Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om detta paket som fotodator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller ska jag ta detta? =)

HDD: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 x2
RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Kortläsare: USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver
Mus: Logitech MX Revolution Cordless
Chassi ink 350W nätagg: In-Win C720 Midi Tower ATX Svart
Mobo: Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775
DVD-brännare: Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket 775
Grafikkort: XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX
Tgb: Logitech OEM UltraX Media Keyboard

Varför ett GeForce 7600GT i en fotodator?

Annars ser det väl trevligt ut. Spinpointdiskarna verkar bra, ASUS mobo är ju fint, RAM, finns bättre (ta pengar från gfx).
E6400 2.13MHz är nog mer prisvärd, för ett få kronor till så hoppar hastigheten ett litet kliv till.

Så dataparadisets config känns bättre. Men kanske jag hade satt i en mindre systemdisk typ raptor och kört raid på samsungarna.

Anledningen till 7600GT var att jag valde att konfigurera ett redan färdigt paket på komplett.se och det var det billigaste med 2xDVI som fanns att välja där.

Tack för tipsen! Har du något förslag på bättre minnen?

Ska kolla runt lite mer. Återkommer senare när jag behöver mer åsikter =)

Hade nog tagit PC6400 minne istället, kostar ju inte mycket mer och ger lite mer bandbredd. Har själv moderkortet i #2 alternativet. Funkar superfint, har dock bara 1st ide anslutning och det via en extra kontroller...

Har själv precis uppgraderat till Vista och på min E6700 med 2GB PC6400RAM kan det t.o.m gå lite små segt ibland - kanske läge för 1GB extra RAM?! PÅ grafikkorts fronten hade jag nog valt något i stil med asus 7600gs med passiv kylning - tyst och behagligt. Kan också rekommendera Antecs P150 chassi med tillhörande nätagg. Tyst från start och inga kabelhärvor (man har bara de kraftkablar man behöver anslutna till nätagget).

Okej, nu ett tredje paket. Tredje gången gillt? Känns bäst den här gången iaf.

Mobo: ASUS P5B DELUXE P965 SKT-775 ATX
HDD: SAMSUNG SPINPOINT 250GB SATA/300 7200RPM 8MB
Processor: INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB 1066MHZ
Minne: KINGSTON DIMM DDR2 2GB PC2-6400 800MHZ KIT (2X1GB), KVR
GFX: CLUB3D RADEON X1300 PRO 256MB 2XDVI SILENT PCI-E
Nätagg: ZALMAN NÄTDEL 460W APS SILENT
Tgb: LOGITECH ULTRA-FLAT
Mus: LOGITECH MX REVOLUTION
Dvd-brännare: NEC DVD±R/RW DOUBLE LAYER 18X AD-5170 BULK VIT

Har ett gammalt chassi liggandes, så den får bo i det tills vidare. Skärmen blir en Eizo S1910K.

Summa: 10385:-

Huruvida det är prisvärt eller inte är svårt att säga. Om man tittar på de olika komponenterna är ju enda sättet att leta efter varje enskild sak på prisjakt eller pricerunner..

Sett till användningsområde... det kan bara du svara på, vad ska den användas till (foto naturligtvis men inget mer?), vad har du idagsläget? O.s.v...

Efter min egen uppgradering till vista har jag gått och börja längta efter en quadcore! men det får vänta tills nästa generations 45nm cpuer dycker upp, förhoppningsvis tar programmen tillvara cpukraften bättre då också.

Vad gäller HDD, jag kör själv en Raptor disk som systemdisk och är nöjd med det - raslar lite mer men värt det. Hitachis deskstar diskar är inte heller så tokiga heller.

Jag skulle ha valt Seagate-hårddiskar av ES-serien som lagringsdiskar. De har fem års garanti och är gjorda för att kunna vara igång dygnet runt. Medeltid mellan fel är 1.200.000 timmar, jämfört med Samsungs 500.000 timmar.

Som andra redan föreslagit kan det vara idé att använda en egen mindre hårddisk för operativsystemet och program (t.ex. en disk på 80 eller 160GB) och andra diskar för lagring. Då minskar du slitaget på lagringsdiskarna.

GeForce 7600GT är bra om du vill spela lite på samma dator. Annars duger förstås ett Radeon X1300 eller GF 7300 till bilder. :)

J. Patric skrev:
Jag skulle ha valt Seagate-hårddiskar av ES-serien som lagringsdiskar. De har fem års garanti och är gjorda för att kunna vara igång dygnet runt. Medeltid mellan fel är 1.200.000 timmar, jämfört med Samsungs 500.000 timmar.

En av våra nya 500 GB ES diskar på jobbet tappade kontakten med omvärlden efter 2 timmar och 6 minuter drift så de siffrorna tar jag med en rejäl nypa salt.

diver1 skrev:
En av våra nya 500 GB ES diskar på jobbet tappade kontakten med omvärlden efter 2 timmar och 6 minuter drift så de siffrorna tar jag med en rejäl nypa salt.

Du kan hitta diskar med tillverkningsfel hos alla märken. Två timmars hållbarhet lär inte vara standard. ;-)

jolund skrev:
Huruvida det är prisvärt eller inte är svårt att säga. Om man tittar på de olika komponenterna är ju enda sättet att leta efter varje enskild sak på prisjakt eller pricerunner..

Sett till användningsområde... det kan bara du svara på, vad ska den användas till (foto naturligtvis men inget mer?), vad har du idagsläget? O.s.v...

Efter min egen uppgradering till vista har jag gått och börja längta efter en quadcore! men det får vänta tills nästa generations 45nm cpuer dycker upp, förhoppningsvis tar programmen tillvara cpukraften bättre då också.

Vad gäller HDD, jag kör själv en Raptor disk som systemdisk och är nöjd med det - raslar lite mer men värt det. Hitachis deskstar diskar är inte heller så tokiga heller.

Jo, det kanske är lite svårt att säga om det är prisvärt eller ej. Men man kan ju se på ett ungefär om det är överpris eller inte..

Den ska bara användas till fotobehandling. Har en annan dator som surf/htpc som även den ska bytas ut i ett senare skede. I dagsläget bildbehandlar jag på min surf/htpc som består av en AMD Athlon 1,2GHz, 256Mb minne, GeForce FX5200, sittandes på ett defekt Matsonic 8308E. (Vilket resulterar i hängningar några ggr/dag) Hemskt nog använder jag min 40" LCD som bildskärm också. Så jag är ju i desperat behov av en dator till bildbehandling.

Tittade på Raptor diskar, men jag tyckte att de var för stora. Hittade bara 74GB och 150GB. Jag skulle max ta en 36GB om jag skulle köpa en. Jag menar, det ska ju ändå bara vara systemdisk.

Så det får ligga på is ett tag, kan ju alltid uppgradera med en raptordisk senare.

MWPhoto skrev:
Jag har letat grafikkort ett tag nu för att kunna köra dubbla DVI.
Jag slutade leta här: Matrox Parhelia APVe
http://www.matrox.com/graphics/en/crepro/products/parhelia/apve.php

Ca 2500-2800kr. Vad jag förstår så är detta kort mycket mer anpassat till just bildbehandling och inte till speldatorer.
Synpunkter?
Förövrigt så kikade jag på precis samma Asus kort som du.

Nja.. kändes onödigt dyrt i dagsläget och jag är inte så förtjust i fläktar..

Tack för tipset ändå. Ska ha det i baktanke =)

J. Patric skrev:

Som andra redan föreslagit kan det vara idé att använda en egen mindre hårddisk för operativsystemet och program (t.ex. en disk på 80 eller 160GB) och andra diskar för lagring. Då minskar du slitaget på lagringsdiskarna.

GeForce 7600GT är bra om du vill spela lite på samma dator. Annars duger förstås ett Radeon X1300 eller GF 7300 till bilder. :)

Tack för tipset, ska kolla upp Seagatearna! Jo, visst är det bra att ha en dedikerad systemdisk, men det innebär dock extra utgifter, något som jag försöker undvika. Men jag ska kolla och se vad jag kan göra.

Som sagt så blir det en ren fotodator utan något annat syfte, så X1300 tror jag funkar kalas =)

Kolla på www.tomshardware.com eller nån annan sån sajt. De har precis överklockat c2d E6300 1,86ghz, den går att köra riktigt fort utan att det är några problem. Eftersom den stödjer 1066 mhz minne så är det ju givet att ta sånt minne.

HDD, jag skulle nog välja en Western Digital Caviar SE WD1600 AAJS, 160 GB SATA som är tyst och sval. Kolla hårddisktesten på

http://www.tomshardware.com/2007/01/16/2007-hdd-rundown/index.html

/n

Att överklocka och hålla på känns inte så aktuellt. Vill inte ge mig in på nåt som jag inte vet nåt om.

En PC är ostabil nog oklockad ;)

Ska kolla upp diskarna, tack för tipset!

Jag är inte heller så förtjust i att överklocka, men just för E6300 verkar marginalen för överklockning vara enorm. Antagligen går det att köra på 2,5 ghz utan nåt problem alls, förutsatt att den får rätt spänning. Men hur som, c2d är inte fel, oavsett frekvens.

Godsmack skrev:
Eller ska jag ta detta? =)

HDD: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 x2
RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Kortläsare: USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver
Mus: Logitech MX Revolution Cordless
Chassi ink 350W nätagg: In-Win C720 Midi Tower ATX Svart
Mobo: Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775
DVD-brännare: Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket 775
Grafikkort: XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX
Tgb: Logitech OEM UltraX Media Keyboard

Köp en mac så blir det bra..

Till alla er datorproffs, går också i yankarna att uppgradera eller byta till annat system. Me anlednig av det lästa jag nyligen en test av nya MS Vista. Det verkar ju vara bra på mycket och i synnerhet verkar det som att man helt tänkt om vad gäler minnsehantering och som default verkar det inte finnas någon växkligsfil som segar ner systemet. Kanske är det mer i likhet med MacOSX. Det som stog i denna test var att det mesta funkade bra MEN att när man hade 2gb så kunde det ta en bra tid att laddda upp en massa bilder i Photoshop tex, det gick söligare än på en maskin med XP och virtuellt minne. Då plockade man i en extra sticka RAM, 1GB extra och då förändrades allt och allt bara flöt på bättre.

Så till min fråga är då, normalt brukar man ju para två RAM med varandra för optimal prestanda, tex 2x1gb ram. MEN vav händer om jag adderar ytterligare en sticka ram? Hur påverkar det den generella prestanda? Innebär det att man inte längre kör i "dual channel" eller är det bara de två "parade" minnena som kör tvåkanaligt och det tredje inte. Någon som vet?

Sorry om det uppfattas som jag snor tråden lite, men jag vill ändå hävda att det tillför tråden något... och vår kumulerade kunskap här på FS...hoppas jag ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar