Annons

Vad står 300d 40d etc för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Edit: Förresten, i vilken bilmodell har Volvo kallat motorn på 2435 cm³ för "2,5"? De enda bilar med 2,5 i namnet som jag kommer på är de som har turbomotorn på 2521 cm³.

850 t ex:
http://www.volvocars.com/se/sales-services/services/PreviousVolvos/Documents/850_92-97.pdf

Observera bl a S 2,5. Jag har för mig att importerade GLT också var märkta med GLT 2,5 eller liknande. Svensksålda var dock enbart märkta med GLT.

Man kan även titta på koderna för motorvariant som är B5254 S/T (äv 2 på slutet) där första är antalet cylindrar, andra och tredje motorvolym samt sista antal ventiler per cylinder. Det ser likadant ut för S70/V70, men 1999 ändras mystiskt beteckningen utan att motorvolymen ändras. Dock ändrades en del andra saker, t ex kom elektroniskt styrt gasspjäll.
 
Volvo PV hette 444 och senare 544. Skillnaden mellan 4 och 5 är antalet sittplatser. Någon av fyrorna står för 4 cylindrar i motorn. och sista fyran kommer av att bilen hade 40 hästar (på första modellen)

Petter ...
 
Senast ändrad:
Volvo PV hette 444 och senare 544. Skillnaden mellan 4 och 5 är antalet sittplatser. Någon av fyrorna står för 4 cylindrar i motorn. och sista fyran kommer av att bilen hade 40 hästar (på första modellen)
Kan man av det dra slutsatsen att Volvo 144 har en sittplats, 244 har två och 740 har sju sittplatser?
 
Kan man av det dra slutsatsen att Volvo 144 har en sittplats, 244 har två och 740 har sju sittplatser?

I 144 står 1:an för något odefinierat, fyran för 4 cylindrar och sista fyran för 4 dörrar
I 244 står 2:an för att det är en efterföljare till 144. övriga siffor samma.

164 betyder alltså 6 cylindrar
262 var en tvådörrars coupe-version av vanliga 264:an

145, och 245 var 5-dörrars (alltså kombi)

senare tog man bort betydelsen av sista siffran och kallade bilarna 240 oavsett sedan eller kombi.

Varför 740 heter som den gör beror väl på att 3XX, 4XX och 5XX var upptaget från tidigare modeller. Däremot vet jag inte om det finns någon 6XX.
850 är sista modellen i samma siffersystem - döptes senare om till V70

Petter ...
 
Det kan också nämnas att Porsche 911 skulle heta 901, men då protesterade Peugeot eftersom de tyckte att de hade trademark på modellnamn med 0 i mitten.

Petter ...
 
Ja, och då Porsche hade bränt sig tidigare på ett varumärkesintrång, när de lanserade Porsche Continental och fick på pälsen av Ford/Lincoln, ville de inte ta fighten med Peugeot.

Volvo skulle ju lanserat S/F4, men Audi klagade på att de redan använt S4, och när Volvo la till en nolla ville de väl inte tampas med Ferrari, så det fick bli S/V 40 istället.

Jag har ett svagt minne av att 600 sparades för den modell som just blev S40, för man ändrade strategin för modellnamnen.
Det har funnits 940/960 också, den senare till sist omdöpt till S/V90.

Bilar som bara hade 740 på bakluckan, inte 744 eller 745, heter ändå 744 resp 745 internt.

Nu kan jag inte komma på hur jag ska få detta off-topic att handla om kameror, så jag ger bara upp.
 
När vi ändå är inne på detta med Volvo och Canon ...

Volvo är ju nu inne på sin tredje generation V70. Men bilen heter ändå bara V70.

Canon har liknande system för sina proffskameror 1D och 5D (och kanske 7D i framtiden). Med skillnaden att Canon själva lägger till en generationssiffra på kameran. Mark II, III, IV, etc.

Jag har alltid tyckt att Canon's namngivning bland proffkamerorna varit lite bökig, till skillnad från amatörkamerorna som följt ett hyfsat logiskt och enkelt mönster ganska länge nu. (Iaf i Europa. USA ska vi inte tala om.)

För det första har man haft två helt olika kameror som samsats om siffran 1, d.v.s. 1D och 1Ds. Lägg sedan till detta med mark II o.s.v. så blir det ganska osnyggt i mina ögon.

Jag tycker att 1D alltid borde ha hetat bara 1D (som V70). Sedan får marknaden själv hålla reda på vilken generation det är. Då hade namnet varit ännu mer av en institution än det är i dag. Sedan tycker jag att 1Ds och 1D borde haft olika siffror från början. 1 och 3 kanske?
 
V70 var också den allra första modellen från volvo som inte bytte namn just när de bytte modell.
Den bytte också namn utan att byta modell. 850 -> V70, ingen stor skillnad.

I ett desperat försök att hålla kvar tråden vid ämnet konstaterar jag att det har i alla fall blivit lättare numera. När jag köpte min första Canon var det en kamera i F-serien, där kamerorna alltså hette något med F i. Toppmodellen F-1, automatikmodellen (Electronic Exposure) hette EF, nästa neråt FTb och den enklaste TLb (häpp!). Inget F där, inte.

Redan på den tiden tröt fantasin när Canon skulle ersätta sin toppmodell F-1 med en ny modell.
Den fick heta New F-1.
 
Summa summarum!
Man bör nog titta på de olika modellernas specifikationer och skita i vad de heter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.