Annons

Vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Hejsan

Jag är ute efter ett allroundobjektiv med så stort omfång som möjligt men där ändå kvalitet på optiken samt ett bra pris. Jag har velat fram och tillbaka nu med att köpa Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR. Objektivet är dyrt, men samtidigt verkar det fått väldigt bra betyg i tester samt bra recensioner här på FS och andra sidor. Folk har även tipsat om tamron 17-50/f2,8 VC som ska vara ett bra köp, men omfånget på Tamrongluggen är ju nästan som mitt medföljande objektiv när jag köpte kameran (18-55), jag vill åt lite mer omfång, det är anledningen till att jag vill införskaffa ett nytt objektiv.

har även kikat mycket på nikon 18-105 & 18-135mm, dessa är ju billigare än 16-85 och har bättre omfång, men optiken verkar vara sämre enligt alla recensioner jag läst? Finns det någon som kan hjälpa mig att bestämma vad jag ska satsa på? :)

Är det värt att lägga ner en extra slant på 16-85, eller är skillnaden i optiken och kvaliteten knappt märkbar mot 18-105mm & 18-135mm? Tamron sägs vara bra, men det är ju ett bredare omfång jag vill åt. Hmm, dilemma...
 
Hej ! Skulle om jag var som du köra på något billigare men ljusstarkare ( f 2,8 )
från Sigma eller Tamron. Nikon 18-105 & 18-135mm ska enligt tester inte prestera så
bra och är ljussvaga (som alla andra kitgluggar)Om du är ute efter mer tele så köp
istället en telezoom senare. M.V.H.
 
sigma har ju en 17-70/2.8-4 med bildstabilisering på gång, vet varken pris eller när leveransdatum är dock.

jag har ett tamron 17-50/2.8 utan VC, hade ett nikon 18-70/3.5-4.5 innan. jag föredrar ju helt klart den fasta bländaren på 2.8 framför de extra 20mm jag fick med nikon-objektivet. men sen fotar jag gärna i miljöer med dåligt ljus å gillar/föredrar fasta objektiv, så vi kanske inte har samma tänk/behov :)
 
16-85 tar superskarpa bilder. Jag förvånas var gång jag använder det.
Ser faktiskt inte superstor skillnad på skärpan mellan mitt fasta 35mm och 16-85.
Sen är ju ljuset en stor nackdel. Att sitta och fota 85mm på 5,6 när man vill ha kort skärpedjup är ju inte kul.

Samtidigt gör dom två extra millimetrarna ner till 16 en hel del mer än vad man kan tro.

Bra allroundobjektiv. Bra VR.

//Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.