Googla runt - det finns massor på t ex youtube om APS-c vs småbild (FF). Dessutom finns det flera trådar här på FS som tar upp den frågan. Enligt
min mening finns det inte en susning att se skillnaden mellan bilder från de två formaten vid normala fotograferingsförhållanden. Det krävs rejält stora printar för att över huvud taget se skillnad på jämförande bilder. På en skärm är det omöjligt (själv har jag både APS-C och FF).
Men myterna är många, t ex att FF ger "markant förbättring av bildkvalitet". Det är fel. Ofta framhålls kort skärpedjup som en stor fördel hos FF, men enligt min mening är kort skärpedjup oftare ett problem än en fördel. Dessutom kan man få rejält "suddiga bakgrunder" även med andra format än FF.
Summa summarum så kan man väl säga att i vissa situationer är småbild (FF) att föredra, medan i andra är APS-C bättre. Så bilda dig en egen uppfattning och välj det som verkar passa
dig bäst.
Du skriver att du fotograferar porträtt, barn i rörelse och djur. Mycket förenklat, men ändå: Jag skulle nog för egen del föredra FF för porträtt, medan APS-C skulle fungera väl så bra eller bättre för de två andra kategorierna.
Som jag nämnde tidigare har jag båda formaten. Största problemet med FF är att hus och objektiv är stora, tunga och dyra. När jag t ex är ute och reser är det APS-C som gäller. Annars skulle det inte bli några bilder över huvud taget
.