Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad ska jag välja för objektiv?
- Trådstartare Tmassia87
- Start datum
Jewster
Aktiv medlem
Jag skulle personligen sakna 2,8 på Canon-objektivet.
Canonen säkert mer välbyggd eftersom det är ett L-objektiv. Vädertätad mm.
Känns ju även rejälare med ett L-objektiv på.
Men vad gäller skärpa ser i alla fall inte jag någon anmärkningsvärd skillnad dem emellan om man steppar upp Tamronen till f4 i detta jämförelsetest.
Så om jag får samma skärpa på Tamronen om jag använder samma största bländare som på Canonen, men med möjlighet att öppna upp till 2,8 när så behövs så skulle jag gått på Tamron.
Canonen säkert mer välbyggd eftersom det är ett L-objektiv. Vädertätad mm.
Känns ju även rejälare med ett L-objektiv på.
Men vad gäller skärpa ser i alla fall inte jag någon anmärkningsvärd skillnad dem emellan om man steppar upp Tamronen till f4 i detta jämförelsetest.
Så om jag får samma skärpa på Tamronen om jag använder samma största bländare som på Canonen, men med möjlighet att öppna upp till 2,8 när så behövs så skulle jag gått på Tamron.
ErlandH
Aktiv medlem
Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD IF
Canon 17-40mm f/4L USM
Vad hade du valt?
17-40 är kortare o har sämre ljusstyrka. Jag skulle välja 17-50/2,8. Fast helst en version med IS.
apersson850
Aktiv medlem
Om kameran objektivet ska användas på är en APS-C hade jag valt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det har jag använt mycket på mina APS-C kameror.
Tmassia87
Medlem
Tack för alla svar.
Saken är den att jag har Tamron objektivet och fick chans att köpa Canon objektivet för ett bra pris. Så jag gjorde det. (Har inte fått det än)
Så jag tänkte att jag skulle jämföra objektiven och sälja det jag inte vill behålla.
Men då kanske jag behåller Tamron objektivet.. Men jag gillar byggkvallen på L-serien.
Saken är den att jag har Tamron objektivet och fick chans att köpa Canon objektivet för ett bra pris. Så jag gjorde det. (Har inte fått det än)
Så jag tänkte att jag skulle jämföra objektiven och sälja det jag inte vill behålla.
Men då kanske jag behåller Tamron objektivet.. Men jag gillar byggkvallen på L-serien.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
17-40
Jag har använt 17-40 som normalobjektiv på en 40D och var mycket nöjd. Dagens kameror hanterar dessutom högre ISO mycket bra så f4 borde inte störa. Enda problemet var orginal motjlusskydd som var monstruöst stort. För en cropkamera finns det ett alternativ som är vettigt. Köp det i stället.
Tack för alla svar.
Jag har använt 17-40 som normalobjektiv på en 40D och var mycket nöjd. Dagens kameror hanterar dessutom högre ISO mycket bra så f4 borde inte störa. Enda problemet var orginal motjlusskydd som var monstruöst stort. För en cropkamera finns det ett alternativ som är vettigt. Köp det i stället.
Stisse
Aktiv medlem
Ta en titt på denna också.. något dyrare men galet mycket bättre,,
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13072860/canon-cn-e14-5-60-2-6l-s-ef-mount
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13072860/canon-cn-e14-5-60-2-6l-s-ef-mount
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Canon 17-40 L har en fantastisk färgåtergivning, en av Canons bästa faktiskt.
eskil23
Aktiv medlem
Ta en titt på denna också.. något dyrare men galet mycket bättre,,
Jag vet inte om jag skulle kalla ett objektiv för 370 000 kronor för "något dyrare". Snarare galet mycket dyrare och något bättre.