Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja, Nikon SB-600 eller SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

slackeer

Medlem
Jag är en amatörfotograf som tänkt att köpa in en blixt då det kanske öppnar upp helt nya förutsättningar för fotografering.

Jag har en Nikon D80, vilken är att föredra utav SB-600 och SB800?

Är SB-800 värd de extra pengarna? Jag vill inte vara "dumsnål".

Martin
 
Just nu kan man hitta SB-800 till ett pris under 3000 kr. Det är nog den mest prisvärda blixten just nu för en Nikon-användare.
 
SB-600 är en stark blixt med de flesta funktioner som de flesta kan tänkas behöva, framför allt en väldigt exakt blixt.

SB-800 är en kraftigare blixt som levereras med mera tillbehör så som boncer och färgfilter.

Vilken man ska välja beror helt på sina behov, vill man vara riktigt kreativ med blixtarna ska man välja SB-800 men för vanliga blixt bilder fungerar 600:an utmärkt.

Använder själv mig av en 600:a och är väldigt nöjd, missar nästa aldrig.
Laddar snabbt och fungera bra trådlöst mot D80.

Jag kände att en 600:a räcker och kan nästan köpa två sådana istället för en 800:a
 
Vill du inte vara "dumsnål" så tror jag säkert att du skall satsa på en 800. Speciellt med priserna idag.
 
Nikon har ju börjat ta SB-800 ur produktion, så jag tycker det kan vara idé att passa på, även om de kommer att finnas kvar på begagnatmarknaden länge framöver. Färgfilter är väldigt värdefullt att ha om man vill ha samma färger över hela bilden (inomhus blir blixtljuset kallare annars), men det är ju inte så dyrt att köpa till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.