Annons

Vad tar ni för priser på bilder? Och hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

140784

Ny medlem
Ett stort hotellföretag har tagit mina bilder utan lov och visar dem i sin Lobby som reklam för sin Skybar. De är en stor kedja som finns över hela världen.

Hur gör jag nu då jag inte gett dem tillåtelse att visa mina foton?, Hur tar man betalt i efterhand? Vilken summa ska man kräva? Kan man sätta pris på antalet dagar då de visat mina foton?
Skickar man en faktura? (jag har inte något eget företag) Eller skickar man bara ett mail,

Vad tar ni för priser på era foton då företag vill använda dom i reklamsyfte?

Ett stort hotellföretag har tagit mina bilder utan lov och visar dem i sin Lobby som reklam för sin Skybar. De är en stor kedja som finns över hela världen.

Hur gör jag nu då jag inte gett dem tillåtelse att visa mina foton?, Hur tar man betalt i efterhand? Vilken summa ska man kräva? Kan man sätta pris på antalet dagar då de visat mina foton?
Skickar man en faktura? (jag har inte något eget företag) Eller skickar man bara ett mail,

Vad tar ni för priser på era foton då företag vill använda dom i reklamsyfte?

Hur kom de över bilderna? De bör ju ha fått tag i dem i rätt bra upplösning för att ha någon nytta av dem på det sätt som du beskriver. Kan det röra sig om ett missförstånd?

Jag jobbade där tidigare, jag fotade några drinkar för våran egen skull i baren, för vi skulle göra en "arbetsguide" med bilder till oss som jobbade i baren. Jag lämnade en cd med några av fotona till chefen, men förtydligade att jag inte ville att de skulle användas till något annat utan att jag skulle få någon form av ersättning. Sen fick jag ett mail där de frågade mig om de fick använda mina bilder för reklam, men även då sa jag nej inte utan att ja får ersättning. Men de struntade i det och hade tydligen redan börjat använda dem, INNAN de mailade mig och frågade om lov.

Jag jobbade där tidigare, jag fotade några drinkar för våran egen skull i baren, för vi skulle göra en "arbetsguide" med bilder till oss som jobbade i baren. Jag lämnade en cd med några av fotona till chefen, men förtydligade att jag inte ville att de skulle användas till något annat utan att jag skulle få någon form av ersättning. Sen fick jag ett mail där de frågade mig om de fick använda mina bilder för reklam, men även då sa jag nej inte utan att ja får ersättning. Men de struntade i det och hade tydligen redan börjat använda dem, INNAN de mailade mig och frågade om lov.

Ah, men då har du förhandlingsläge...

Den mjuka vägen (som kan öppna för fler uppdrag): skicka ett svar på deras brev med priser. Vad ska de göra? Överdriv lagom. Någon tusenlapp per bild kanske kan funka i det här läget. Normalt hade du kanske kunnat begära en femhundring per bild, men de har dåligt utgångsläge när de redan använt bilderna. Dokumentera användningen innan du skickar dina priser.

Den hårda vägen: Dunka på med allt vad du kan hitta på i pålägg för utebliven byline, otillåten användning i reklam, förändring av bilderna (om det gjorts), kränkning osv osv. Du får räkna med protester och att kanske anlita Kronofogden mfl för att få dina slantar. Samtidigt säger du förstås adjö till nya uppdrag.

Jag skiter egentligen till nya uppdrag hos dem då de känns som de lurat mig,
Men vilka priser är skäliga? Jag mailade bildombudsmannen, han tyckte ja skulle kräva ersättning för

1. skälig ersättning

2. utelämnat namn på fotograf

3. skadestånd.

Dock sa han inte några priser, Har ni några förslag?

Jag skiter egentligen till nya uppdrag hos dem då de känns som de lurat mig,
Men vilka priser är skäliga? Jag mailade bildombudsmannen, han tyckte ja skulle kräva ersättning för

1. skälig ersättning

2. utelämnat namn på fotograf

3. skadestånd.

Dock sa han inte några priser, Har ni några förslag?

Hur har de använt bilderna? Trycksaker? Inramade som hänger på ett hotell? Flera hotell?

De visas rullande på tv-skärmar runt om på hotellet. Tex i Lobbyn, vid receptionen och i hissar.¨
Endast på ett hotell som jag vet om.

Det här är bekant även för mig. Fick se några av mina bilder i en turistbroschyr, utan att ha givit tillstånd. Företaget fick låna en cd med bilder, efter en förfrågan från dem. Bilder skulle väljas ut för publicering på internet och i broschyrer. På cd-skivan hade jag skrivit att kopiering inte var tillåten, utan mitt tillstånd.

När jag hämtade skivan efter någon vecka, frågade jag om de ville ha några bilder. De skulle avvakta fick jag till svar. Det gick ett par månader innan jag såg flera av bilderna i en broschyr, men utan att jag blivit varse. Jag gick direkt på den hårda linjen och hotade med stämning, men vi enades om en skälig ersättning. Jag tog 3000 kr per bild. Hade inget företag, så de fick plussa på med arb.givaravgiften också.

Annars funderar jag på detsamma som du, hur mycket ska man egentligen ta betalt för en bild? Jag har kommit fram till att det blir enklast att erbjuda fri publicering och ta ett något högre pris. För hur ska man ha koll på var bilderna hamnar om man begränsar publiceringen? Himla svårt att kolla överallt, där de kan tänkas publiceras. Kan 750 kr per bild och fri publicering vara rimligt? Det var ju inget svar till dig, men kanske en riktlinje.

De visas rullande på tv-skärmar runt om på hotellet. Tex i Lobbyn, vid receptionen och i hissar.¨
Endast på ett hotell som jag vet om.

Hmm... jag skulle fakturera 2000 spänn per bild och se vad som händer. Har du inget företag kan du fakturera genom frilansfinans.se t ex, eller så får hotellet helt enkelt fixa det, det är inga problem för dem (dvs de får dra preliminärskatt på beloppet).

Tog du fotona på din arbetstid? Om du var anställd när du tog bilderna är det då säkert att du "äger" dem? Bäst vore väl att komma överens med din fd arbetsgivare, normalt brukar sådant fungera om man haft en hygglig relation.

Innan man går på hårt så skall man ha koll på vem som äger resultatet av arbetet, dvs bilderna. Om man är anställd så äger normalt arbetsgivaren resultatet av arbetet och ersättningen den anställde får är lön. Om ingen anställning är med i bilden äger upphovsmannen resultatet klart och tydligt.

Oavsett så bör man kolla upp vad som avtalats, om det så bara är muntligt, innan man går vidare.

Ref SFF, Tio frågor om lag och rätt
"Vilka rättigheter har en anställd fotograf till fotografier som tas i anställningen?"

Senast ändrad:
Innan man går på hårt så skall man ha koll på vem som äger resultatet av arbetet, dvs bilderna. Om man är anställd så äger normalt arbetsgivaren resultatet av arbetet och ersättningen den anställde får är lön. Om ingen anställning är med i bilden äger upphovsmannen resultatet klart och tydligt.

Oavsett så bör man kolla upp vad som avtalats, om det så bara är muntligt, innan man går vidare.

Ref SFF, Tio frågor om lag och rätt
"Vilka rättigheter har en anställd fotograf till fotografier som tas i anställningen?"

Det förutsätter att fotografering ingick i arbetsuppgifterna. Den springande punkten är alltså inte om det förelåg en anställning eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar