jolund skrev:
Huruvida det är prisvärt eller inte är svårt att säga. Om man tittar på de olika komponenterna är ju enda sättet att leta efter varje enskild sak på prisjakt eller pricerunner..
Sett till användningsområde... det kan bara du svara på, vad ska den användas till (foto naturligtvis men inget mer?), vad har du idagsläget? O.s.v...
Efter min egen uppgradering till vista har jag gått och börja längta efter en quadcore! men det får vänta tills nästa generations 45nm cpuer dycker upp, förhoppningsvis tar programmen tillvara cpukraften bättre då också.
Vad gäller HDD, jag kör själv en Raptor disk som systemdisk och är nöjd med det - raslar lite mer men värt det. Hitachis deskstar diskar är inte heller så tokiga heller.
Jo, det kanske är lite svårt att säga om det är prisvärt eller ej. Men man kan ju se på ett ungefär om det är överpris eller inte..
Den ska bara användas till fotobehandling. Har en annan dator som surf/htpc som även den ska bytas ut i ett senare skede. I dagsläget bildbehandlar jag på min surf/htpc som består av en AMD Athlon 1,2GHz, 256Mb minne, GeForce FX5200, sittandes på ett defekt Matsonic 8308E. (Vilket resulterar i hängningar några ggr/dag) Hemskt nog använder jag min 40" LCD som bildskärm också. Så jag är ju i desperat behov av en dator till bildbehandling.
Tittade på Raptor diskar, men jag tyckte att de var för stora. Hittade bara 74GB och 150GB. Jag skulle max ta en 36GB om jag skulle köpa en. Jag menar, det ska ju ändå bara vara systemdisk.
Så det får ligga på is ett tag, kan ju alltid uppgradera med en raptordisk senare.
MWPhoto skrev:
Jag har letat grafikkort ett tag nu för att kunna köra dubbla DVI.
Jag slutade leta här: Matrox Parhelia APVe
http://www.matrox.com/graphics/en/crepro/products/parhelia/apve.php
Ca 2500-2800kr. Vad jag förstår så är detta kort mycket mer anpassat till just bildbehandling och inte till speldatorer.
Synpunkter?
Förövrigt så kikade jag på precis samma Asus kort som du.
Nja.. kändes onödigt dyrt i dagsläget och jag är inte så förtjust i fläktar..
Tack för tipset ändå. Ska ha det i baktanke =)
J. Patric skrev:
Jag skulle ha valt Seagate-hårddiskar av ES-serien som lagringsdiskar. De har fem års garanti och är gjorda för att kunna vara igång dygnet runt. Medeltid mellan fel är 1.200.000 timmar, jämfört med Samsungs 500.000 timmar.
Som andra redan föreslagit kan det vara idé att använda en egen mindre hårddisk för operativsystemet och program (t.ex. en disk på 80 eller 160GB) och andra diskar för lagring. Då minskar du slitaget på lagringsdiskarna.
GeForce 7600GT är bra om du vill spela lite på samma dator. Annars duger förstås ett Radeon X1300 eller GF 7300 till bilder.
Tack för tipset, ska kolla upp Seagatearna! Jo, visst är det bra att ha en dedikerad systemdisk, men det innebär dock extra utgifter, något som jag försöker undvika. Men jag ska kolla och se vad jag kan göra.
Som sagt så blir det en ren fotodator utan något annat syfte, så X1300 tror jag funkar kalas =)