Annons

Vad ska jag välja för Kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har länge fotat med en robust gammal 35mm Minolta från tidigt 70tal (ev sent 60) som jag trivs grymt bra med. Problemet är att jag behöver ett modernare komplement. Dock gärna begagnat eftersom jag inte är så förtjust i de allra senaste "teknikundren".

De funktioner jag framför allt vill ha är;
Autofocus, inbyggd blixt, skärpedjupskontroll (bländare), möjligheten att växla mellan automatisk/manuell, ev zoom objektiv.

Jag är en hederlig amatörfotograf och har som sagt därför inga extravaganta krav. Jag vill helt enkelt ha en robust systemkamera med ovan specifikationer.

Så vad skall jag då köpa och hur mycket skall jag behöva lägga? Tar gladeligen emot alla synpunkter och förslag. Vilket märke ska jag välja (fördelar/nackdelar etc), objektiv, prisklasser m.m.

Jag fotar i huvudsak dia, men ibland även svartvitt.

Mången tack på förhand

Alla kända kameramärken har minst en variant på de funktioner du vill ha på din nästa kamera,så det är bara att hålla ögonen på begagnat.Annars så är ju Nikon FM2 en oerhört fin kamera.

Tack Jeppe och Walter.

Känns kul att få synpunkter från två så pass rutinerade fotografer som er. Hur mycket är rimligt att lägga för nämnda kameror (begagnade)? Vilket objektiv skall jag satsa på (om jag mest kommer att hålla mig till ett). Märkte vid en snabbkoll att tex EOS100 var lite ovanligare på beg.marknaden men tex EOS600 förekom mer frekvent. Vad är största skillnaden mellan dessa?

När kom FM2'an? Välkända skillnader mellan Canon/Nikon? Har Minolta några bra objekt i samma klass?

Är även sugen på ett vidvinkel objektiv a'la 17-20mm, vad ger man för ett sånt?

Än en gång supertack. Längtar redan tills jag kan lägga upp min första bil tagen med den "nya" kameran.

Minolta har flera modeller som uppfyller dina önskemål oxå.
700si, 800si, 7xi, 9xi är väl dom bättre versionerna för en rimlig penning.
Canon 600 höjs ju ofta till skyarna och är oxå en bra kamera, men med en del svagheter jämfört med modernare versioner. Kolla recensionerna här på FS.
Nikon F90X, F100 och även F801s är trevliga bekantskaper.
Sedan finns ju Pentax m fl som jag tyvärr har lite dålig koll på.

Jag kan Pentax ganska bra, och tycker du ska titta på en MZ-5N. Otroligt enket användargränssnitt, du kommer knappt behöva öppna manualen. Tillräckligt bra AF, strålande ljusmätning (spotmätning ingår), tillräckligt snabb motor, skärpedjupskontroll, inbyggd blixt, kompakt och smidig. Dessutom kan du använda alla begagnade, billiga och bra manuella Pentaxobjektiv.

Nackdelar: lite liten sökare (som de flesta moderna AF-kameror dock), kan vara svårt att se sökarinformationen i starkt solljus, inte världens bästa blixtsynktid (1/100), kan inte ställa in att filmåterspolningen ska lämna fliken ute.

Förmodligen en utgående modell (kan vara en fördel prismässigt så småningom). Vill du ha en zoom är 28-105/3.2-4.5 ett bra val.

Sedan kan du kika på en begagnad Z-1p, inte så modern AF men annars har den allt man kan behöva. Mycket uppskattad kamera av sina ägare.

Tomas: Jag utgick från dina kriterier. EOS 100 har inbyggd blixt och AF, något som Nikon FM2 inte har (men det är en ruggigt bra kamera för det).

Skillnaden gentemot en EOS 600 är att 600:an har sämre AF, mer högljudd, ingen inbyggd blixt. Men 600:an är en mycket stabil och trevlig kamera.

Är du lite hemma med de tekniska termerna kan du kolla på Canonöversikten. Naturligtvis finns det liknande kameror i de andra systemen, men det är Canon som jag kan och har och därför kan jag rekommendera dessa.

Ett billigt vidvinkelobjektiv är Cosina/Soligors 19-35 eller om du vill ha ett fast; Sigma EX 20/1.8. Pris zoom: 2500:- fast: 4500:-

Kanon Jesper. Jag antar att det nuvarande priset på EUR 150 (stiger kanske?) är ett väldigt bra pris? Vad skall jag i så fall satsa på för objektiv (AF) och hur mycket kostar ett sådant?
Kan man köpa "pirat" eller ska man hålla sig till orginal? Åker till Tokyo i maj och antar att man kan hitta mycket "billiga" tillbehör där. Men jag vill som sagt ha kameran i ordning innan jag åker dit.

Mvh Tomas

Jag gav 200€ för min... det är inte alls säkert att det blir några bud på den, eftersom folk kanske tycker det är för högt ingångspris.. Men om man bevakar den så kan man lägga ett bud när det är 30" kvar.. det brukar jag göra när jag köper. Vill du ha hjälp med köp från e-bay, så hjälper jag dig gärna. Men du kanske ska fundera lite till på andra modeller?

eos 600 hundra serien
eos 10
och eos 700 (om jag inte minns fel)

drar ingen ström när slutaren är öppen, något att tänka på om du fotar mycket nattbilder och speciellt på vintern

600/620/650 är grymt sköna kameror. Utan blixt dock (tack o lov...) med toppkvalitet.
Varför inte en EOS3? Finns inte många som har något on at säga om den. Kostar bara runt 6Kkr på beg. marknaden.

Slår ett slag för eos5

Tyst,snabb,säker och stabil som finns begagnad från
ca 3.5k
glöm inte att köpa vg10 vertikalgrepp som nästan är ett måste om man som jag iallafall har stora labbar.
inbyggd blixt och skönt grepp med en uppsjö av objektiv till.

Hej Tomas,

Jag valde nyligen och bestämde mig för en ny Canon EOS 300V (köpt i Stockholm i butik för 3.795:- inkl 28-90 DC-objektiv). En av anledningarna till att jag ville ha en Canon är den stora uppsättningen av begagnade objektiv.

Jag är (liksom Du?) en mycket intresserad amatör, dock utan proffs-ambitioner. 300V har alla de möjligheter Du efterfrågar till ett rimligt pris. Själv tänker jag lägga pengarna på bättre objektiv istället för ett svindyrt kamerahus som har funktioner som jag inte kommer att använda. Men det är ju en smaksak. Du kan ju såklart få mer för pengarna och Du väljer begagnat.

Canonöversikten som Du tipsades om innehåller bara specifikation för föregångaren EOS300. Skillnaden på den och 300V är bl a a mer avancerad ljusmätning, stor LCD-display placerad på baksidan av kamerahuset, snabbare sekvensfotografering (2,5 b/s), snabbare AF och mer ergonomiskt placerade reglage. Allt givetvis till 300V:s fördel.

Bra översikt finns på http://www.eos-magazine.com/News_35_EOS300V.html där även skillnaden mellan 300 och 300V framgår.

För mitt användningsområde är jag är jättenöjd.

m v h

Anders

Ja EOS systemet verkar ju vara bra. Framförallt nämner många att det generellt är robusta grejer och det vill jag ju ha.
Men hur är det då med objektiv?? Vilka prisnivåer pratar vi om? Nytt/Begagnat - Original/Pirat? Hur ser man enklast i listorna vilka objektiv som passar till vilka hus (EOS100 tex) och huruvida de stödjer AF etc. Är helt grön på detta och vill därför ha all typ av kommentarer.

Tack, Tack

Bra, billiga EOS objektiv

Fransmeister skrev:
Ja EOS systemet verkar ju vara bra. Framförallt nämner många att det generellt är robusta grejer och det vill jag ju ha.
Men hur är det då med objektiv?? Vilka prisnivåer pratar vi om? Nytt/Begagnat - Original/Pirat? Hur ser man enklast i listorna vilka objektiv som passar till vilka hus (EOS100 tex) och huruvida de stödjer AF etc. Är helt grön på detta och vill därför ha all typ av kommentarer.

Tack, Tack

Vill du ha bra o billiga EOS objektiv så gör som jag:

Köpte ett nytt 50mm 1.8 II för 600:- (10 år sedan), plastigt men optiskt mycket bra.

28mm 2.8 5-6 år gammalt, 1300:-.

100mm 2.8 macro, ca 5000:- beg.

billigt o billigt

PS. Det kanske inte är så billigt med ett macro men väldigt bra och mångsidigt objektiv i alla fall.

fler objektiv

Desstutom investerade jag i ett 6 år gammalt 200mm 2.8 (4700:) och en konverter 1.4 (2500:)med något år på nacken.

Nu har jag ett EOS system från 28-280 mm.
Total kostnad dryga 14000:- med en totalvikt på 1.9kg.

Helt ok tycker jag.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar