Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad tror ni detta beror på?
- Trådstartare Redhead
- Start datum
Magnus Göransson
Aktiv medlem
Hej! Upptäckte nu att min kameras skärm blivi konstig efter att ha legat lös i min axelväska ett tag. Kolla in bilden. Vad kan detta bero på och finns det något att göra åt det?
Vid först anblick så ser det ut som om du har kvar skyddsfilmen på skärmen.
ztenlund
Aktiv medlem
Vid först anblick så ser det ut som om du har kvar skyddsfilmen på skärmen.
Med tanke på att fenomenet inte verkar vara helt ovanligt på Sony så misstänker jag att så inte är fallet.
Redhead
Medlem
Med tanke på att fenomenet inte verkar vara helt ovanligt på Sony så misstänker jag att så inte är fallet.
Jag tyckte också att det såg ut som skyddsfilm men det verkar inte lossna något om man pillar i kanten direkt
Sonysege
Aktiv medlem
Hej! Upptäckte nu att min kameras skärm blivi konstig efter att ha legat lös i min axelväska ett tag. Kolla in bilden. Vad kan detta bero på och finns det något att göra åt det?
Så ser minskärm också ut och det finns absolut ingen skyddsfilm kvar. Sony A77II// Biffen
Redhead
Medlem
Skulle gissa på bortnött antireflexbehandling..
Ok så det är inget man kan åtgärda utan att byta ut hela skärmen då?
perstromgren
Aktiv medlem
Nu är jag ute och gissar, men skulle inte ett tätt extra lager kunna förbättra utseendet? Jag tänker klistrad plastfilm, dvs skämrskydd!
Funkar det inte så har du inte offrat mer än litet tid, om du har självhäftande genomskinlig plast åtkomligt.
Per.
Funkar det inte så har du inte offrat mer än litet tid, om du har självhäftande genomskinlig plast åtkomligt.
Per.
Dalcar
Aktiv medlem
perstromgren
Aktiv medlem
Se där! Det ÄR det verkligen ett skärmskydd som blivit bubbligt!
Per.
Per.
ztenlund
Aktiv medlem
Se där! Det ÄR det verkligen ett skärmskydd som blivit bubbligt!
Per.
Om man tycker att sådant som monteras på fabrik och är en del av kamerans konstruktion är ett skärmskydd, så visst. Jag tycker inte det, utan att det är uppenbart felkonstruerat skräp precis som när Nikon hade svårt att få gummit att sitta kvar på flera kameramodeller (drabbade iofs även vissa Canon, men inte lika mycket).
Sonysege
Aktiv medlem
Om man tycker att sådant som monteras på fabrik och är en del av kamerans konstruktion är ett skärmskydd, så visst. Jag tycker inte det, utan att det är uppenbart felkonstruerat skräp precis som när Nikon hade svårt att få gummit att sitta kvar på flera kameramodeller (drabbade iofs även vissa Canon, men inte lika mycket).
Det är inte skräp.
Jag tycker det är kanonbra att Sony levererar sina kameror med ett skärmskydd som är så diskret att man inte ser att det är just ett skyddslager.
Däremot vore det ju bra och praktiskt om det nämndes i bruksanvisningen att man kan byta ut skyddet. Finns säkert en massa Sonyägare som går omkring med liknande skärm som TS, och som inte har en aning om hur enkelt det är att åtgärda problemet.
Ett stort tack till Dalcar för länken
Med vänlig hälsning Biffen
martinot
Aktiv medlem
Det är inte skräp.
Jag tycker det är kanonbra att Sony levererar sina kameror med ett skärmskydd som är så diskret att man inte ser att det är just ett skyddslager.
Däremot vore det ju bra och praktiskt om det nämndes i bruksanvisningen att man kan byta ut skyddet. Finns säkert en massa Sonyägare som går omkring med liknande skärm som TS, och som inte har en aning om hur enkelt det är att åtgärda problemet.
Ett stort tack till Dalcar för länken
Med vänlig hälsning Biffen
Är det ett löst alternativt extraskydd, eller något som är fast monterat i fabrik?
Sonysege
Aktiv medlem
Det är fast monterat i fabrik antar jag. Har inte sett att det fanns en film över skärmen förren jag såg det på youtube. Sitter hårt och är omöjligt att upptäcka innan man vet att det finns där.Är det ett löst alternativt extraskydd, eller något som är fast monterat i fabrik?
Skyddsfilm finns att köpa men jag antar att den inte är samma som monteras från fabrik.
Biffen
foss
Ny medlem
Hej
Prova att polera med en vanlig fönsterwipe (typ våt servette). Tar några minuter.
Har gjort det med både min gamla A33 och nex3. Skärmarna blev som nya men utan
var det nu var som fanns innan, nån antireflex hinna kanske?
MVH Björn
martinot
Aktiv medlem
Det är fast monterat i fabrik antar jag. Har inte sett att det fanns en film över skärmen förren jag såg det på youtube. Sitter hårt och är omöjligt att upptäcka innan man vet att det finns där.
Skyddsfilm finns att köpa men jag antar att den inte är samma som monteras från fabrik.
Biffen
Ok. Då är det ju trist om det är vanligt förekommande problem med kvaliteten och hållbarheten på dessa.
lonian
Aktiv medlem
Ett enkelt sätt för Sony att hova in pengar på reparation gissar jag.
Sonysege
Aktiv medlem
Ett enkelt sätt för Sony att hova in pengar på reparation gissar jag.
Om man inte saknar både tummar och några fler fingrar kan man byta ut skyddet själv. Finns att köpa för ett par hundralappar.
Mvh Biffen