Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skulle du göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
...med bilden alltså. Bilden är tagen i klockan tio igår med en massa värmeljus som enda ljuskälla. Det som jag mest grunnar på är hur den skall beskäras men också hur jag kan fixa till färgerna.

Så vad säger du? Hur skulle du göra?

Tacksam för svar

/Lasse

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    42.2 KB · Visningar: 1,358
har bara fixat ljuset och hud fägerna. nybörjare men ja hoppas att det blev bra

Bilagor

• fs copy.jpg
    fs copy.jpg
    52 KB · Visningar: 1,336
Ok, här kommer mitt förslag då... Lite snävare beskuren, och färgerna tillyxade en aning. Egentligen hade jag nog velat få bort bakgrunden som lyser fram mellan ansiktena också, men orken tog slut...

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    96.9 KB · Visningar: 1,328
skulle göra såhär, lite vignettering, s/v bort med lite undderifrånlyse effekter, bort med lite reflexer och en harmoniskare beskärning...

Vet inte om det blev bättre men ett försök innan sängdags blev det iallafall ;=)

Bilagor

• fs[1].jpg
    fs[1].jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,302
Beskar lite och mörkade ner området mellan huvudena. Filade lite på färgerna, men originalfärgerna var ju varma och behagliga så det var nog lite onödigt. Skärpte bilden en del, det behövdes. Tjejens ögonvitor gjordes lite vitare också.

Bilagor

• attachment.jpg
    attachment.jpg
    38.2 KB · Visningar: 1,176
Följt lite råd och anvisningar ifrån Katrin Eisman's bok "Restoration & Retouching". Går säkert att göra bra mycket bättre bara man får kläm på det hela. Kul är det i.a.f.

Min enkla idé är att förbättra rödkanalen, som nu är väldigt kontrastfattig. Det gör man enklast genom att använda Channel Mixer och blanda in lite grön- eller blåkanal i den röda kanalen, i detta fall mest grönkanal.

Sedan får man färgjustera den lite med hjälp av color balance, mm.

Är det någon som har en bra idé vad man gör åt den blåa färgresten i skuggan? (Den kommer ju av den stora färgtemperatur-skillnaden mellan stearinljuset och bakgrundsljuset...) Det verkar som i princip alla här har råkat ha den kvar, och den är ju himla stark. Jag tog bort den genom att maska av ytan och sedan lägga ett toningslager ovanpå (colorize) och dra ner opaciteten tills det såg bra ut... Finns säkert ett bättre sätt?

-Christian

Bilagor

• fs2.jpg
    fs2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 465
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar