** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad tror ni om detta, är det bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan, jag sitter här med ca 1000 bilder som jag ska framkalla efter en långresa i Sydamerika denna sommaren.

Jag har fått lite tips om att jag kan spela inte ett macro, och köra samma saker på de flesta av mina bilder, som en standard redigering. Sedan finns det alltid de bilder osm man vill jobba ltie extra med.

Det jag undrar är om ni tror att detta skulle vara en lagom standard inställning:

Curves, RGB: en svag S-kurva (se hur svag på bilden..)

Unsharp mask: drog upp första reglaget till 100%, bör jag göra ngt mer? eller ska jag göra annorlunda?

Contrast, +5. Brightness gjorde jag inget med.

Vad tror ni om detta, kan ni ge mig några andra konkreta bra tips på ett "alltiallo" makro.

MVH
Måns

Bilagor

• rgb.jpg
    rgb.jpg
    31.1 KB · Visningar: 540
kolla på moderskeppet.se där finns det en video som går igenom exakt det du vill göra (lite annorlunda i slutet) den tycker jag var bra om det "bara" är semester bilder som man inte vill lägga ner så oändligt mycket tid på.. =)

monsfornander skrev:
Är detta ett bra alternativ att köra på mina bilder?

Eller skulle ni ha gjort på något annat sätt?

Tack, Måns

Går väl inte att ange något generellt, det skiljer från fall till fall.
Personligen skulle jag aldrig lägga på en och samma kurva osv. på en massa bilder.
Jag såg att det var 1000 bilder det gällde.
Det är ju iofs ganska mycket att gå igenom.
Är det 1000 bilder som verkligen ska redigeras och användas, eller?

/Thomas

hejsan, kanon ska ta och kolla in där. Det är såklart mest semesterbilder som du säger, sedan så finns det också de som jag vill jobba mer med och som jag ska lägga ner tid på. Men alla andra bilder som "bara" ska piffas till lite vill jag lösa relativt snabbt och enkelt.

Måns

hejsan, bilderna ska framkallas och in i ett album. Dock inte alla 1000, men många av de.

De bilderna som jag vill göra något extra med ska jag arbeta med såklart. Det jag syftade på var om man kunde göra någon generell redigering så att de flesta bilder kanske får ltie mer färg, kontrast etc.

hittade inte var på moderskeppet den videon fanns, har du en direktlänk till videon?

Måns

monsfornander skrev:

Unsharp mask: drog upp första reglaget till 100%, bör jag göra ngt mer? eller ska jag göra annorlunda?

Contrast, +5. Brightness gjorde jag inget med.

För det första, gör allt som justeringslager. Då kan du ändra din kurva för alla bilder som inte blivit bra. Den enda nackdelen med detta är att du inte kan spara filerna som jpeg, eftersom jpeg inte stöder lager.

För det andra, undvik Contrast/Brightness. Du har redan gjort en kurva som ökar kontrasten i bilden. Räcker den inte till, gör en tuffare kurva. Contrast/Brightness är ett uruselt redskap som du bör undvika totalt. Jag har hittills inte hittat en enda situation där det kommandot ger en bra funktion. En av de bästa funktionerna i CS2 är att man kan avaktivera de funktioner som man inte vill ha med, så äntligen slipper jag se detta kommando i Photoshop.

För det tredje, om du ska lägga en grundskärpa på bilden är radien en av de viktigaste inställningarna. Me den kamera som du har är en radie på 0,5-0,6 lagom, men då bör du ha en högre mängd, annars ser du inte något alls av skärpningen.

Stefan

Fabian Fogelberg skrev:
Jag skulle inte ha skärpt upp med 5,7 pix. (Beror på objektivet såklart.) Tycker att du ska köra 100%, 1,7 pixlar, 5. Testa makrot på några bilder innan du kör på alla bilder för att se hur det blir.

Tycker inte heller du ska använda 5,7 pixlars radie :)

Jag gör gärna två eller tre skärpningar, en skärpning för kameran och en skärpning när jag vet hur bilden ska användas. En bra grundskärpning för kameran ligger på en radie på 0,4-0,8 pixlar, detta beroende på kamerans upplösning. Hur hög mängd som jag använder beror på antialiasing-filtret. Men någonstans mellan 150-400 procent använder jag.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar