Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tmassia87

Medlem
Hej,

Jag har två objektiv som jag inte riktigt kan bestämma mig mellan.
Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD IF
Canon 17-40mm f/4L USM

Det som jag tvekar på är bländaren..
Vad hade du valt?

Jag skulle personligen sakna 2,8 på Canon-objektivet.
Canonen säkert mer välbyggd eftersom det är ett L-objektiv. Vädertätad mm.
Känns ju även rejälare med ett L-objektiv på.
Men vad gäller skärpa ser i alla fall inte jag någon anmärkningsvärd skillnad dem emellan om man steppar upp Tamronen till f4 i detta jämförelsetest.
Så om jag får samma skärpa på Tamronen om jag använder samma största bländare som på Canonen, men med möjlighet att öppna upp till 2,8 när så behövs så skulle jag gått på Tamron.

Finns ju också Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) och Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM, själv gillar jag Sigmat och kommer införskaffa det.

Om kameran objektivet ska användas på är en APS-C hade jag valt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det har jag använt mycket på mina APS-C kameror.

Tack för alla svar.

Saken är den att jag har Tamron objektivet och fick chans att köpa Canon objektivet för ett bra pris. Så jag gjorde det. (Har inte fått det än)

Så jag tänkte att jag skulle jämföra objektiven och sälja det jag inte vill behålla.

Men då kanske jag behåller Tamron objektivet.. Men jag gillar byggkvallen på L-serien.

17-40

Tack för alla svar.

Saken är den att jag har Tamron objektivet och fick chans att köpa Canon objektivet för ett bra pris. Så jag gjorde det. (Har inte fått det än)

Så jag tänkte att jag skulle jämföra objektiven och sälja det jag inte vill behålla.

Men då kanske jag behåller Tamron objektivet.. Men jag gillar byggkvallen på L-serien.

Jag har använt 17-40 som normalobjektiv på en 40D och var mycket nöjd. Dagens kameror hanterar dessutom högre ISO mycket bra så f4 borde inte störa. Enda problemet var orginal motjlusskydd som var monstruöst stort. För en cropkamera finns det ett alternativ som är vettigt. Köp det i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar