Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad tål kolfiberstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
Hejsan,
sökt utan svar,
bör man undvika vatten/saltvatten med ett kolfiberstativ?
alltså inte regn utan man står med hela stativet i vattnet.
tack på förhand,

//jonas
 
Beror väl på om det är ett rent kolfiberstativ eller någon form av legering. Kolfiber i sig är mkt starkt i förhållande till sin vikt så länge kraften arbetar i fiberriktningen men minsta lilla skrapmärke kan fungera som en brottanvisning om kraften ansätts vinkelrätt mot fibrerna. Kolfiber är heller inte särskilt slagtåligt därför anvönds kolfiber oftast tillsammans med aramidfiber eller i legeringar med lätta metaller.Att saltvatten skulle påverka har jag svårt att tro då kol inte är en metall som kan erodera.Finns ju fartygsskrov som är gjorda i kolfiberlegeringar
 
Tror inte kolfibern eller plasten tar skada av saltvatten. Men beslag i metall, som fötter, skruvar hylsor mm etc osv kan kanse ta skada.
 
Med tanke på att i princip alla fiskespön idag är byggda med legeringar av kolfiber så tror jag nog inte det är något problem. Det är nog mer som någon annan sa, allt annat på stativet som kan ta stryk. Själv har jag ett enbensstativ i kolfiber, och det har iaf fått stå ut med ett och annat utan att bli ledset.
 
okej tack för svaren.
man får väl hålla sig till sötvatten då antar jag, för skruvarnas skull. någon som vet om gitzo´s dyrare stativ är vattentäta?

//jonas
 
Men vad då, det är ju bara att spola av i sötvatten och torka när man kommer hem efter saltvattenbesök, dessutom brukar det vara rostfria skruvar och muttrar i de lite bättre stativen
 
Du kan ju använda dej av samma teknik som man gör med UV-hus och annan dykutrustning, lägg i sötvatten ett tag så löses saltet upp, spola sedan av och låt torka. Klart!

//Fredr
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.