Annons

Vad skall det stå i copyrightinformationen

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Tänker lägga upp en del bilder från mina fjällvandringar på en egen site men vad skall det egentligen stå på fotona när det gäller copyright? Måste det vara mitt namn eller kan jag använda det nick som jag använder överallt på nätet eller kan det stå sitens namn eller vad gäller? Tror inte att det är någon större risk att någon använder sig av mina foton men jag vill ändå ha med något på fotona.

Tänker lägga upp en del bilder från mina fjällvandringar på en egen site men vad skall det egentligen stå på fotona när det gäller copyright? Måste det vara mitt namn eller kan jag använda det nick som jag använder överallt på nätet eller kan det stå sitens namn eller vad gäller? Tror inte att det är någon större risk att någon använder sig av mina foton men jag vill ändå ha med något på fotona.

Ditt namn och/eller sajten tycker jag. Ett nick är inte lika lätt att identifiera och koppla till en fysisk person.

Tänker lägga upp en del bilder från mina fjällvandringar på en egen site men vad skall det egentligen stå på fotona när det gäller copyright?
Det spelar ingen roll. Texten fyller ingen juridisk funktion. Även om du skriver "Copyright: Kalle Anka" så är det den som tagit bilderna som äger upphovsrätten.

Det spelar ingen roll. Texten fyller ingen juridisk funktion. Även om du skriver "Copyright: Kalle Anka" så är det den som tagit bilderna som äger upphovsrätten.

Ja det vet jag men det är ändå så att om det finns en text så måste de klippa bort den om de skall använda bilden. Lite mer besvär men såklart stoppar det ingen.

Sen vet jag inte hur man skall tolka "den som tagit bilderna som äger upphovsrätten". Har jag tagit bilden eller har tjuven tagit bilden :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar