Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad står 300d 40d etc för?

Produkter
(logga in för att koppla)

rebevva

Medlem
För det första - snälla dumförklara mig inte.
Har ställt en liknande fråga men fick inget svar, blev endast dumförklarad.
Blir ju aldrig bättre om man aldrig får veta, eller hur?

Har hört att ju lägre siffran är, desto bättre är kameran. Då undrar jag om detta alltid stämmer?

Själv har jag en Canon eos 300d som är flera år gammal men en bekant har en 500d som jag tycker är bättre på alla sätt och vis - blir större bilder, snyggare ljus, större display, fler enkla finesser, inte lika seg.

Men eftersom att detta endast är sett ur en okunnigs vinkel kanske jag har helt fel.
Så det jag undrar är, vad står siffrorna för och vad är bättre med låga nummer?
 
Hehe :)

Jag ska försöka svara så gott det går, men du får säkert bättre svar strax i tråden.

Det är ju modellnummer i olika serier, vissa har tre nummer (XXX) som går från lågt till högt värde, andra har två nummer (XX) där de också går från lågt till högt värde och sist men inte minst så har du de som har endast ett nummer (X) och går från lågt till ingenstans eller ett annat väldigt lågt nummer. När det gäller Canon's kameror så är instegsmodellerna oftast identifierbara genom att de använder tre (XXX) siffror före D i slutet på namnet. Mellanklassen semi-pro har två (XX) före D kommer och proffsklassen har endast ett (X) innan D.

Men bara för att jävlas ännu mer så finns det mellanklass modeller med endast en siffra osv.

Priset på produkten hänger oftast också ihop med hur många siffror du har, ju färre siffror desto högre pris. Konstigt eller hur.. :)

/ Magnus
 
För att krångla till det finns det en serie med fyrasiffriga modellnummer också: 1000D och 1100D. Men principen gäller där också. Ju fler siffror, desto enklare kamera. Ju högre tal, desto nyare modell (förutom bland de ensiffriga, förstås).

När det gäller Rebeccas uppfattning om skillnader mellan 300D och 500D så är det alldeles korrekt. 500D är en kamera som är modernare och bättre på alla sätt.

300D var egentligen den första riktiga digitala systemkameran för amatörer och presenterades 2003. Efter den kom 350D, 400D, 450D och sedan 500D för två år sedan. Efter den har Canon också kommit med 550D och 600D.
 
Senast ändrad:
Helt enkelt är det olika serier, eller som man säga olika nivåer.

Ju flersiffror desto mer konsumentinriktad och ju lägre desto mer proffsinriktad.
Ju högre siffra i samma serie desto nyare modell, utom 5, 1 och ev 7-serierna.

De med 4 siffor är alltsa billigast
de med 3 siffror kommer sen.
De med 2 siffror är mer för halvproffs
och de me 1-siffra halvproffs till proffs.
 
Okej tack så mycket :)

Vet inte riktigt om jag har fattat. Men så antalet siffror anger hur bra kameran är, och en siffra är bäst?
Men det jag inte riktigt förstod var om tex. 20D är bäst eller om 70D är bäst. För när de har lika många siffror, är det då den högsta siffran som är bäst eller den lägsta?

Känner mig inte så smart...
 
Helt enkelt är det olika serier, eller som man säga olika nivåer.

Ju flersiffror desto mer konsumentinriktad och ju lägre desto mer proffsinriktad.
Ju högre siffra i samma serie desto nyare modell, utom 5, 1 och ev 7-serierna.

De med 4 siffor är alltsa billigast
de med 3 siffror kommer sen.
De med 2 siffror är mer för halvproffs
och de me 1-siffra halvproffs till proffs.

Oj sorry, hann inte se att du skrivit.
Men tack, då förstår jag ! :)
 
Men det jag inte riktigt förstod var om tex. 20D är bäst eller om 70D är bäst. För när de har lika många siffror, är det då den högsta siffran som är bäst eller den lägsta?
Vilken som är "bäst" kan folk nog ha olika uppfattningar om. Men högre tal är alltså nyare modell. Efter 20D kom 30D, sedan 40D osv. Den senaste i den serien heter 60D, men jag tror nog det finns folk som tycker att föregångaren 50D är bättre än 60D på vissa sätt...

PS Tur att det är Canon du frågar om. Att reda ut beteckningarna på Nikons kameror är ännu mer komplicerat! ;-)
 
för att göra det ännu krångligare så har det ju nu även kommit fyrsiffriga modeller till canon.
Men det är som Max säger enbart modellnummer, canons nummer följer en ganska logisk skala; Tusental är första instegsmodellen. dvs mest sparskrapad, enklast etc. sen kommer hundratalen alltså 400D eller 500D som är lite mer, lite dyrare och lite bättre? ja det skulle jag påstå, men samtidigt så är nog en 1000D bättre än en 300D eftersom 300D kom för närmare 8 år sen och så är det på alla modellerna. men för nyare kameror så kan du ju enkelt tänka XXXXD är billig men XXXD är bättre.
sen kommer ju mellanklasserna semiproffs klassen på tiotalen. där började 10D som släptes för 9 år sen och sedan har de modellerna utvecklats till 60D som finns idag.
Det är nu det blir lite krångligare men fortfarande logiskt. 7D är bättre än 60D de tillhör båda fortfarande mellanklassen även om 7D ligger i överskiktet. 5D räknas väl också till semiproffsklassen men det är en fullformatskamera (mer om sensorstorlek http://sv.wikipedia.org/wiki/Sensorstorlek).
sen kommer då proffsklassen där 1D finns. 1D modellen har i sina uppgraderingar kallats mark 1,2,3, osv eller 1Ds där s'et står för att det är fullformat.
Så det både stämmer och inte stämmer att högre siffra är sämre. fler siffror i modellnummret är sämre klass kan man säga.
OBS!!! att detta bara gäller för canons modeller, nikons modeller följer inte alls detta ex.
översikt över canons modeller : http://sv.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_300D
 
Vilken som är "bäst" kan folk nog ha olika uppfattningar om. Men högre tal är alltså nyare modell. Efter 20D kom 30D, sedan 40D osv. Den senaste i den serien heter 60D, men jag tror nog det finns folk som tycker att föregångaren 50D är bättre än 60D på vissa sätt...

PS Tur att det är Canon du frågar om. Att reda ut beteckningarna på Nikons kameror är ännu mer komplicerat! ;-)

Okej tack!
Känns som jag har lite koll nu iallafall :)
 
För det första - snälla dumförklara mig inte.
Har ställt en liknande fråga men fick inget svar, blev endast dumförklarad.
Blir ju aldrig bättre om man aldrig får veta, eller hur?

Har hört att ju lägre siffran är, desto bättre är kameran. Då undrar jag om detta alltid stämmer?

Själv har jag en Canon eos 300d som är flera år gammal men en bekant har en 500d som jag tycker är bättre på alla sätt och vis - blir större bilder, snyggare ljus, större display, fler enkla finesser, inte lika seg.

Men eftersom att detta endast är sett ur en okunnigs vinkel kanske jag har helt fel.
Så det jag undrar är, vad står siffrorna för och vad är bättre med låga nummer?

Intressant fråga, och ännu ett bevis på något som är lätt att förstå när man väl förstått det, men hart när omöjligt att förstå innan man fått en förklaring. :)
 
Sen så får man ju inte glömma bort det sekundära nummret i produktnamet som exempelvis 5D Mark II där 'Mark II' signalerar att kameran är en uppdaterad modell av den första 5D. Även Nikon kör med ett liknande namnsystem.

/Magnus
 
Sen så får man ju inte glömma bort det sekundära nummret i produktnamet som exempelvis 5D Mark II där 'Mark II' signalerar att kameran är en uppdaterad modell av den första 5D. Även Nikon kör med ett liknande namnsystem.

/Magnus

Visst blir det förvirrande om man ser alla kameror under en tioårsperiod t ex. När Nikon slår i taket och ska ersätta D9, vad gör de då när D9S och D9X är passerade???
Att gå över på D10 skulle ju innebära att man taggar ner förväntningarna ett snäpp.

Vad gör Volvo när de ska släppa en större SUV än XC90?? Tvåsiffriga kombinationer med en nia som första lär få Saab att gå i taket(kanske det enda sättet för övrigt). Audi har sedan länge mönsterskyddat "100".

Nikon D9 1/2??? Volvo XC90 PQXVVS???
 
jag håller med om raden av beskrivningar ovan. Men jag vill föra in ett annat ord för att skilja på fyrsiffrigt, tresiffrigt osv. Man borde prata om olika segment. Fyrsiffrigt är ett rent instegssegment. Tresiffrigt är både insteg och för lite gladare amatörer. Tvåsiffrigt är för entusiaster. Ensiffrigt sträcker sig från entusiast till proffs.
Inom varje segment finns sedan olika modeller som betecknas med siffrorna. Ex 450D, 500D, 550D.

Petter ...
 
Visst blir det förvirrande om man ser alla kameror under en tioårsperiod t ex. När Nikon slår i taket och ska ersätta D9, vad gör de då när D9S och D9X är passerade???
Att gå över på D10 skulle ju innebära att man taggar ner förväntningarna ett snäpp.

Vad gör Volvo när de ska släppa en större SUV än XC90?? Tvåsiffriga kombinationer med en nia som första lär få Saab att gå i taket(kanske det enda sättet för övrigt). Audi har sedan länge mönsterskyddat "100".
Ang Nikon: De har ju just lagt ner den tvåsiffriga serien (D80, D90 osv) -- och på så sätt alltså gjort den beteckningen tillgänglig för en annan kameraserie så småningom. Det är alltså inte otänkbart att Nikons proffshus om något decennium heter D10 osv.

Ang Volvo: Siffran i Volvomodellernas namn anger bilens längd (antal cm över 4 meter, avrundat). Volvo byter inte beteckning bara för att man byter modell; det finns t ex tre helt olika bilar (av olika generationer) som heter V70.

Skulle Volvo tillverka en ännu längre bil (vilket inte känns så troligt) kommer den sannolikt att heta t ex V100 eller XC100 (beroende på vilken typ det är).
 
Matematikkunnandet på Volvos marknadsavdelning har i långa tider varit begränsat. Motorer på 2435 cm³ kallas för 2,5, de på 2,9 liter för 3,0 osv.
Nu har jag köpt en Volvo som är 484 cm lång. Logiskt nog heter den då förstås 70, inte 80.

Canons 10D företräddes av modellerna D30 och D60, som dels inte alls passade in i deras modellnummer för kameror för film, dels bidrog till förvirring gentemot Nikons kameror. Däremot var beteckningarna då i alla fall logiska, för de stod för Digital med tre resp. sex megapixlar.
 
Matematikkunnandet på Volvos marknadsavdelning har i långa tider varit begränsat. Motorer på 2435 cm³ kallas för 2,5, de på 2,9 liter för 3,0 osv.
Nu har jag köpt en Volvo som är 484 cm lång. Logiskt nog heter den då förstås 70, inte 80.

Det är snarare variabelt eftersom motorn på 2435 cm3 hetat både 2,4 och 2,5. :)
 
Matematikkunnandet på Volvos marknadsavdelning har i långa tider varit begränsat. Motorer på 2435 cm³ kallas för 2,5, de på 2,9 liter för 3,0 osv.
Nu har jag köpt en Volvo som är 484 cm lång. Logiskt nog heter den då förstås 70, inte 80.
Som sagt: "Volvo byter inte beteckning bara för att man byter modell". Den första V70 var 472 cm lång och fick därför sitt namn. Att den aktuella modellen i samma serie är nån decimeter längre anser Volvo uppenbarligen inte är tillräckligt skäl för att byta namn på bolagets bästsäljande (?) bil. Vilket ju är föga förvånande.

Angående motorstorlekar och modellbeteckningar så är det lite intressant att t ex en BMW 318i har en motor på 1,995 liter (inte 1,8 som namnet antyder).

Edit: Förresten, i vilken bilmodell har Volvo kallat motorn på 2435 cm³ för "2,5"? De enda bilar med 2,5 i namnet som jag kommer på är de som har turbomotorn på 2521 cm³.
 
Senast ändrad:
V70 var också den allra första modellen från volvo som inte bytte namn just när de bytte modell. Tidigare hade de alttid gjort det.
Vilket visar att det finns inte en policy så grundmurad att den inte går att ändra på.

Det var på 850 (vissa marknader) och S/V70 som femcylindriga motorn med den "ursprungliga" slagvolymen (samma som första 850 GLT) kallades 2,5, förmodligen för att det lät kaxigare. På senare modeller döptes den mycket riktigt om till 2,4, så att det skulle synas när den sen faktiskt förstorades till 2,5. Men 960 3,0E var ju inte heller på tre liter, utan 2,9, vilket den motorn också kallades för på vissa modeller.
Nu är det ännu klurigare, för nu kan exempelvis en D3 vara två olika motorer, med tämligen olika karaktär men ändå med precis samma toppeffekt.

I ett desperat försök att hålla kvar tråden vid ämnet konstaterar jag att det har i alla fall blivit lättare numera. När jag köpte min första Canon var det en kamera i F-serien, där kamerorna alltså hette något med F i. Toppmodellen F-1, automatikmodellen (Electronic Exposure) hette EF, nästa neråt FTb och den enklaste TLb (häpp!). Inget F där, inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.