Patrik Kjellvås skrev:
Jag är en amatörfotograf som fått blodad tand. Är i svängarna att köpa digitalt, en 20D, och har lite frågor. Jag har sedan tidigare en Eos 300 med två Sigmaobjektiv, ett kitobj. som följde med, tror det är ett 28-120 eller nåt, samt ett AF 70-300mm F4-5.6 APO Supermakro II som jag använder mest.
Min fråga är denna ... ska man köpa 20D med eller utan kit objektivet 18-55? Har läst en del kommentarer om "plastighet" mm. Det lilla Sigmat jag har idag blir ju typ ett 40-120 på digital systemkamera.
Har ni ngr kommentarer, snälla!
Mvh Patrik
Har fram tills nyligen haft en EOS 300D med bla kitgluggen, i ca 18 månader.
Kitgluggen är helt klart inte usel, men har inte så bra kantskärpa rent allmänt, och sämre kvalitet på full öppning än man skulle kunna önska.Skarp, men likväl inte superb, vid lite nedbländning skulle jag säga...och med mkt snabb och tyst AF.
Plastig är den helt klart, dock inte så värst lättkrossad om man undviker att slänga den i backen/slå den i väggen...
Nog så att på en 20D balanserar andra lite mer 'fylligt' byggda gluggar bättre förutom rent bildkvalitetstänkande...
Den som påstår kitgluggen är "ren skit" optiskt har antingen
*fått ett skitexemplar (existerar säkert!)
*eller så snackar han skit
*alternativt har mkt höga krav och/eller förstorar sina bilder kraftigt.
Helt OK att ha höga krav även på billiga grejor, men att säga kitglaset är "skit" ser jag som lite mindre sakligt än man borde uttrycka det.
------------------------------------
Nu har jag EOS 350D ihop med:
Sigma 18-50/2,8 EX
Canon EF 70-200/4L
Canon EF 24-85/3,5-4,5 (denna har jag behållit främst för att ha nåt annat än telet och 50'an till EOS 600'an jag också har)
Canon EF 50/1,8 II
Sigman är den klart mest använda sen jag skaffade den, och 350D'n i början av Juli denna sommar.
Ett kanonobjektiv, skarpt och med både bra byggfinish och bra hanteringskänsla!
Även denna har sin sämsta sida på full öppning och i kanterna.
Vid något/ett par steg nedbländning kommer rejäl skärpa även i kanterna dock.
Efter moderat USM blir det 'kanonskarpt'.
Skall vid tillfälle ställa fram kameran/stativet mot nåt detaljrikt motiv och jämföra 18-50/24-85/50 mot varandra.