Annons

Vad tänka på/prova innan köp av beg 1dmk3?

Produkter
(logga in för att koppla)

emool

Medlem
Hej jag går i tankarna att köpa en beg 1dmark3, är det något särskilt jag ska tänka på eller prova innan man köper den? Har läst att dom kan ha auto fokus fel men är det något mer man borde veta?

Jag tänkte ta med mig en egen glugg och prova ett par bilder, vid ev köp.
 
Hej, gjorde samma sak som du för ett år sedan och så länge som alla garantireparationer är gjorda och dokumentation är OK så är det inga problem, kameran är mycket välbyggd. Presskörd kan man ju alltid skippa...

Jag utgår från att "normal" kameraöversyn vid begagnatköp kommer göras av dig när du testar...

Otroligt bra kamera som jag kommer ha i många år.
Nu när jag plockar upp andra kameror, spelar ingen roll vilken det är - Nikon D3 inkluderad, så finns det INGEN kamera som slår den ergonomiskt. Helt underbar i handen och lättinställd när du står i ett fotoläge och behöver agera snabbt.

Lycka till.
/Daniel
 
Hej, gjorde samma sak som du för ett år sedan och så länge som alla garantireparationer är gjorda och dokumentation är OK så är det inga problem, kameran är mycket välbyggd. Presskörd kan man ju alltid skippa...

Jag utgår från att "normal" kameraöversyn vid begagnatköp kommer göras av dig när du testar...

Otroligt bra kamera som jag kommer ha i många år.
Nu när jag plockar upp andra kameror, spelar ingen roll vilken det är - Nikon D3 inkluderad, så finns det INGEN kamera som slår den ergonomiskt. Helt underbar i handen och lättinställd när du står i ett fotoläge och behöver agera snabbt.

Lycka till.
/Daniel


Kan du precisera vad du skulle gjort vid en "normal kamera översyn"? Det jag skulle göra vid en sådan är: kolla så fokusen är ok, känna klämma på alla reglage, kolla alla luckor så dom går igen korrekt samt kolla yttre skick
 
Kan du precisera vad du skulle gjort vid en "normal kamera översyn"? Det jag skulle göra vid en sådan är: kolla så fokusen är ok, känna klämma på alla reglage, kolla alla luckor så dom går igen korrekt samt kolla yttre skick

Javisst,
Det du beskriver är det jag menar men utöver detta:
Har du möjlighet så ta med en dator och kolla bilderna du tagit och om det ser ok ut.

kolla hastigheten vid sekvenstagning så det inte känns helt galet. 10bilder /sek är ju vid optimala minneskort dock skall kameran kännas responsiv och riktigt snabb.

Ta bilder med liten bländare (f/20 och uppåt t.ex) för att se om det är skit på sensorn. Det är ett prutläge i såfall.

Man kan ju testa så bägge kortläsarna funkar och även kolla så knapparna funkar i vinkelgreppet.

Kan personen styrka antalet exponeringar så är det bra. Vissa exemplar av mkIII har ju gått väldigt hårt. Jag bor i GBG så jag lade in ett krav i kontraktet att om inte antalet exponeringar stämmer ungefär så skall affären gå tillbaka. Efter det åkte jag till Canon RCC i Mölndal och bad dem läsa ut antalet exponeringar...


MVH
Daniel
 
...kolla hastigheten vid sekvenstagning så det inte känns helt galet. 10bilder /sek är ju vid optimala minneskort dock skall kameran kännas responsiv och riktigt snabb.

Hastigheten ska alltid vara 10bilder / sek, bilderna skickas först till kamerans interna buffer. Nere i sökarens högra hörn ser du hur många bilder den rymmer (30 RAW till ISO 500, sen sjunker den). Ett dåligt minneskort gör att det går långsamt att tömma bufferten och därmed att ta fler bilder.

Om inte du får rätt hastighet kontrollera så att inte den interna brusreduceringen är påslagen, den sänker prestandan. Även hur AF är inställd påverkar hastigheten, du kan bestämma om fokus eller hastighet ska ha prioritet. Du kan även sänka hastigheten i kameran, High kan stå mellan 2-10 bilder / sek och Low 1-9
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.