Annons

Vad ska jag välja för Kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Både Nikon och Pentax kommer med intressanta alternativ nu till våren/försommaren. Nikon F75 är en trevligt designad kamera med stort objektivutbud.

Pentax *Ist har bätre specifikationer (slår t.o.m senaste EOS 300 på ett flertal punkter) och är kompatibel både med nya och gamla objektiv, även manuella (K-bajonett). Finns många fina manuella objektiv i A-serien som kom 1982 och då fungerar alla kamerans funktioner (inklusive automatisk exponering), utom autokus (givetvis).

Har självfallet skärpedjupskontroll, automatiskt och manuellt val av bildlägen, bländar- och slutartidsförval, fullständiga manuella möjligheter, P-TTL blixtsystem (liknar Minolta ADI, har hämtat de bästa bitarna från Canon E-TTL och Nikon 3D matrix och kombinerat ihop dem), 1/4000 slutare, 1/125 blixtsync (1/4000 höghastighetssync med P-TTL kompatibel blixt), 11 AF punkter (kan väljas automatiskt eller manuellt), 16 flersegments mätning (en förbättring av testvinnande 6-segments systemet), centrumvägd mätning, spotmätning, metallfattning av objektivet, automatisk alternativexponering (auto-bracketing), spegeluppfällning (görs via självutlösaren), 17 programmerbara funktioner, bildframmatning på 2,5 bilder/sek - plus mycket mer.

Pentax har ett väldigt bra kvalitetsrykte i den här klassen och jag tror att *Ist definitivt kommer att bli en kamera att räkna med.

Nu när *Ist kommer, går det nog bra att göra fina affärer på kamerorna i MZ-serien (som *Ist serien kommer att ersätta). MZ-6 har mycket av ovanstående, men AF systemet är lite enklare. Dock en väldigt trevlig kamera.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag lägger min röst på en begagnad F-801s. Den är gedigen och stryktålig och har samtidigt alla funktioner du kräver, förutom inbyggd blixt, och det vill du inte använda ändå. Jag har nog aldrig sett någon bra bild med inbyggd blixt, men det kanske finns undantag. AF är snabbare än den gamla F-801:an, men mäter sig inte med de nyaste kamerorna. Duger för vardagsfotografering dock, om man inte försöker tracka flygande fåglar och annat knivigt. Pröva själv!

/Pontus

Tusen tack alla för fina kommentarer. Problemet blir ju å andra sidan att man får så mycket förslag så att det kommer att bli omöjligt att välja, hehe.

Många här på forumet dissar ju inbyggd blixt. Jag är som sagt amatörfotograf (och då menar jag amatör också) och anledningen till att jag vill ha blixt är för att i framförallt inomhus situationer kunna ta lite mer spontana bilder, dvs mindre arrangerade. Min gamla Minolta SR-7 till vilken jag har en gigantisk "portabel" blixt inbjöd direkt inte till sådan fotografering. Inte så kul att "tvinga" alla inblandade att inte röra på sig pga lång slutartid ;)

Vad jag fortfarande behöver hjälp med är priser, på både hus och objektiv. Har ju fått många modell förslag etc men få nämner hur de ligger i pris, och själv har jag ju inte den kollen. Samma sak med objektiv. Hur mycket behöver man lägga??

Tusen tack alla för fina kommentarer. Problemet blir ju å andra sidan att man får så mycket förslag så att det kommer att bli omöjligt att välja, hehe.

Många här på forumet dissar ju inbyggd blixt. Jag är som sagt amatörfotograf (och då menar jag amatör också) och anledningen till att jag vill ha blixt är för att i framförallt inomhus situationer kunna ta lite mer spontana bilder, dvs mindre arrangerade. Min gamla Minolta SR-7 till vilken jag har en gigantisk "portabel" blixt inbjöd direkt inte till sådan fotografering. Inte så kul att "tvinga" alla inblandade att inte röra på sig pga lång slutartid ;)

Vad jag fortfarande behöver hjälp med är priser, på både hus och objektiv. Har ju fått många modell förslag etc men få nämner hur de ligger i pris, och själv har jag ju inte den kollen. Samma sak med objektiv. Hur mycket behöver man lägga??

Jag skulle säga att en EOS 100 med ett cosina 19-35, ett EF 35-80 och ett EF 80-200 ger dig en bra början till en billig penning.

Ett sådant paket bör inte kosta mer än:
EOS 100: 1600:- (har vi ju hört här)
Cosina 19-35: 1000-1500:-
EF 35-80/4-5.6: 500:-
EF 80-200/4.5-5.6: 800-1000:-

Dvs för under 5000:- får du ett fint hus med optik från 19-200mm.

Naturligtvis kan man ju skaffa ett 28-200, men du har bättre kvalité i paketet.

Tamrons nya 28-200/3.8-5.6 XR Kan köpas från tyskland för 2500:- inkl frakt och Canon har ett 28-200 med USM-motor som ska vara ok för denna klassen.

Fransmeister skrev:

Det finns inget som säger att amatörer inte bör sträva efter bra bilder. Det är kanske bättre att ha en pocketkamera av bra kvalitet just för partybilderna? Risken med inbyggd blixt är att man frestas att använda den. Resultatet blir då röda ögon, kritvita ansikten i förgrunden och svarta i bakgrunden och annat kul. Det skriker: "Hoppsan! Här fick man en blixt mitt i ansiktet!" Men bara du vet om farorna med inbyggd blixt behöver du inte låta en massa tyckare hindra dig från att använda den.

F-801 kan hittas för 2000kr, F-801s för 2500kr. Objektiv finns i massor. Titta på Nicke Nikitins sida (http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/) för att få en bild av vad som finns, och titta i fotosidans länkar efter begagnataffärer.

/Pontus

Det blev till slut Mats EOS100!!
Känns som ett vettigt val, och det skall bli spännande att komma igång. Måste bara fixa ett objektiv också.

Tusen tack för alla kommentarer och tips.

Fransmeister skrev:
Kan man köpa "pirat" eller ska man hålla sig till orginal?
Med originalobjektiven så vet du att du aldrig får ett dåligt objektiv.

Men du kan mycket väl köpa objektiv från andra tillverkare, bara du tittar lite på recensioner och sådant först, så att du vet ungefär vad du får.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar