Annons

Vad skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom du vet vilka två modeller du är ute efter så är det ju bara att söka på dem på sidorna jag länkade till så ser du vilka som erbjuder bästa pris.

Du kan även se vilka butiker som är schysta då de är betygsatta av användare.
 
Kolla som sagt mediamarkts erbjudande på D80, men dom har en usel hemsida, så du måste åka till en butik eller inga för att få korrekt info

edit: dom lär ha sveriges lägsta priser på både D80 och 450D även om dom inte har någon kampanj just nu. Tipset är kort och gott att åka dit
 
MediaMakt finns tyvärr inte i närheten där jag bor så det måste vara ruskigt vra priser om det skall löna sig för mig att åka dit.

Vet faktiskt inte rikigt vilka modeller jag väljer mellan men de två jag har nämt verka vara bra kameror till vettiga priser.
Men jag funderar ibland även på D90 men då kommer man ju inte under 10.000kr Så alla tips på vad man bör köpa och ungerfär vad det borde kosta uppskattas.

Har läst en katalog att man kan få fri rengörning av sensorn på Nikon 1ggr/år i 3år. Är detta något att ha kan man rengöra det själv är det enkelt?
Kan inte något om sådant här!
 
Hej,

sensorn kan du göra ren själv om du vill, det finns blåsbälgar och annan rengöringsutrustning att köpa. Jag såg att Expert i Kista sålde D90 med 18-105 VR för 9200 om jag minns rätt, eller om det var 9800, det var i alla fall under 10000 kr.
 
Hej,

sensorn kan du göra ren själv om du vill, det finns blåsbälgar och annan rengöringsutrustning att köpa. Jag såg att Expert i Kista sålde D90 med 18-105 VR för 9200 om jag minns rätt, eller om det var 9800, det var i alla fall under 10000 kr.

Som det har sagts tidigare då så spelar inte någon större roll om den är själv rengörande eller inte då.

Fundera mest på EOS 450 eller D80 för då verka man kunna komma undan med 7000kr i den delen av landet jag bor. DVS Halmstad.
 
Hej!

jag är nybörjare på det här med systemkameror och skall således som så många andra köpa en. Finns många trådar som handlar om detta men inte rikigt fått fram de svar jag vill ha.

En fråga jag har spelar det någon större roll vilken systemkamera man köper om man skall ta bilder på rörliga mål som som sport/motorsport. Kommer mest att ta semster och sportbiler samt lite naturbilder. Spelar valet av kamera någon större roll?

Vad hade ni som finns här valt, En "gammal" Nikon D80 eller en ny EOS 450D om ni skulle köpt det som första kamera?
(Motivera gärna valet med en eller 2 meningar)

Hur länge kan man räkna med att en kamera man köper är aktuell och bra innan tekniken gått förbi?

Har du varit i en välsorterad fotoaffär, frågat en försäljare?
Bör nog vara det allra första man gör!
En bok som behandlar digital fotografi kan heller aldrig bli fel, att ha till hands.
 
Kolla runt i små "lokala" butiker, de kan ofta ha bra pris och ibland ge specifika erbjudande till enskilda konsumenten. Även Expert brukar kunna vara hyggliga och ta fram ett hyggligt erbjudande för enskilda individen. Eller så har jag bara haft enorm tur då jag varje gång gått in där. Nikon D90 är ju en sjukt bra kamera, kostar lite mer men även bättre. Om du nu kan sträcka dig till 10000kr. Inget lätt val, lycka till!
 
Har du varit i en välsorterad fotoaffär, frågat en försäljare?
Bör nog vara det allra första man gör!
En bok som behandlar digital fotografi kan heller aldrig bli fel, att ha till hands.

Ja det har jag flera gånger senast igår och känt och hållt i olika modeller. Samtidigt har jag pratat massa med min svärfar som är gammal fotograf och hört vad han har och säga. Sedan har jag läst på en massa på olika sidor på nätet.

Vissa frågor som jag ställer här har jag redan ställt på andra ställen men jag vill få så mycket och bra information som möjligt vilket jag verkligen få här balnd annat.

Som flertalat säger så är valet väldigt personligt, det håller jag med om dock vill jag göra ett väldigt bra personligt val det vill väl alla. Det är just därför jag vill ha svar och tips på alla frågor som jag stället. Vill inte köpa grisen i säcken om man säger som så även om jag alltid kan fixa till det hela med Photoshop sedan så är det ju inte det som är vitsen.

Dock är jag motorsport fantast då jag själv tävlat aktiv och vill därav kunna fotoa en del på tävlingar. Vart av det känns som det är vikigt att kameran klara det vilket de flesta systemkameror verkar göra.

Prismässigt där jag bor kostar EOS 450D och Nikon D80 lika mycket 5000-9000kr beronde på utrustning. Frågan är väl om det
är de kamerorna jag skall välja mellan.
 
Jag rekommenderar en Nikon D80 + ett Tamron 28-75 2,8.
En bra kamera med ett objektiv som har en bra ljuskänslighet och är superskarpt.
Tjobbe
 
Tror det kommer bli en resa till GBG och MediaMarkt på fredag och kolla deras utbud. Alla tips på alla möjliga kameror är välkommet i vettiga prisklasser.
 
450D har Liveview och större display och känns nog lite modernare överlag. En del tycker det är bra. Lite mer MP har den också men sekundärt för de flesta. Dock är sensorn av nyare snitt och bör behandla brus snäppet bättre och RAW hanteringen har 14 ist.f. 12 bitar. Men i grunden är det två prestandamässigt väldigt lika kameror.
 
Kolla runt i små "lokala" butiker, de kan ofta ha bra pris och ibland ge specifika erbjudande till enskilda konsumenten. Även Expert brukar kunna vara hyggliga och ta fram ett hyggligt erbjudande för enskilda individen. Eller så har jag bara haft enorm tur då jag varje gång gått in där. Nikon D90 är ju en sjukt bra kamera, kostar lite mer men även bättre. Om du nu kan sträcka dig till 10000kr. Inget lätt val, lycka till!

Sjukt bra kamera, va, så där babblar småbarn på, i sandlådan!
 
Dock är jag motorsport fantast då jag själv tävlat aktiv och vill därav kunna fotoa en del på tävlingar.
Det finns förstås många olika sorters motorsport, men vill man plåta motiv som gör snabba och plötsliga rörelser finns det anledning att fundera på t ex Canon 40D. Den tar fler bilder per sekund (ungefär dubbelt så många, jämfört med D80 och 450D) och har mycket snabb och exakt AF. Eftersom det är utgående modell kan man hitta den till ganska bra pris just nu.
 
Vi får se om han lyssnar på tipset om 40D den här gången^^
30D är oxå ett alternativ om man vill komma billigare undan, med 5 bps men 40D är givevis att föredra.
 
Prismässigt där jag bor kostar EOS 450D och Nikon D80 lika mycket 5000-9000kr beronde på utrustning. Frågan är väl om det
är de kamerorna jag skall välja mellan.



Tror det kommer bli en resa till GBG och MediaMarkt på fredag och kolla deras utbud. Alla tips på alla möjliga kameror är välkommet i vettiga prisklasser.


Bra beslut.
Så gasa du iväg och titta lite.. Sedan är ""klämma lite"" inte något som egentligen talar om ifall en kamera är bra eller inte som en del påstår.. Det är betydande mycke mer nogranna klämmanden som kräva för att veta om en kamera har balans eller ej..

Så stå i en butik med en kamera med kitoptik påmonterad är inte mer talande än att man just har hållt i en kamera..

Det säger inte ett smack om hur den är att ta enhandsbilder med som så ofta sker då man får stå med solskydd monterat och ändå ha handen som solskydd dessutom.. Kanske med en tyngre finare optik än kitzoomen påmonterad.. Då är det där snabbklämma i butik inte värt ett smack längre..medan en sådan jämförelse mellan eos 450 och D80 vinner D 80 enkelt..

Men det är inte äpplen och äpplen som där jämförs..
Canon 450 är en kamera i instegserien ifrån Canon.med litet plutthus... D80 var mer en Semikamera..

Där D80 har det bättre stabilare greppet via sitt mer semihus. medans Canon har nog nyare teknik inbakad troligen då den väl är lite nyare..

Så Du bör jämföra D80 med Canon 40D mera än startseriekamran 450 enligt mitt förmenande....Då är nog inte D80 en direkt självskriven "vinnare" ifråga om stabilitet som den är mot en Eos450..

Så bör du titta på Samsung Pentax Sony i det samanhanget också att du skall köpa ett system...dom alla med stabilisering inbyggt så all optik får funktionen vilket din typ av fotande kommer må mycket bra av att sådan funktion alltid finns där och stabiliserar..

För hur du än väljer så kommer din typ av fotande ställa en del krav på att utrustningen är stabiliserad samt har en ljuskänsligare optik än standarkitoptik...

Så det är oerhört viktigt ur konsumentsynpunkt du tittar på detta också så du inte senare efter handlat upptäcker saker du borde tittat på före beslut..Så ta in stabilisering ihop med ljuskänsligare optik också i dina utvärderingar...

Jag skulle aldrig låtit bli att göra denna koll på vad dom olika valen innebär i senare skede ifråga om optik osv så funktioner finns där....

Och det är klart viktigare enligt mig än om man får 3-5 eller nån fler bild i sek.. Det är viktigare att då man tar bilden så skall den sitta där med så stor säkerhet som går.. Då måste skakoskärpa bekämpas med alla medel som finns...

Så hoppas jag ditt nya år blir gott med vilket val du än gör..

Mvh
Tobbe.
 
1 En fråga jag har spelar det någon större roll vilken systemkamera man köper om man skall ta bilder på rörliga mål som som sport/motorsport. Kommer mest att ta semster och sportbiler samt lite naturbilder. Spelar valet av kamera någon större roll?

2 Vad hade ni som finns här valt, En "gammal" Nikon D80 eller en ny EOS 450D om ni skulle köpt det som första kamera?
(Motivera gärna valet med en eller 2 meningar)

3 Hur länge kan man räkna med att en kamera man köper är aktuell och bra innan tekniken gått förbi?
1 Nej
Men om man behöver snabb optik så kan märkesvalet vara av större vikt.

2 Om man vill hålla sig till billigare optik hade jag valt Sony pga AS i huset.
Snabb optik Nikon eller Canon. Vilken optik avgör sedan valet.

3 tills den antingen går sönder eller du tröttnar på den.

4 Billigast är en kompakt.
 
Vi får se om han lyssnar på tipset om 40D den här gången^^
30D är oxå ett alternativ om man vill komma billigare undan, med 5 bps men 40D är givevis att föredra.


Självklart har jag lyssnat och tittat vill dock ha en kamera som jag känner att jag kan hantera. Kolla på allt just nu är väldigt splittrad på vad jag vill ha får olika tips hela tiden känns det som här är det enda stället som åsikterna är lite mer samlade.

Är ju en nybörjare som vill ha det senaste och bästa och det billigaste men har förstått att så funkar det inte i kamera världen. Nu gör det väl i och för sig inte det i någon värld.

Tror dock att det blir en Canon eller Nikon,
 
40D är inte svårare att hantera än någon annan systemkamera du nämnt, det finns all automatik man kan behöva men oxå alla manuella inställningsmöjligheter när man så vill använda det.

Som sportkamera finns det inget bättre i rimlig prisnivå, väldigt snabb autofokus och rekordsnabb för prisklassen med 6.5 bps.
 
En fråga jag har spelar det någon större roll vilken systemkamera man köper om man skall ta bilder på rörliga mål som som sport/motorsport. Kommer mest att ta semster och sportbiler samt lite naturbilder. Spelar valet av kamera någon större roll?

Alla kamerahus kan leverera bra bilder, speciellt semester & natur. Sport ställer högre krav på AF, seriebildstagningshastighet och bufferstorlek. Mitt tips är 40D som är galet prisvärd från 5000kr beg till 7000kr ny. Den kostade 11-12000kr när den lanserade för drygt ett år sedan...


Vad hade ni som finns här valt, En "gammal" Nikon D80 eller en ny EOS 450D om ni skulle köpt det som första kamera? (Motivera gärna valet med en eller 2 meningar)

Jag har valt Canon före Nikon, för totalekonomins skull. Canon har två grymt prisvärda hus i 450D och 40D. Har båda, köpte 450D beg för 3250kr. Dessutom är utbudet av riktigt vassa begagnade objektiv stort.

Nikon D90 och D700 är förstås fantastiskt fina, men de kostar en hel del. Nikonobjektiv är dyrare än Canons med motsvarande prestanda.


Hur länge kan man räkna med att en kamera man köper är aktuell och bra innan tekniken gått förbi?

Beror på vilket hus du köper. Finns inte mycket jag saknar i min 15 mån gamla 40D. Kanske högre upplösning på 3"-skärmen och ännu snabbare/bättre AF, men definitivt INTE fler pixlar så 50D går bort.

Canon 5D var bäst i 3½ år...

Nikon D700 verkar vara så dj...a bra att den borde rocka i 10 år.

Köper du ett nytt hus när det lanseras eller samma hus beg 1 år senare betalar du bara hälften.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.