ANNONS
Annons

Vad tänka på vid köp av beg analog EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Fencer

Medlem
Hej!
Vad kan vara bra och helt nödvändigt att beakta
vid köp av en EOS3?

Vad bör man kontrollera innan köpet avslutas?
(Vad är lätt att kontrollera?)

Hur mycket kan en lätt använd, EOS-3, vara värd?

Tacksam för synpunkter och ideer!

mvh Jens

Eftersom en EOS3 har riktigt hög kvalitet är en lätt använd sådan att betrakta som ny, i princip. Se upp med slagmärken kanske så den inte blivit tappad i marken.
De kostar runt 5-6000 på begmarknaden, så det är vad de är värda.

En kort fråga...

Är en Canon EOS 1 (analog) ett bra köp? Och i så fall varför?

Kan tillägga att jag kör bara digitalt idag(30D), men vill utveckla mig genom att köpa ett analogt system.

Ablo skrev:
En kort fråga...

Är en Canon EOS 1 (analog) ett bra köp? Och i så fall varför?

Kan tillägga att jag kör bara digitalt idag(30D), men vill utveckla mig genom att köpa ett analogt system.

Jag har aldrig jobbat med Canon men jag ger en kommentar ändå eftersom jag fotograferar med Nikons motsvarighet, Nikon F4. Båda kamerorna kom ut för snart 20 år sedan och har blivit omkörda vad gäller den inneboende tekniken av nyare kameror. Dock tror jag det är något särskilt med dessa "top of the line" kameror oavsett hur gamla de är. De är oftast konstruerade utifrån en kompromisslös hållning och med den vid tiden senaste teknologin och det märks när man håller i dem och fotograferar med dem.
Så min slutsats är att om man tycker sig ha råd så ska man leta efter en nyare version (EOS 1N, EOS 1V). Har man inte råd så kommer man säkerligen bli jättenöjd med en EOS 1. Det som har utvecklats är väl främst hastigheten på autofocus. Ljusmätningen har väl också förbättrats men jag tror skillnaden i realiteten är liten, man måste fortfarande lära sig hur kameran tänker.

Om du inte känner något behov av att ha en proffskamera så klarar man ju sig lika bra med en enklare kamera (t.ex eos 5, eos 50, eos 30, eos 300), största inverkan på bilden har ju ändå objektiven.

Senast ändrad:
Tack för kommentaren.. det var nyttigt att höra.. ;o)

Så vad är ett vettigt pris för en EOS 1 ?

/Johan

Ablo skrev:
Tack för kommentaren.. det var nyttigt att höra.. ;o)

Så vad är ett vettigt pris för en EOS 1 ?

/Johan

Jag vill bara påpeka att jag inte har någon erfarenhet av kamerorna i sig, mer än vad jag läst mig till.

En EOS 1 borde väl ligga kring 2000-3000, EOS 1N 3000-5000 och EOS 1V 5000-8000. Hade det varit för fem år sedan hade du kunnat lägga på åtminstone 5000 på priset, så du får oavsett väldigt mycket kamera för pengarna. Sedan hänger det ju på skicket också, det man vill få tag på är väl en lagom använd kamera (ej proffskörd, ej aldrig använd). Har den legat ett längre tag kan det finnas risk för att något kan krångla, bara så att man är medveten om det.
Slutaren ska väl hålla upp till ungefär 150000 exponeringar, något som man med analogkamera bara uppnår om man är pressfotograf.

Det är billigt som tusan med analoga kameror,jag köpte en 1V HS som gått 5 rullar film för 5000:-

På Fuji-affären på Kungsgatan här i Göteborg sa dom att dom nyligen hade sålt en EOS 1N i fint skick för 1900 kronor, så man ska nog inte räkna med att få allt för mycket för analoga systemkameror idag...

Linmajon skrev:
Eftersom en EOS3 har riktigt hög kvalitet är en lätt använd sådan att betrakta som ny, i princip. Se upp med slagmärken kanske så den inte blivit tappad i marken.
finns en på annonserna här för 2500 kr... jag har dock inte sett skicket på den.. skulle jag få 6000kr för min 3a som är i nyskick så skulle jag nog sälja den genast ..:eek:)

jag tror dom är billigare... 3000 och nedåt.. dock någon tusing tillm omde är med booster till.

Slowfinger skrev:
På Fuji-affären på Kungsgatan här i Göteborg sa dom att dom nyligen hade sålt en EOS 1N i fint skick för 1900 kronor, så man ska nog inte räkna med att få allt för mycket för analoga systemkameror idag...

Otroligt!

Jag hakar på här lite grann, det var ju ett tag sen det skrevs i tråden.

Skall köpa en EOS 1 idag om allt går som det ska å om den är i bra skick.

Tänkte betala 1500 kr med booster är det ett bra pris?

Kan man kolla om ridå slutare å alt fungerar på ngt bra sätt? Om alla delar ser ut att röra sig kan det bli så ialafall att det blir ngt knasigt med bilden ändå (pga kameran)?

Linmajon skrev:

Max 2000kr för en begagnad EOS 3 hus annars gör man en riktig dålig affär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar