inne på flygfoto.
Ett tips är att inte använda en bild som bakgrund. Tar lång tid att ladda för modemanvändare och är fult.

Filmremsan som avdelare längst ner är varken snygg eller passande. Ser dessutom ut som om du har tänjt ut den.

Sen så är det bra om du tänker över lite vilka bilder du lägger upp och bara lägger upp dom som är riktigt bra. Kunderna kommer inte tro att du kan prestera bättre än vad du visar upp på sidan. Speciellt bröllopsbilderna, det måste finnas några bättre du kan lägga upp. Den här t.ex. http://www.henrikfoto.se/DSC_0156.jpg.
Där är klänningen helt utbränd på vissa ställen.

Om sidan ska vara på svenska så känns det onödigt att det står Home. Bättre om det står typ Hem eller Start.

Ser lite konstigt ut på första sidan med så långt mellanrum mellan:
"Välkommen till Henrik foto, en del av företaget"
och
"Zetterström Projekt & IT´s fotoverksamhet."
Det skulle nog se finare ut om du bytte ut:

PHP:
<p align="center">Välkommen till Henrik foto, en del av företaget </p>
<p align="center">Zetterström Projekt & IT´s fotoverksamhet.</p>

mot

PHP:
<p align="center">Välkommen till Henrik foto, en del av företaget
<br>
Zetterström Projekt & IT´s fotoverksamhet.</p>

Det ser lite konstigt ut med olika epostadreser på förstasidan. Sen så kan du ju lägga in epost adressen som en mailto länk också, som du gjort på den längst ner.

Jag skulle också rekommendera att skriva:
Mobil: [mobilnr]
E-post: [epost]
Eller också att du skrippar orden före helt.
Bilden längst upp känns mest onödig. Bättre om det står Henrik foto på den hela tiden och att man kommer till förstasidan om man klickar på den.

Jag rekommenderar att du använder css och divs istället för tabeller. Tabeller är enligt mig inte till för att styra innehållet på sidor utan just till tabeller.

Som sidan är nu så funkar den inte för proffsbruk. Jag skulle iaf inte tro att det var någon proffsfotograf som hade gjort den, snarare att någon 12-åring lekt me frontpage.

Edit: Kanske låter väldigt negativt, men hoppas att det hjälpte lite iaf.

Edit2: Såg att du använt Namo webeditor. Inget wysiwyg-program som jag känner till gör snygg kod, dom fuskar till det med tabeller och sånt. Ett tups är att du lär dig html och css så kan du nog få en mycket bättre sida.

Senast ändrad:
Måste säga att jag gillar bakgrunden, men för att få mer proffisionell känsla borde den givetvis vara en bakrung och således inte röra sig när man rullar.

Kan vara vår uppkoppling idag, men tog ganska lång tid att ladda bildern, 1-2 sek, vilket får ses som långsamt med en 10Mbit lina

Tycker bilderna skall tala för sig själv, bättre att ha en egen sida med information kring vilka uppdrag ni gör, priser och kontaktinformation.

Är det dessutom ett företag bakom, kan det vara lämpligt att nämna att F-skattesedel används, eller om man vill nämna org.nr

Lycka till!!

// Anders

aceeo skrev:
Måste säga att jag gillar bakgrunden, men för att få mer proffisionell känsla borde den givetvis vara en bakrung och således inte röra sig när man rullar.

Ett tips är att läsa den här:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html#propdef-background-attachment

PjosK skrev:
Isf, leta fram lite java, kan bli mycket snyggt, se bara till att det funkar i Firefox också, hade det problemet med min sida, allt funka i IE men inget i Firefox, fick göra en sida till...

Nääj, rekommendera inte java. Har sätt hur många sidor som helst som har blivit helt överfulla av små java applets. Javascript kan däremot vara användbart i en del fall, fast oftast så missbrukas det.

använder man java till knappar eller andra länkar, blir det hur bra som helst!

har använt det och fått extremt bra kritik på det!

Skitsnack mao!

Och jag vet hur det ser ut om man "missbrukar" det, men till länkar eller liknande kan jag rekomendera det!

CSS funkar även det hur bra som helst, kankse är lite klurigt men http://www.webdesignskolan.com är mycket bra!

Har allt till webdesign...

Lycka till

/
Mathias Gyllander

Jag tycker sidan ger ett amatörmässigt intryck. Någon nämde 1997. Det är väl den känslan jag också får. Designen är enligt mig katastrofal. Ledsen att behöva vara så hård. Men vill du ha jobb genom denna sida så bör du anlita någon som tajtar upp och strukturerar upp sidan, och ger den en mer seriös framtoning och design.
Antar att du använt något "tema" i Frontpage. Tycker mig känna igen stuket. Det är bannlyst om man vill ha en professionellt intryck.

Släng det du har gjort och börja om från början.

1. Använd inte bakgrundsbilder med motiv.

2. Bestäm dig för högst tre färger som funkar ihop. (Som någon redan nämnt)

3. Ett typsnitt för rubriker och ett för brödtexten. (Eller bara ett typsnitt för allt)

4. Jobba med tabeller när du designar.

5. När du presenterar dina bilder, gör det med tumnaglar. Det ger ett snyggare och mer överskådlig intryck. Länka dessa till dom större bilderna.

6. Börja med en enkel design. Krångla inte till det!

Lite tips från mig. Men smaken och åsikterna är ju olika ;-)

mvh

PjosK skrev:
använder man java till knappar eller andra länkar, blir det hur bra som helst!

Java till knappar? Det var det dummaste jag hört på länge.

Menar du på fullt allvar att man skall dra igång en java run time-miljö för några knappar? Den kommer utan tvekan att konsumera flera tiotals megabyte RAM och det för något så meningslöst som knappar?!?

Eller talar du om Javascript? Det är något helt annat.

En av mina vanliga irritationsmoment när det gäller design av webbplatser är att de inte utnyttjar hela webbläsaren. Nu hamnar hela webbplatsen på den övre vänstra 2/3 av min webbläsare.

En sak man skall komma ihåg när man designar för webben är att du vet inte vad betraktaren har för utrustning. Sitter han på en 14-tums skärm eller på en 22-tums? Skapa webbplatsen så att den skalar så långt det är möjligt.

Dessutom, du använder åtminstone en kaka.

"Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

• att webbplatsen innehåller cookies,
• vad dessa cookies används till och
• hur cookies kan undvikas."

Senast ändrad:
Det är inte lätt att skapa en snygg sida. En snygg sida som samtidigt är skön att se på och vandra omkring i.
Dels ska man kunna html någelunda, men måste även kunna det grafiska, vad som passar med vad... vara grafiskt snillrik. Det är en av orsakerna varför en del hemsidor ser ut som mindre kaos.

När jag gjorde min hemsida www.galltorp.se så riktade jag mig på att skapa en sida med 1024x768 användaren som lägsta krav. Att skapa sidor för upplösningar under det känns onödigt då majoriteten av surfarna idag använder 1024 lr större. Jag försöker även minimera java å allt annat hypat för att göra den enkel. Dock har jag en svaghet, rollovers ;) ...

Gränssittet är AO enligt mig... sen får sidan vara hur simpel som helst, bara den fyller sin funktion... blanda inte in Java å annat om du inte måste...

Det är alltid ett tragglande i börja.. kämpa på!

/Henkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar