Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja för max 15.ooo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Behöver lite förslag!

Ska köpa en digital systemkamera o undrar vad jag ska väja. Min budget är max 15.000 kr inkl schysst allround objektiv (inte nåt supertele) samt extern blixt.

Har tidigare fotat m analog systemkamera samt digitalkompakt (Olympus c50zoom). Är ingen jättevan fotograf men (dock god vana av bildredigering) har mkt höga krav på bildkvalitet. Har idag lite dålig koll på detta m slutartider, olika objektiv etc men tänkte lära mig och vill ha nåt att växa i.

Kameran jag söker ska vara/ha/ge:
- hög bildkvalitet (lågt brus o bra färgåtergivning)
- snabb (även m autofokus)
- gärna ha både snabbprogram och manuella inställningar
- enkelt handhavande men något att växa i
- helst vara smidig i storlek utan att bli för plastig o "smäckig".
- gärna mer än 6 mpx då bilderna används till tryck ibland.
- kännas hyffsat gedigen, inget rackel
- lång livslängde på batterier + gå att ansluta direkt till datorn

Har funderat på följande:
- Canon EOS 350 (verkar bra, kommer i april, men jag behöver den nu! risk för barnsjukdommar?)
- Nikon D70 (bara för att alla säger att den är bra typ)
- Konica Minolta Dynax 7D (för att ev antiskak kan vara bra? flyttbar extern blixt, men stor o klumpig)
- Pentax ist D (smidig i storlek, hyffsat pris)

Kom gärna m fler tips!

Vill gärna också ha tips på bra bok om de tekniska grunderna i fotografering (bländare, objektiv, slutartider etc).
 
Då jag sitter i samm sits som du, kan jag bara komma med vad jag hört.

Canon EOS 350 ska vara en mycket bra kamera.

Dynax 7D:s antiskak ska vara suverän, men de jag pratat med är inte så vidare imponerade av bildkvalitén.

Hoppas du hittar din drömkamera. Jag ska köpa en EOS 350D har jag bestämt mig för, hos www.fyndborsen.se där de även har bra objektiv till bra priser. Och jag räknar kallt med att få den någon gång redan i mars månad. ;)

Mvh Ulrica
 
Ja, det lutar lite åt det hållet (Canon 350 alltså) för mig också om ingen övertygar mig om nåt annat. Men skulle behöva den NU till ett jobb.

Har man garanti o ev support om man köper via fyndbörsen? Tänkte ev köpa från Cyberphoto.se men det kanske finns bättre sajter...

Fina växtbilder Ulrica, speciellt hallonet! :)
 
Jag skulle köpt en Nikon D70 med 18-70 kitobjektivet.
Sedan skulle jag kompletterat med en Sigma 70-300 Super-II APO samt en Nikon SB-800 blixt.

Då är du visserligen uppe i 15500kr men mer än så tror jag inte man får för pengarna idag.
 
Cyberphoto är bland de bättre att köpa av tillsammans med scandinavianphoto. Kan du inte vänta tycker jag du sak köpa en begagnad 300D. Finns superbilligt just nu. Då har du råd till roliga objektiv..
 
Men frågan är om jag kommer att byta så himla mkt objektiv i början. Är nog lite lat av mig. Vill ha allt-i-ett men ändå inte liksom. Kanske mer sen när jag blir mer haj på fotandet så kan detta m olika objektiv blir mer kul. För den skull vill jag ju inte köpa nåt skräp från början heller...
 
Dajo skrev:
Jag skulle köpt en Nikon D70 med 18-70 kitobjektivet.
Sedan skulle jag kompletterat med en Sigma 70-300 Super-II APO samt en Nikon SB-800 blixt.

Då är du visserligen uppe i 15500kr men mer än så tror jag inte man får för pengarna idag.

Alternativet är att köpa ovanstående begagnat vilket finns till fina priser nu när D70ns ersättare är på G.
 
Uttryck skrev:
Daniel, varför ska jag välja Nikon D70?

Hög kvalitet (både på bild och kamera, snabb i uppstart samt AF, stort utbud av begagnade tillbehör, extremt lång batteritid.

Canon 350D är ju en stor konkurent till D70 när den kommer men ska du köpa nu så är det 300D och den är itne lika bra.

I dagarna kommer det sannolikt att presenteras en Nikon D50 som kanske kan vara intressant men den finns inte nu heller...
 
Uttryck skrev:
Men gäller inte även detta m begagnat (objektiv etc) för Canon 300 som ersätts av 350?

Ja, rimligtvis bör priserna för 300D på begagnatmarkanden rasa nu när många kommer att sälja för att byta till nya modellen.
 
Alltid detta dilemma när man ska köpa nån teknisk pryl. "Det kommer snart en ny modell som är bättre, snabbare osv..." Blir galen på detta men inte så mkt att göra åt liksom.
 
Jag har ju i o f s ett gammalt Nikon objektiv från analoga systemkameran. Inget spec bra men ändå... Visst kan man avända dem på en digital Nikon?
 
Uttryck skrev:
Alltid detta dilemma när man ska köpa nån teknisk pryl. "Det kommer snart en ny modell som är bättre, snabbare osv..." Blir galen på detta men inte så mkt att göra åt liksom.

Den kamera du köper nu blir inte sämre bara för att det kommer någonting nytt.

Digitalkamerorna utvecklas snabbt och det som är högteknologi idag är budgetval nästa år.

Så mitt tips är att inte hänga upp dig på vilka modeller som är nya resp lite äldre utan jämnför med din kravspecifikation och dom kameror som finns till salu när du ska köpa din kamera.

Det är viktigare att välja system än kamerahus (Nikon eller Cannon tex) eftersom man oftast har kvar obektiven i många år medan huset byts redan efter några få år.
 
Uttryck skrev:
Jag har ju i o f s ett gammalt Nikon objektiv från analoga systemkameran. Inget spec bra men ändå... Visst kan man avända dem på en digital Nikon?

Det beror på vad det är för någonting.
Det mesta går ju att använda om det är med inbyggd CPU dvs levererar avståndsmätning osv till kameran.
 
Men detta m objektiv är ju en jättedjungel som jag hajjar nada av.

Mitt gamla Nikon objektiv är nog inget att hänga i julgranen antar jag. Den systemkameran är rätt gammal dessutom.
 
Jag kommer att handla för ca 15.000:-, och för mig blir det en 350D med kitobjektivet + ett Tamron 28-75mm/2.8. Tamronobjektivet kommer fungera som mitt allroundobjektiv. Kitlinsen köper jag för att få mer vidvinkel nästan gratis.
// Kjelle
 
Uttryck skrev:
Ja, det lutar lite åt det hållet (Canon 350 alltså) för mig också om ingen övertygar mig om nåt annat. Men skulle behöva den NU till ett jobb.

Har man garanti o ev support om man köper via fyndbörsen? Tänkte ev köpa från Cyberphoto.se men det kanske finns bättre sajter...

Fina växtbilder Ulrica, speciellt hallonet! :)

Fyndbörsen är en webbutik, likasom Cyberphoto så jag antar att samma villkor gäller. Dessutom är fyndbörsen lite billigare faktiskt, och jag kan dessutom påtala att jag diskuterat lite med säljaren på fyndbörsen och han kan sin sak och servicen är suverän.

Mvh Ulrica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.