Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad tar jag ut i timlön?
- Trådstartare aswe
- Start datum
Du ringer skatteupplysningen på Skatteverket. Dom är skyldiga att svara.
pellepiano
Aktiv medlem
Två dagar i månaden är väl ca 16 timmar, a 500 kr, det blir 8000 kronor det. Det är rätt långt ifrån 35000:- Du lär behöva fakturera lite över 100 000:- i månaden för att få behålla 35000:- efter skatt och sociala och så.
Så det blir väl 7000:- i timmen eller så =)
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
...
Coolt - jag vill bli fotograf!
Petter ...
aswe
Aktiv medlem
Två dagar i månaden är väl ca 16 timmar, a 500 kr, det blir 8000 kronor det. Det är rätt långt ifrån 35000:- Du lär behöva fakturera lite över 100 000:- i månaden för att få behålla 35000:- efter skatt och sociala och så.
Före skatt skulle det vara
aswe
Aktiv medlem
Låter bra. Är som sagt rädd att missa något som jag borde tänka på att lägga undan för.
Sahlen
Aktiv medlem
Vad menar du med "skyldiga att svara"? De upplysningar som ges av SU är inte bindande, de kan inte ge råd då de inte är konsulter, de svarar inte på tveksamma skatteplaneringsupplägg och de är mycket allmänna i sina svar.
Iamericaphotographer
Medlem
Hej Andreas,
Kort sagt, om du fakturerar 500:-/timme och kan jobba 160 timmar varje månad så kommer du att få dina 35.000, det är jag rätt säker på.
Det är inte utan att man blir lite nyfiken på vilket din kund är, jag fakturerar 360:- i timmen när jag håller på med event produktioner och tro mig, jag får slita som ett djur för dom pengarna...
Du skriver att du ska dra av för kamera, vad innebär det..? Oftast är det ju så att om du gör fotouppdrag så köper kunden din bild, om du behöver uppgradera din fotoutrustning så gör du det med dom pengarna som du har fakturerat kunden, och sänker alltså din vinst på det sättet, vilket i sin tur innebär att du betalar mindre skatt men också att din lön sjunker...
Det är lite vaga parametrar för att kunna ge ett bra svar helt enkelt...
Kort sagt, om du fakturerar 500:-/timme och kan jobba 160 timmar varje månad så kommer du att få dina 35.000, det är jag rätt säker på.
Det är inte utan att man blir lite nyfiken på vilket din kund är, jag fakturerar 360:- i timmen när jag håller på med event produktioner och tro mig, jag får slita som ett djur för dom pengarna...
Du skriver att du ska dra av för kamera, vad innebär det..? Oftast är det ju så att om du gör fotouppdrag så köper kunden din bild, om du behöver uppgradera din fotoutrustning så gör du det med dom pengarna som du har fakturerat kunden, och sänker alltså din vinst på det sättet, vilket i sin tur innebär att du betalar mindre skatt men också att din lön sjunker...
AFJ
Aktiv medlem
Hur räknar jag ut timlönen om jag vill ha ut 35000,- i månadslön efter skatt då jag skall fakturera ett företag.
Kommer arbeta ungefär två dagar i månaden åt ett företag och behöver dra av för skatt, kamera mm. Vad glömmer jag? Skulle det gå med 500,-/timme?
Om du lyckas jobba bara 2 två dagar och kan plocka ut 35.000:- efter skatt så är du i alla fall en välbetald fotograf!
Allvarligt talat, jag förstår faktiskt inte din fråga. Vad är det du vill veta?
Vad menar du med "skyldiga att svara"? De upplysningar som ges av SU är inte bindande, de kan inte ge råd då de inte är konsulter, de svarar inte på tveksamma skatteplaneringsupplägg och de är mycket allmänna i sina svar.
Det är en myndighet. De är skyldiga att svara när det ringer. Så man kan vara bekväm ibland och fråga dem. Den aktuella frågan lär de ju ha koll på. Sen kan de naturligtvis inte ge besked om allt. Att hjälpa till med skatteplanering finns det väl en del dyra konsulter som så gärna hjälper till med.
Sahlen
Aktiv medlem
Det är en myndighet. De är skyldiga att svara när det ringer. Så man kan vara bekväm ibland och fråga dem. Den aktuella frågan lär de ju ha koll på. Sen kan de naturligtvis inte ge besked om allt. Att hjälpa till med skatteplanering finns det väl en del dyra konsulter som så gärna hjälper till med.
Då förstår jag dig.
Jag fick uppfattningen att du menade att de var tvungna att ge ett korrekt/bindande svar på alla möjliga frågor. =)
aswe
Aktiv medlem
Skall försöka vara lite tydligare. Jag vill ha en timlön som motsvarar 35000,- på en heltid, dvs 160 timmar. Alltså jobbar jag bara en dag i månaden så kommer jag ha väldigt lite i lön men får jag ihop heltid så har jag 35000,- före skatt. (Det handlar dock bara om 1-2dagar per månad)
Avdrag för kameran samt övrig utrustning måste väl ingå i beräkningen för timlönen, dvs min utrustning är värd ett visst belopp och beräknas hålla ett par år. Kostnaden måste jag väl dela upp på timmarna jag fakturerar.
Nä det blev inte klarare. Tror jag är för trött eller så kan jag inte förklara bara.
Avdrag för kameran samt övrig utrustning måste väl ingå i beräkningen för timlönen, dvs min utrustning är värd ett visst belopp och beräknas hålla ett par år. Kostnaden måste jag väl dela upp på timmarna jag fakturerar.
Nä det blev inte klarare. Tror jag är för trött eller så kan jag inte förklara bara.
Hej Andreas,
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Tipset ovan om att lönen är ungefär hälften och skatten/avgifter hälften, är grov men hyfsat korrekt. Okej då gör vi ett snabbt räkneexempel.
Bruttolön 35 000 kr (ca 22-25 tusen efter att löneskatten är avdragen)
Skatt mm 35 000 kr
Övrigt 10 000 kr (mobiltelefon, kamera, dator, mjukvaror, bilersättning, lokalhyra mm)
Summa att fakturera per månad 80 000 kr (plus moms!)
Normal arbetstid per månad 170 tim
Debitera per timme = ca 500 kr (plus moms!)
Väldigt grovt räknat, men dock ;-)
Skatt mm 35 000 kr
Övrigt 10 000 kr (mobiltelefon, kamera, dator, mjukvaror, bilersättning, lokalhyra mm)
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Tipset ovan om att lönen är ungefär hälften och skatten/avgifter hälften, är grov men hyfsat korrekt. Okej då gör vi ett snabbt räkneexempel.
Skatt mm 35 000 kr
Ursprungsfrågan var ställd som 35 000 i nettolön om jag förstod rätt.
För att få ut 35 000 netto i lön behöver man få ut närmare 60 000 i brutto.
Med motsvarande uträkning hamnar vi då på.
60 000 bruttolön
+ 60 000 skatt och avgifter
+ 10 000 i utrustning
=130 000/månad (plus moms)
170 timmar/månad
= 765 kr/timme + moms
eller hur?
Petter ...
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Ursprungsfrågan var ställd som 35 000 i nettolön om jag förstod rätt
Nja, inte riktigt. Kollar du inlägget strax före mitt så har Andreas förtydligat vad som menades, vilket var "35000,- före skatt".
BeriJan
Aktiv medlem
Här finns lite verktyg för beräkningar,
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut
aswe
Aktiv medlem
Här finns lite verktyg för beräkningar,
Vad bra, det var det jag menade. Borde hjälpa mig. Summan var igentligen inte så viktig.
Ber om ursäkt för att jag inte kunde göra mig mer förstådd. Tack för svaren
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Matte_J
Aktiv medlem
Skall försöka vara lite tydligare. Jag vill ha en timlön som motsvarar 35000,- på en heltid, dvs 160 timmar.
Heltid är inte 160 timmar i månaden per någon definition. Om du räknar årsarbetstid för en heltid och dividerar med antalet månader blir resultatet 150,1 timmar för 2010 (227 arbetsdagar). Då har man räknat bort helger, helgdagar och semester. Struntar man att räkna med helgdagar och semester blir summan ändå inte 160, eftersom en månad inte är fyra veckor / 28 dagar, utan i snitt 30,4 dagar. I så fall blir månadsarbetstiden i snitt 172 timmar.