Annons

Vad skall jag ta med till Kreta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag skall till Kreta i morgon, och tänkte ta med mig min systemkamera.

Några fototips där? Jag har hittills aldrig flugit med min kamerautrustning. Hur gör ni? Kanske lämnar ni den hemma, om det är en semesterresa?

Vågar man ta med sig ett grått och lite mer "synligt" 70-200 4L ??

Tar man utrustningen i handbagaget eller lägger ni det i resväskan?? (Det låter som om jag har världens prylar, men det är bara några gluggar och min 40D)

Vilka skulle ni ta med resp lämna hemma:

Canon EF 28-105 3.5-4.5
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
Canon EF 70-200 4L IS

Fototips mottages tacksamt.

Jag skall till Kreta i morgon, och tänkte ta med mig min systemkamera.

Några fototips där? Jag har hittills aldrig flugit med min kamerautrustning. Hur gör ni? Kanske lämnar ni den hemma, om det är en semesterresa?

Vågar man ta med sig ett grått och lite mer "synligt" 70-200 4L ??

Tar man utrustningen i handbagaget eller lägger ni det i resväskan?? (Det låter som om jag har världens prylar, men det är bara några gluggar och min 40D)

Vilka skulle ni ta med resp lämna hemma:

Canon EF 28-105 3.5-4.5
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
Canon EF 70-200 4L IS

Fototips mottages tacksamt.

Vad är du intresserad av att fotografera?
Om jag inte hade någon speciell målsättning med foto så skulle jag välja 18-55, 55-250 och 50/1.8.
Zoomar täcker hela brännviddsområde och en bra ljusstark normal.
Fotoutrustning stoppar jag ALDRIG i resveska som checkas in, det har jag alltid i handbagaget.

Har alltid haft min utrustning med som handbagage. Har funkat hur fint som helst.
Val av objektiv beror på vad man har för önskemål med sina motiv.

Gäller bara att hålla sig under maxvikten för handbagaget.

Jag skulle satsat på en lätt utrustning. Tidigare när jag reste hade jag flera kg med kameratillbehör, nu oftast bara ett objektiv, en blixt och kameran. Man blir mer rörlig med en lättare utrustning och oftast klarar man sig ändå. Man får vara flexibel och hitta nya lösningar.

I ditt fall 40D, 18-55, eventuellt 55-200 (kanske 70-200 istället ifall du vill ha den extra vikten). Din 50 är så liten och lätt att den skulle jag ta med.

Har du någon bra lämplig (läs lagom stor och bekväm) kameraväska att ha dem i? Jag skulle inte ta med en stor axelväska. När jag är ute och reser brukar vi (min sambo och jag) vara ute och gå dela dagen och då känns varje kg man har med sig. Och ha alla kameragrejer i handbagaget!

Har inte själv varit på Kreta så jag lämnar fototipps på Kreta till någon annan.

-- Nicke

Jag har en LowePro AW180 och en Crumpler rygga. Jag tycker att ryggan blir så in i bänken varm att bära, men den är bekväm.

Kollade youtube-länken,, jag kommer att ta allt i handbagaget.. även kallingarna och tandborsten. :)

Vill gärna ha med det stora objektivet, men kanske är det onödigt på flera sätt.

Jag har egentligen bara tänkt mig lite "semesterbilder" av högre kvalitet. Tar i vilket fall med mig min Panasonic Lumix TZ7.

Några speciella platser att plåta? Samaria-ravinen??

Hej Peter, jag var på Kreta i Juni och hade en underbar semester så jag hoppas att du får det lika bra. Jag kan rekomendera Imbrosravinen istället för Samari, 8km istället för 15km och sakta sluttande utför hela tiden. Samari är brant i början sen helt platt ca 10km. Ta med ordentliga skor. Jag skulle valt 28-105 optik och en skön ryggsäck som man kan fylla med vatten och andra bra ha saker. Jag bodde i Rethymnon, underbar stad framförallt gamla stan med sina många små mysiga gränder och restauranter. Skall du hyra bil så tänk på att det är en stor ö, drygt 30 mil lång, tag god tid på dig. Trevlig resa Fredrik

När jag åkte till Kreta hade jag med mig 17-55 och 70-200 till 7D;n. Använde mestadels 17-55.
90 % av bilderna bestod av bilder på familjen och 10 % landskap. 70-200 rörde jag knappt, men tog med den ifall att man åkte på en tripp.

Samariaravinen hmmmm Vidvinkel är nog ett bra val här och stativ.

/Stefan

Tips

- Stativ är kanonbra.
Kvällsbilder, solnedgång, städer, byar, mm mm
Ta ett litet. Offra hellre ett objektiv.
- Hyr bil
- Elafonissi är en fantastiskt strand.
- Fallassarna likaså, vidunderlig utsikt.
- Bergen generellt.
- Chanias gamla stad.
Se vidare min film: http://youtu.be/1hVElzisGR0

Är på Kreta just nu. Jag tog med mig hela kittet. Packade ned stativet i resväskan och resten som handbagage. Vilka gluggar du ska ta med beror alldeles på hur du är som fotograf och om du har några särskilda planer. En normal är aldrig fel, väger ju inte mycket och bra för både porträtt och de typiska husen. Själv har jag helst min 70-200 på, men det är ju jag det och gäller även hemma. På kvällen behöver man i vart fall något ljusstarkare. Ett polfilter och ett gråfilter är ju inte dumt, liksom en blixt. Generellt är det extremt svårfotat dagtid pga det starka ljuset, men den här veckan har det varit lite omväxlande mulnighet, vilket jag uppskattar. Ryggsäck blir lätt väldigt varmt, jag föredrar att knäcka ryggen med min axelväska.

Ett råd just nu är att kolla noggrannt vilka regler som gäller för handbagaget och totalvikten. Enligt uppgifter jag just fått så får flygplatspersonalen (i vart fall i Chania) numera provision på övervikt de drar in. Det kan de behöva. Den grekiska ekonomin har havererat och många har förlorat jobben eller fått lönsesänkningar. En bekant har fått gå ner 30% i lön. Om det går, sprid dina gluggar på dina medpassagerare för att hålla vikten nere.

Trevlig resa.

Två par! Blir nog inte så mycket badande ändå. ;-)
Det är lättare för mig att ta med mycket eftersom jag bor privat. Behöver inte släpa med mig allt hela tiden vilket kan bli nödvändigt om man beror på ett hotell där man inte kan låsa in allt på säker plats.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto